• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54378
+
-

شام در رستوران دلتنگی

ویترین
شام در رستوران دلتنگی


به اعتقاد بسیاری از منتقدان، آن تایلر- همسر تقی مدرسی، نویسنده ایرانی- پس از نگارش بیش از 40 اثر داستانی، اکنون یکی از رمان‌نویسان مهم معاصر است؛ نویسنده‌ای که با دقتی خارق‌العاده در پرداخت شخصیت‌ها، توجهی ویژه به خانواده در مقام نماد و کانون اولیه شکل‌گیری هویت افراد جامعه دارد و ضمن روانکاوی مبتنی‌ بر روانشناسی اجتماعی شخصیت‌ها و ارائه تصویری موشکافانه از روابط میان افراد، طیف وسیعی از شخصیت‌های داستانی را در سنین مختلف در آثار خود گردهم آورده است. از جانب دیگر می‌توان آن ‌تایلر را داستان‌نویسی رئالیست دانست که پس از جنبش نسل بیت در آمریکا و در امتداد رئالیسم کثیف، بار دیگر داستان‌های خود را با شخصیت‌هایی از قشر متوسط جامعه به تصویر کشید.

«شام در رستوران دلتنگی» که خود تایلر بارها گفته است بهترین اثر اوست، مثل بسیاری دیگر از رمان‌های این نویسنده آمریکایی به موضوع خانواده و تاثیرات متقابل افراد بر یکدیگر می‌پردازد. در داستان‌های تایلر، بیشتر چالش‌ها حالتی ساده و روزمره دارند  اما همین اتفاقات کوچک، درونیات شخصیت‌ها را آشکار می‌کند. برخلاف سنت داستان‌نویسی کلاسیک، در آثار تایلر، کمتر رد و نشانی از ضدقهرمان یا شخصیت منفی پیدا می‌شود. گویی از دیدگاه نویسنده هیچ انسان خوب، بد، خوب‌تر یا بدتر نیست و تنها مسئله موجود موضوع تفاوت انسان‌هاست.
این رمان 487 صفحه‌ای را کیهان بهمنی به فارسی برگردانده و نشر ثالث با شمارگان هزار و 100نسخه و بهای 48هزار و 500تومان منتشرش کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید