• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54293
+
-

پایان سیاه بهار نوبرانه‌ها

همشهری بازار میوه‌های نوبرانه و دلایل گران بودن آنها را بررسی کرده است

بازار
پایان سیاه بهار نوبرانه‌ها

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:



هر فصل با میوه‌اش شناخته می‌شود. میوه‌ها و نوبرانه‌هایی در کنار طراوت و شادابی که به بازار و مردم می‌بخشند ممکن است به دلیل قیمت‌های بالایی که دارند موجب رنجش عده‌ای شوند، به‌خصوص در شرایطی که وضعیت اقتصادی همه افراد یکسان نیست و طبعا قدرت خریدها متفاوت است.

نوبرانه‌هایی مانند گوجه‌سبز و چغاله‌بادام را می‌توان نشانی از فصل بهار دانست،؛ نوبرانه‌هایی دوست‌داشتنی که برای مزه کردنشان باید بهای گزافی پرداخت. این روزها شاید شما هم هوس این میوه‌های بهاری را کرده‌اید و گاهی با سر زدن به میوه‌فروشی‌های شهر از خرید این میوه‌ها پشیمان شده باشید؛ قیمت‌هایی که نجومی هستند و بیشتر اقشار جامعه نمی‌توانند آنها را به‌راحتی خریداری کنند.

 از آنجا که تقاضا برای میوه‌های نوبرانه بالا اما قدرت خرید مردم پایین است، فروشندگان این میوه‌ها را در بسته‌های 100 گرمی عرضه می‌کنند، اما باز هم یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان گرانی نوبرانه‌ها است و شاید برخی توان خرید حتی 100 گرم از آنها را هم نداشته باشند.


گلایه شهروندان از قیمت‌ها

شهروندی که در حال عبور است و با دیدن گوجه‌سبز در چرخ‌دستی فروشنده قیمت را می‌پرسد می‌گوید: قیمت هر دانه گوجه‌سبز در این بسته‌های کوچک حدود هزار تومان می‌شود، اما آدم با دیدنش هوس می‌کند هر قیمتی که باشد بخرد.
«مینا میرزایی» می‌افزاید: راستش، ابتدا می‌خواستم قیمتش هر چقدر باشد حداقل یک کیلو بخرم، اما وقتی قیمت را جویا شدم، نظرم عوض شد و به این بسته‌های کوچک قناعت کردم.

وی ادامه می‌دهد: باید نظارت بر بازار به گونه‌ای باشد که هیچ گران‌فروشی احتمالی انجام نشود. خرید چغاله‌بادام کیلویی 40 هزار تومان، گوجه‌سبز 50 هزار و توت‌فرنگی 20 هزار تومان برای اقشاری که بنیه مالی ضعیفی دارند سخت است. بگذریم از این‌که در اولین روزهای بهار قیمت‌ها بالای 100 هزار تومان بود.شهروند دیگری در پاسخ به این‌که امسال میوه‌های نوبرانه خریداری کرده یا نه می‌گوید: چند بار خواستم گوجه‌سبز بخرم، اما وقتی قیمت را پرسیدم، پشیمان شدم. آخرین باری که قیمت گوجه‌سبز را پرسیدم 45 هزار تومان بود و باز هم دلم نیامد بخرم.«سهیلا ساسانی‌فر» اضافه می‌کند: صبر می‌کنم یکی - دو هفته دیگر که قیمت‌ها ارزان‌تر شد، خرید ‌کنم. سال قبل هم قیمت‌ها اوایل سال بسیار بالا بود، اما اواخر اردیبهشت گوجه‌سبز را کیلویی 10 هزار تومان هم می‌فروختند.


سرمازدگی درختان

یک باغدار شهریاری که عمده محصولاتش را برای فروش به کرج می‌آورد با بیان این‌که سرمازدگی امسال میوه‌هایش را از بین برده است می‌گوید: عمده محصول ما در بهار چغاله و گوجه‌سبز است که معمولا اواسط اردیبهشت آماده برداشت است، اما امسال بیشتر درختان سرما‌زده شده‌اند.«رسول احدی» می‌افزاید: معمولا بار نوبرانه‌های شهریار کمی دیرتر به بازار می‌آید، اما وضعیت آب و هوا باعث شده است شکوفه‌ها بسوزد و تنها بخشی از باغ را توانستیم از معرض سرمازدگی حفظ کنیم. همین موضوع می‌تواند بر قیمت میوه اثر بگذارد.


کاهش تدریجی قیمت‌ها

یک فروشنده درباره دلایل گرانی نوبرانه‌های بهاری می‌گوید: به دلیل این‌که عمر میوه‌های نوبرانه کوتاه و عرضه آنها کمتر است، هر سال این روزها با قیمت بالای این محصولات مواجه می‌شویم.«صادق محمودی» می‌افزاید: اکنون قیمت‌ها با وجود تقاضای زیاد کاهش یافته است و به‌تدریج کمتر هم می‌شود. لازم است بگویم بالا بودن قیمت میوه‌های نوبرانه دلیل بر گران‌فروشی نیست، بلکه ما هم گران می‌خریم و تنها با لحاظ کردن درصد سود آنها را عرضه می‌کنیم.وی اضافه می‌کند: هر سال این موقع‌ها که برای آوردن بار به میدان می‌رفتیم، می‌دیدیم که چند خاور بار چغاله به میدان می‌آوردند، اما امسال به دلیل سرمازدگی عرضه خیلی کم شده و شکوفه‌های درختی از بین رفته است.


نرخ نوبرانه‌ها تا هفته آینده کاهش می‌یابد

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان کرج درباره نرخ نوبرانه‌های فصل بهار می‌گوید: فصل در حال تغییر است و این دوره به اصطلاح سیاه‌بهار است، چون میوه خاصی ندارد، نوبرانه‌ها هنوز به طور کامل به بازار نیامده‌اند و نرخ تقریبا بالایی دارند، و میوه‌های زمستانی هم به اتمام رسیده است. مردم ۱۰ تا ۱۵ روز صبر کنند، بازار میوه متعادل خواهد شد.‌ از طرفی، معمولا نوبرانه با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌شود و عمده قیمت‌ها هم به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

«محمدرضا فلاح» می‌افزاید: سرما در حومه شهریار، کرج و قزوین و همچنین بارش‌ها در خوزستان باعث شده است که کشاورزان در برداشت محصولات دچار مشکل شوند و نتوانند محصولات را به حالت قبل برداشت کنند و بیشتر بار چغاله و گوجه‌سبز که از این مناطق تامین می‌شود، به بازار نرسد و همین موضوع بر گرانی‌ها دامن زده است.

وی ادامه می‌دهد: نرخ نوبرانه‌ها تا هفته آینده کاهش نرخ چشمگیر خواهد داشت. گوجه‌سبز که اکنون کیلویی 50 - 60 هزار تومان است، تا هفته آینده چند برابر کاهش پیدا خواهد کرد. برداشت عمده گوجه‌سبز و فراوانی عرضه آن در بازار از اردیبهشت آغاز می‌شود و در آن زمان می‌توان مطمئن بود قیمت این محصول به‌شدت کاهش پیدا کند.


صادرات؛ دلیل گرانی

«محمدرضا فلاح» رئیس اتحادیه میوه‌فروشان کرج، با اشاره به تاثیر صادرات میوه بر گرانی می‌گوید: صادرات هنوز به طور صددرصد به پایان نرسیده است. کشورهای همسایه تشنه واردات محصولات ما هستند. از طرفی ارزش پول ملی ما هم کاهش پیدا کرده است. بنابراین کمی افزایش نرخ میوه در این فصل طبیعی و عادی است، اما به دلیل شرایط موجود این افزایش قیمت‌ها بیش از پیش نمایان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید