• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53472
+
-

پرونده ملخ‌های صحرایی روی میز فائو

نماینده فائو برای بررسی عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران اعزام می‌شود


با افزایش میزان هجوم گله‌های ملخ‌ صحرایی به 6 استان جنوبی ایران و گسترش سطح مقابله با این آفت، مسئولان از اعزام نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بررسی احتمال عمدی بودن حمله‌ ملخ‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش همشهری، حمله ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان به مناطق جنوبی ایران در حالی تشدید شده که مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور دیروز در نشستی خبری از تامین نشدن 10میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای مقابله با این آفت خبر داده و در مورد روند پیگیری شکایت عمدی بودن این حلمه به فائو تأکید کردند به‌زودی نماینده فائو برای بررس احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران می‌آید. وزیر جهادکشاورزی نیزضمن پذیرش گسترش هجوم این آفت به مراتع و زمین‌های کشاورزی کشورمان از نبود نگرانی برای مقابله با آن و تلاش برای دفع این آفت بدون آسیب به محصولات کشاورزی تأکید کرد.

مصرف خوراک روزانه 2500نفر
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بیوتروریسم بودن حمله ملخ‌ها به ایران هنوز مشخص نیست و در این زمینه باید منتظر گزارش فائو باشیم، گفت: ریزش دسته‌جات ملخ در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ بوده که تراکم جمعیت در دسته‌جات بزرگ ملخ بالغ بر ۵۰ میلیون و در دسته‌جات کوچک بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار است؛ البته عمده دسته‌جات ملخی که به کشور هجوم آورده‌اند در اندازه‌های کوچک و متوسط هستند.

محمد رضا درگاهی با اشاره به اینکه در دسته‌های بزرگ گله‌های ملخ‌ صحرایی در هر یک کیلومترمربع 50میلیون ملخ وجود دارد که روزانه خوراک 2500نفر را می‌خورند، افزود: در سال‌های گذشته کشورهای همسایه وظایف ذاتی خود را برای مبارزه با ملخ بهتر انجام می‌دادند که امسال این مهم رخ نداده و این سطح از هجوم ملخ در ایران بی‌سابقه بوده است که به همین منظور «کیت کریسمن» دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا برای بررسی بیشتر این موضوع و احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به‌زودی به ایران می‌آید. به گفته او این سطح از حمله ملخ‌ها به کشورمان طی 40سال گذشته بی‌سابقه بوده است و در سال‌های پیش فقط در سطح 2تا 3هزار هکتار با این آفت مقابله می‌شد اما اکنون به 51هزار هکتار رسیده که این رقم باید تا 200هزار هکتار افزایش یابد.

  افزایش ملخ‌های مهاجم
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تعداد ملخ‌های مهاجم به مراتع و زمین‌های کشاورزی ایران در حال افزایش است، گفت: با اقداماتی که صورت گرفته تا‌کنون به محصولات کشاورزی آسیبی نرسیده است. محمود حجتی در حاشیه جلسه کمیسیون کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: تا‌کنون در ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با این آفت مبارزه شده اما همچنان ۱۵۰ هزار هکتار دیگر باقی است که این حجم از آفت ملخ صحرایی در 50سال گذشته بی‌سابقه است اما تمام تدابیر لازم برای مبارزه با این آفت اندیشیده شده است. او تأکید کرد: باوجود گستردگی آفت جای نگرانی نیست و تلاش می‌کنیم بدون آسیب به محصولات کشاورزی این آفت دفع شود. حجتی با پذیرش کوتاهی برخی کشورهای همسایه در برخورد با این آفت، رطوبت هوا را عامل دیگر هجوم ملخ‌ها قلمداد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید