• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225204
+
-

چند نکته درباره ‌اصالت ‌ لوازم آرایشی و بهداشتی

ایرانی‌ها پنجمین کشور دنیا و نخستین کشور خاورمیانه در مصرف لوازم آرایشی- بهداشتی است و این مصرف بالا ضرورت توجه به محصولات سالم و غیرتقلبی را چندین برابر کرده است. اما معضل اصلی در این بازار پررونق جولان محصولات قاچاق و تقلبی است که سلامت مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته به این دلیل که ۲۰درصد وسایل آرایشی و بهداشتی موجود در ایران، تولید داخل، ۲۰ درصد ورودی از مبادی رسمی و ۶۰درصد قاچاق هستند. کارشناسان چند توصیه برای آگاهی از اصالت لوازم آرایشی - بهداشتی دارند که آگاهی از آنها می‌تواند آسیب‌ها را کمتر کند.

1 لوازم آرایشی - بهداشتی را به هیچ‌وجه از دست‌فروش‌ها خریداری نکنید زیرا محصولی که قرار است برای سلامت پوست و مو یا آرایش استفاده شود نباید مضر باشد.
2 اگر محصولاتی مثل سرم مو، ژل مو، شامپوها و حالت‌دهنده‌ها تقلبی باشند، حاوی ترکیبات آسیب‌زننده هستند و عوارضی ازجمله ریزش مو، تغییر رنگ یا جنس مو دارند.
3 از عوارض بسیار شایع مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، جوش صورت و واکنش‌های آلرژیک ازجمله قرمزی و خارش پوست است.
4 وسایل آرایشی و بهداشتی باید در دمای مناسب و دور از آفتاب نگهداری شوند، به همین دلیل آنها را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های مجاز تهیه کنید.
5 تمام محصولات آرایشی و بهداشتی باید برچسب اصالت داشته باشند؛ شامل شناسه تجاری ۱۴رقمی و شناسه ۲۰رقمی برای رهگیری محصول.
6 کد اصالت ۱۶رقمی برای لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری است که به‌صورت پوشش‌دار روی هر کالایی درج شده است و با خراش آن می‌توان اصالت کالا را با ارسال کد به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ بررسی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید