• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53533
+
-

از صخره نوردی تا طناب بازی در کلاس ورزش مدرسه

سالن‌های ورزش و بازی به مدارس دخترانه کشور اضافه می‌شود

گزارش
از صخره نوردی تا طناب بازی در کلاس ورزش مدرسه

معصومه حیدری پارسا/خبر‌نگار

«تمام طول هفته را منتظر زنگ ورزش می‌ماندیم. گاهی البته این انتظار از یک هفته فراتر می‌رفت و حتی تا چند هفته هم طول می‌کشید چرا که یا باد و باران و سرما زنگ ورزش را لغو می‌کرد یا اولویت قرار گرفتن درس‌هایی چون علوم و ریاضی.» اینها را دانش‌آموز دختر یکی از مدارس جنوب تهران در شهر ری می‌گوید که به تازگی مدرسه آنها مجهز به یک سالن سر پوشیده ورزشی شده است. روز گذشته پروژه کلاس تربیت بدنی مدارس ابتدایی کشور در مدرسه ابتدایی دخترانه ام‌البنین شهرری همزمان با دومین روز از هفته سلامت با شعار آموزش، رکن سلامت و در راستای تقویت رشد نشاط و مهارت دانش‌آموزان ایران اسلامی، با حضور ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش، افتتاح شد و قرار است تا مهرماه سال‌جاری 120مدرسه نیز به این طرح بپیوندند. مینا کلاس سوم است و از اینکه در مدرسه‌اش می‌تواند صخره نوردی را بدون نگرانی پدرو مادرش انجام دهد خوشحال است و می‌گوید: هر وقت که این ورزش را از تلویزیون می‌دیدم خیلی دوست داشتم خودم هم یک‌بار آن را تجربه کنم و حالا خوشحال هستم که در مدرسه‌مان می‌توانم این کار را انجام دهم. ورزش دوست‌داشتنی است و لحظه شماری می‌کنم تا روز ورزشمان از راه برسد.
محنا کلاس دوم است و از طناب بازی بسیار استقبال می‌کند می‌گوید: همیشه زنگ‌های ورزش در کلاس می‌ماندم چون والیبال و بسکتبال دوست نداشتم اما الان ورزشی است که در سالن ورزشی من هم می‌توانم آن را انجام دهم. شادی هم که کلاس چهارم است، می‌گوید: یک سری ورزش‌ها هستند که معمولا نمی‌شود در حیاط مدرسه آن را انجام داد اما با وجود این سالن دیگر معلم هایمان هم نگرانی ندارند که برایمان اتفاقی بیفتد. 

تقویت نیروی جسمانی دانش‌آموزان دختر در اولویت است

عباس حاجی‌زاده، معاون فعالیت‌ها و فضاهای ورزشی دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در این باره به همشهری می گوید: همه ما از نقش ورزش در سلامت جسم و روان دانش‌آموزان آگاهی داریم و بدون‌شک توسعه و گسترش ورزش در میان دانش‌آموزان با بالا‌رفتن میزان یادگیری آنها در کلاس درس رابطه بسیار مستقیم دارد؛ به همین سبب طی سال‌های اخیر با ارائه طرح‌هایی در مدارس به‌ویژه در دوره ابتدایی، مانند طرح «حیاط پویا»، دانش‌آموزان فعالیت‌های شاد ورزشی را انجام می‌دهند و این‌بار نیز طراحی سالن‌های ورزشی در مدارس ابتدایی در دستور کار قرار گرفته و 120کلاس، پیش‌بینی‌شده که البته تعدادی هم به بهره‌برداری رسیده است و برخی دیگر هم تا مهرماه افتتاح خواهند شد تا همه مدارس کشور مجهز به سالن ورزشی شوند. او درباره تفاوت‌های این کلاس ورزشی با زنگ ورزش می‌گوید: امروزه در دنیا بحث مهارت‌های پایه و بنیادین یکی از اصول اساسی برای دانش‌آموزان ابتدایی است. به این علت که اگر دانش‌آموزان سواد حرکتی را به‌خوبی یاد نگیرند، در سال‌های آینده نمی‌توانند این نقصان را جبران کنند. ضمن اینکه هر اندازه این مهارت‌ها از سنین کمتر آموزش داده شود، مؤثر‌تر خواهد بود؛ در واقع سنگ‌بنا را به‌گونه‌ای گذاشته‌ایم که دانش‌آموزان همانطور که در مدارس از ابتدا الفبای خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرند، حرکات ورزشی را نیز برای ایمنی و سلامت جسم و روح و روان خود بیاموزند. فراگیری، آموزش و ارتقای حرکات ورزشی بدون‌شک از همین دوران می‌تواند موجب افزایش توانایی جسمی و سلامت روانی دانش‌آموزان شود. چه‌بسا از بین همین دانش‌آموزان می‌توان نخبه‌ها و استعدادهای ورزشی را نیز که مهارت‌های ورزشی دارند شناسایی کرد. ضمن اینکه راه‌اندازی این سالن‌های تخصصی چند مزیت دارد؛ نخست اینکه تمرکز بر سواد حرکتی دارد؛ به هر حال ارتقای حرکات و مهارت‌های بنیادین ورزشی در مدارس ابتدایی از اولویت‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش است و دومین مزیت این است که با این کار توانسته‌ایم از فضاهایی که در مدارس وجود دارد و غیرقابل استفاده بوده است، با تغییر کاربری نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم. هرکدام از این سالن‌های ورزشی حدود 140 تا 200متر زیربنا دارند و تمرکز اصلی ما روی این است که دانش‌آموزان دختر در این فضاها از لحاظ آمادگی جسمانی و روحی تقویت شوند. او درباره ورزش‌هایی که در این سالن‌ها انجام می‌شود، افزود: نردبان سوئدی، سنگ‌نوردی، طناب‌های آویزان و نردبان‌های روی زمین از ورزش‌هایی هستند که در کنار سایر رشته‌های توپی که در زنگ ورزش است، در این سالن‌ها برای تقویت عضلات دانش‌آموزان توسط مربیان ورزشی آموزش داده می‌شوند.

وی در ادامه گفت: طبق سند تحول آموزش و پرورش باید سالن‌هایی بسازیم که حداقل 180 و حداکثر 240متر باشند، ما بر همان مبنا این سالن‌ها را طراحی کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم آن را گسترش بدهیم که البته هزینه چندانی هم ندارد؛ چرا‌که با 50 تا 60میلیون می‌توان این سالن‌ها را تجهیز کرد. در واقع آمادگی داریم مدارسی را که دارای فضاهای غیرکاربردی است به تجهیزات ورزشی مجهز کنیم‌، چرا‌که مدارس برای ساخت سالن‌های ورزشی بودجه ویژه‌ای ندارند، اما آموزش و پرورش برای تغییر کاربری فضاهای آموزشی جهت ایجاد فضاهای ورزشی آماده است تا زمینه آمادگی جسمانی دانش‌آموزان در مدارس شکل گیرد. به هر حال، ما تلاش داریم این طرح در تمامی مدارس ابتدایی اجرا شود تا دانش‌آموزان در کنار آموزش به سمت مهارت‌آموزی پیش روند. ضمن اینکه ذات بچه‌ها با بازی عجین است و معتقدیم یک دانش‌آموز شاد و بانشاط می‌تواند در درس‌خواندن هم بیشتر موفق باشد.


استعدادیابی از دوران دانش‌آموزی


مهدی جاویدی، مدیر روابط‌عمومی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش هم درباره راه‌اندازی این سالن‌ها می‌گوید: مسئله ورزش را نباید فقط در بعد سلامت که البته موضوع بسیار مهمی است محدود کرد بلکه به موضوع نشاط و سبک‌زندگی صحیح نیز باید توجه کنیم. به همین دلیل باید چنین اقداماتی افزایش یابد چون سرمایه‌گذاری در زمینه ورزش بسیار مؤثر است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید. راه‌اندازی این سالن‌ها بهترین فرصت برای تشویق دانش‌آموزان برای ورزش پایه و علاقه‌مند شدن آنها برای جذب شدن به سمت ورزش و استعدادیابی خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای افزایش حرکت دانش‌آموزان دختر



زهرا زارعی، معلم ورزش ناحیه 2ری و کارشناس رشته رفتار حرکتی درباره راه‌اندازی سالن ورزش در مدارس دخترانه می‌گوید: همه ما می‌دانیم که با فراگیر شدن فضاهای مجازی، وقت تعداد زیادی از دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی تلف می‌شود و دیگر فرصت و رغبتی برای ورزش و فعالیت بدنی برای آنها باقی نمی‌ماند؛ به همین سبب ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه از بهترین زمان‌هایی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و مؤثر، ورزش و سلامتی جسم و روح دانش‌آموزان را پایه‌ریزی کرد. در واقع هم می‌توان برای سلامتی جسم و جانشان کار کرد و هم برای مقابله با بیماری‌هایی مانند چاقی که امروز دانش‌آموزان با آن روبه‌رو هستند. از دیگر مزیت‌های این طرح که می‌توان نام برد این است که برای بچه‌هایی که درگیر زندگی آپارتمان‌نشینی هستند جایی برای تخلیه انرژی‌هایشان ایجاد شده است و برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به ورزش حرفه‌ای هم زمینه‌ای برای محک‌زدن توانایی خود برای داشتن آینده‌ای متفاوت و ورزشی. در نهایت اینکه توجه به سلامت دانش‌آموزان، تضمین‌کننده جامعه سالم در آینده است و با شرایط جامعه و کم‌تحرکی موجود، برای دانش‌آموزانی که نیاز به نشاط و شادابی دارند انجام فعالیت‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین ابزارهای شاداب‌سازی‌ است. در واقع شروع و توجه به ورزش در مدارس ابتدایی و راهنمایی یکی از اثرگذارترین روش‌ها برای فرهنگسازی‌ آن در بین کودکان است. خوشبختانه استقبال دختران ما از این سالن بسیار زیاد بوده است و از همین روز افتتاح، برای آغاز جلسه بعدی کلاس‌هایشان لحظه شماری می‌کنند. به‌خصوص رشته صخره‌نوردی در میان دختران با استقبال خوبی همراه بود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید