• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54532
+
-

یادگاری از اصالت

تابلوی نام و تندیس جمشید مشایخی در خیابانی به نام او نصب شد

گزارش
یادگاری از اصالت


محمد سرابی/ خبر‌نگار
نام جمشید مشایخی بر یکی از خیابان‌های محله محمودیه در شمال بزرگراه چمران قرار گرفت؛ خیابانی با درخت‌های قدیمی چنار و نهر پرآب که یادگار اصالت تهران قدیم است؛ همچنان که استاد مشایخی در نقش‌های ماندگار خود تصویر اصالتی از هنرمند ایرانی را در سینمای ایران به یادگار گذاشت. امروز که نقش‌آفرینی‌‌های گذشته دیگر کمتر بر پرده سینما دیده می‌شود، درختان قدیمی شهر هم اندک‌اندک محو می‌شوند. شهردار تهران در مراسم رونمایی از تابلوی خیابان «ج» در شمال بزرگراه چمران، اظهار کرد: فعالیت فرهنگی به این معنی نیست که ما در شهرداری تهران کار عمرانی نمی‌کنیم.

پیروز حناچی درباره نامگذاری خیابان‌ها به نام هنرمندان اظهار کرد: به مناسبت چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد جمشید مشایخی و با تصویب شورای‌شهر، در حوالی منزل این هنرمند شهیر، خیابانی به اسم ایشان نامگذاری و همچنین از سردیس این هنرمند به یاد نقش‌هایی که در سینما داشت، رونمایی شد. امیدواریم نام ایشان در یاد و خاطر همه ماندگار باشد.

او بیان کرد: در اسفند‌ماه امسال ما به همراه بعضی از همکاران به دیدار این هنرمند پیشکسوت رفتیم و آقای مشایخی خاطراتی از دوران کاری خود در سال‌های دور برای ما تعریف کرد.

قدردانی از کسانی که عمری در زمینه هنر زحمت کشیده‌اند، یک وظیفه عمومی است. ما و شورای شهر هم به نمایندگی از مردم کاری در این زمینه انجام می‌‌دهیم.

حناچی درباره اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در مقایسه با اقدامات عمرانی، گفت: درباره انواع فعالیت‌هایی که شهرداری تهران انجام می‌دهد، باید به اتفاق نظر برسیم. هنر این نیست که کل شهر را تبدیل به کارگاه عمرانی کنیم و مردم از ریزگردهایش آسیب ببینند بلکه باید شهر را قدری آرام کنیم. هیچ شهری را در دنیا نمی‌بینید که همه پلاک‌های مسکونی‌اش به این شکل و با این عمر مفید در حال بازسازی باشند. این نقیصه و ویروسی است که باید درمان شود. فعالیت فرهنگی ما به این معنا نیست که کار عمرانی نمی‌کنیم. ما در همین مدت کوتاه ٢ خط مترو افتتاح کردیم و تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی را به بهره‌برداری رساندیم و به همین اندازه که در حوزه‌های فرهنگی کار می‌کنیم، در حوزه عمرانی نیز فعال هستیم.

سرزمین فرهنگ و هنر
عضو شورای شهر نیزکه در این مراسم حضور داشت ،گفت: سرزمین ما به فرهنگ و هنر شناخته شده است و این، رویه ارزشمندی است که مدیریت شهری درپیش گرفته تا حس فرهنگی‌بودن در شهر دیده شود.


تغییر کاربری؛ راهکار
حفظ آثار تاریخی و صنعتی

پیروز حناچی در «همایش ملی کیفیت در فضاهای معماری و شهری» گفت: خروج صنعت از کلانشهرها امری طبیعی است که در همه کلانشهرها اتفاق افتاده و حفاظت میراث صنعتی یکی از زمینه‌هایی است که امروز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش همشهری،شهردار تهران  در این همایش که به میزبانی سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد:   ۲۷۰کارخانه در دوره پهلوی اول ساخته شد و آثار تاریخی ایران به‌دلیل انتساب به معماران دوران مدرن، در خارج از کشور بیشتر از داخل معروف است. به جای متروکه‌شدن این مکان‌ها که می‌تواند آنها را به مکانی ناامن تبدیل کند، آنها را به مکانی چندمنظوره و برای بهره‌برداری‌های فرهنگی و اقتصادی تبدیل کنیم. کارخانه کبریت زنجان یکی از نمونه‌های موفق در تغییر کاربری با حفظ ارزش‌های تاریخی و هویت فرهنگی است. او گفت: در کشور از این نمونه‌ها به‌وفور وجود دارد که متأسفانه برخی از آنها مغفول مانده است‌. تداوم شخصیت لایه به لایه، ارزش جهانی و آثار متعلق به آن، نمایش شیوه زندگی مردم و ارزش‌های هویت فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی طراحی و معماری و ارزش‌های زیباشناسانه، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به‌دلیل ویژگی‌های ساختاری و مهندسی از دلایل حفظ آثار صنعتی است.

حناچی گفت: تغییر کاربری و تطبیق میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها‌ست و یکی از موضوعاتی که در تجهیز مجدد میراث صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد، تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و نگاه میراثی به شهرها‌ست.

احمد مسجد‌جامعی افزود: پیش از این فعالیت‌های مشابهی درباره خانه‌موزه آقای انتظامی و مراسم سالانه آقای رشیدی انجام شده بود که از 5شخصیت بزرگ اهل سینما هستند. در این بین تنها هنر سینما مطرح نیست و باید به هنرمندان دیگر رشته‌ها نیز توجه کنیم.

سردیس سفید‌رنگ بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در کنار مسیر شرق‌ به غرب بزرگراه چمران و در مقابل دیوار‌های صدا و سیما قرار دارد.

شهردار و شورای شهر تهران بار‌ها اعلام کرده‌اند که به جز مجوز‌های باقیمانده از قوانین قبلی، هیچ مجوزی برای ساخت‌وساز جدید در باغ‌ها داده نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید