• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53111
+
-

زنگ نمادین بازگشایی مدارس سیل‌زده در مدرسه سیل‌نزده

آموزش‌و پرورش
زنگ نمادین بازگشایی مدارس سیل‌زده در مدرسه سیل‌نزده

فهیمه طباطبایی ـ‌ خبرنگار

اوضاع مدارس در مناطق محروم لرستان، خوزستان و گلستان قبل از سیل هم خوب نبود، ساختمان‌های قدیمی و کهنه، امکانات کم و محدود، میز و نیمکت‌های فرسوده، بخاری‌های نفتی غیراستاندارد یا سیستم سرمایشی نامناسب اما خب سیل به همین‌ها هم رحم نکرد و شست و برد تا تحصیل در این مناطق سخت‌تر از گذشته شود.
به گزارش همشهری، آن‌طور که وزیر آموزش و پرورش گفته 1500مدرسه در سیل فروردین امسال در گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان و شیراز بین 20تا 70درصد آسیب دیدند و 80مدرسه کاملا تخریب شدند. مدارس در مناطق سیل زده در میانه راه تعطیل و تعداد کمی از آنها به کانکس‌های اهدایی منتقل شدند. حتی در این میان بحث پایان سال تحصیلی هم مطرح شد و وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که « امتحانات خردادماه در مناطق سیل زده از دروسی گرفته می‌شود که معلمان تدریس کرده‌اند و از باقی کتاب امتحانی گرفته نمی‌شود.»
اظهارنظرهای متعدد و متناقض وزیر آموزش و پرورش، معاونان وی و مدیران آموزش و پرورش استان درباره امکان بازگشایی مدارس، اعلام پایان سال تحصیلی، دادن یا ندادن سهمیه به داوطلبان کنکور سراسری، عقب‌انداختن یا نینداختن زمان کنکور، نحوه برگزاری امتحانات نهایی و... همه باعث سردرگمی و سرگردانی دانش‌آموزان این مناطق و در نهایت جدی نگرفتن ادامه سال تحصیلی توسط معلمان و خانواده‌ها شد.
بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده نشان می‌دهد که در مناطق سیل‌زده استان گلستان مانند گمیشان و آق‌قلا مدارسی که آسیب کمترین را دیدند، لایروبی شده و دانش‌آموزان و معلمان آموزش‌ها را از سر گرفته‌اند. حتی برای مدارسی که آسیب زیادی دیده‌اند، کانکس و یا چادر جایگزین شده تا سال تحصیلی به هر نحوی که هست به پایان برسد. اما این وضعیت در پلدختر و معمولان شکل دیگری دارد.
 مدارس بالا دست پلدختر که‌آسیب کمتری دیده‌اند باز شده و دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند اما در محله‌های پایین میدان شهرداری مدارس کاملا تخریب شده یا در معرض تخریب‌اند و به‌رغم اینکه از گل و لای پاکسازی شده‌اند، تعطیل‌اند و هیچ فضای جایگزینی برای آنها درنظر گرفته نشده است. دانش‌آموزان در اردوگاه‌ها، خوشحال از تعطیلی مدارس مشغول بازی هستند و ساعت زیادی از روزشان را به بطالت می‌گذرانند. در معمولان اما با اینکه وسعت تخریب مدارس زیاد بوده اما در روستاهایی که جاده باز شده، دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند. در این میان هم آموزش و پرورش و هم خانواده‌ها برای بازگشایی مجدد مدارس در تکاپو هستند.
اما در مناطق سیل زده استان خوزستان، مدارس کاملا تعطیل هستند و سرگردانی بچه‌ها در اردوگاه‌ها به چشم می‌آید. اردوگاه‌ها پر از کودکان و نوجوانانی است که صبح تا شب مشغول بازی‌اند و محیط کوچک آنجا را شلوغ و پر سر و صدا کرده‌اند. خانواده‌ها از این همه بطالت و سرگردانی بچه‌ها کلافه‌اند و دائم می‌گویند‌ای کاش معلم بیاید و مدرسه‌ را در چادری بر پا کند تا بچه‌ها برای چند ساعتی مشغول درس و مشق شوند و کمتر اذیت کنند تا ما بتوانیم به وضعیت خانه‌های آب گرفته مان برسیم. نگرانی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی بعد هم یکی دیگر از مواردی است که به دغدغه و نگرانی خانواده‌ها اضافه شده است.
 این موضوع آنقدر در اردوگاه سیل زدگان خوزستان به چشم می‌آید که رئیس‌جمهور به وزیر آموزش و پرورش دستور فوری بازگشایی مجدد مدارس را داد. وزیر آموزش و پرورش گفت: «با تأکید رئیس‌جمهور در مناطقی از خوزستان که امکان تشکیل کلاس درس فراهم نشده باشد، حتی با تشکیل چادر در مناطق استقرار هموطنان سیل‌زده، کلاس‌های درس برگزار می‌شود.»
بعد از این دستور رئیس‌جمهور به وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند، معاون وزیر آموزش و پرورش به نمایندگی از بطحایی خیلی سریع به خوزستان رفت و به‌طور نمادین زنگ استمرار سال تحصیلی استان خوزستان را در مدرسه‌ای که از عکس‌ها مشخص است سیل کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد نکرده، به صدا آورد. اینکه این مدرسه چه نسبتی با مدارس سیل زده و دانش‌آموزان آن دارد، سؤالی است که مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن سکوت کرده‌اند. البته در این مراسم مجتبی زینی وند قول داد که 106مدرسه تخریب شده استان خوزستان تا ابتدای سال تحصیلی آینده بازسازی شوند. حالا اینکه این موضوع به دستور رئیس‌جمهور و نگرانی خانواده‌ها برای ادامه سال تحصیلی جاری چه ارتباطی دارد و تکلیف درس و مشق نیمه تمام سال‌جاری چه می‌شود هم از آن مسائلی است که مسئولان آموزش و پرورش ترجیح دادند با یک مراسم نمادین سر و ته آن را به هم برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید