• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53014
+
-

با بهره‌برداری از بزرگراه شهید نجفی رستگار صورت می‌گیرد

کاهش بار ترافیکی جنوب شهر پایتخت

محسن هاشمی: از میان 61پروژه شهرداری تهران این بزرگراه در اولویت بهره‌برداری قرار دارد

گزارش
کاهش بار ترافیکی جنوب شهر پایتخت

محمود مولایی/خبر‌نگار

با افتتاح پروژه بزرگراه شهید نجفی‌رستگار بار ترافیکی جنوب شرق شهر تهران کاهش پیدا می‌کند. این بزرگراه در نقطه اتصال رینگ جنوب شرقی پایتخت بزرگراه آزادگان را به بزرگراه امام رضا متصل می‌کند تا علاوه بر سهولت در مسیر خودرومحور این منطقه بار ترافیکی سه راه افسریه نیز به‌شدت کاهش یابد. محسن هاشمی‌رفسنجانی طی بازدیدی از کارگاه پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار روند پیشرفت این پروژه را مورد ارزیابی قرار داد. رئیس شورای شهر تهران در حاشیه این بازدید به همشهری گفت: «در بودجه‌هایی که شهرداری به شورا پیشنهاد داد، این پروژه را در اولویت قرار داد. بنابراین، 100میلیاردتومان بودجه در اختیار پروژه گذاشته شد و همچنین بودجه به اندازه کافی برای خرید املاک معارض وجود دارد.»
عملیات احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار سال88 کلید خورد و امروز در 10سالگی این پروژه نیمه‌تمام رئیس شورای شهر تهران تأکید می‌کند که بزرگراه نجفی رستگار در اولویت قرار دارد. محسن هاشمی در جمع خبرنگاران یادآور شد: «در سطح تهران 61پروژه نیمه‌تمام داریم که بزرگراه شهید نجفی‌رستگار بزرگ‌ترین پروژه نیمه‌تمام شهر است برای همین از اهمیت ویژه‌ای هم از نظر ترافیکی برخوردار است. چراکه ترافیک شرق تهران (میدان بسیج و افسریه) را به‌شدت کاهش می‌دهد. کسانی هم که از اتوبان امام رضا استفاده می‌کنند، با سهولت بیشتری این کار را انجام خواهند داد.» او ادامه داد: «این پروژه در اولویت واقعی قرار گرفته و لذا دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. به این دلیل که هم نقدینگی برای آن وجود دارد و هم پیمانکار پای کار است و هم مشاور و معاونت فنی و عمرانی. برای همین فکر نمی‌کنم که شاهد بدقولی جدیدی باشیم.» 

معارضان و دکل‌های برق
با شروع دوره پنجم شورای شهر تهران و تغییرات در شهرداری تهران موضوع احداث پروژه بزرگراه نجفی رستگار که مغفول مانده بود، دوباره از سر گرفته شد. اکنون در پروژه‌های عمرانی اتمام این بزرگراه از اولویت‌های نخست شهرداری و شورای شهر به‌حساب می‌آید. چنان‌که با درنظر گرفتن اعتبارات جدید برای این پروژه به‌نظر می‌رسد امسال بزرگراه نجفی رستگار مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. هاشمی با اشاره به برخی مشکلات پیش‌رو در ادامه روند احداث پروژه گفت: «هر سال که می‌خواستند این املاک را خریداری کنند، مسکن گران شده است. از آنجایی هم که پروژه‌های دیگر شهر در اولویت بودند، خوشبختانه از سال گذشته بحث اتمام پروژه نجفی‌رستگار مطرح شد. لذا حدود 100میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه پول گذاشتند و بودجه به اندازه کافی برای خرید 200املاک معارض گذاشته شده است. با این حساب، فکر می‌کنم تا اواسط سال یعنی در پاییز شاهد اتمام پروژه باشیم.» 

رئیس شورای شهر تهران معتقد است املاک معارض و دکل‌های برق در این منطقه اجازه نداده تاکنون این بزرگراه به بهره‌برداری برسد. او عنوان کرد: «در این پروژه زیرساخت‌ها انجام شده و تنها در جاهایی که تملک به‌درستی انجام نشده نتوانسته‌اند پروژه را به پایان برسانند.» 
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که رئیس شورای شهر تهران را همراهی می‌کرد، در جریان این بازدید گفت: «در پروژه مذکور یک فاز 1800متری هم داریم که از خیابان امام زمان شروع می‌شود تا امام علی که مقداری معارضان در آن جا باقی مانده‌اند و با اعتباری که شورای شهر برای رفع معارضان در اختیار پروژه قرار داده، این مشکل حل می‌شود؛ همچنین پل مزینانی را ان‌شاء‌الله در 6ماهه اول سال افتتاح خواهیم کرد و بقیه پروژه را تا اتصال به بزرگراه امام رضا تا پایان سال به بهره‌برداری خواهیم رساند.» 
بزرگراه شهید نجفی رستگار در منطقه15شهر تهران قرار دارد و وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار این منطقه در این رابطه گفت: «این بزرگراه یک پروژه ملی است که با وجود مشکلات پیش رو در حال اجرا و پیشرفت است و بهره‌برداری از این پروژه عظیم ملی با توجه به اینکه 11درصد ترافیک شهر تهران در محور خیابان امام رضا قرار دارد، همانند رینگی در ترافیک جنوب شرق تهران تأثیرگذار خواهد بود.»
 او یادآور شد که این پروژه در واقع تکمیل بخشی از کمربند شرقی تهران و اتصال‌دهنده بزرگراه آزادگان به بزرگراه کمکی بسیج است و ادامه داد: «کاهش ترافیک ورودی جنوب شرق تهران به داخل شهر به‌ویژه سه راه افسریه، کاهش بار ترافیک بزرگراه بسیج و محورهای منتهی به آن، تسهیل و هدایت ترافیک زائران ثامن‌الحجج و کاهش بار ترافیک بزرگراه آزادگان ازجمله اهداف اجرای این پروژه است.»

 محمدی ضرورت ایجاد سازوکاری برای حل مشکل تملک را یادآور شد و گفت: «پیش از این بانک شهر مجری اجرای این پروژه بوده، ولی اکنون کسی را نداریم و باید منتظر اعتبارات و نقدینگی شهرداری باشیم.» 
معارض ملکی مانند املاک مسکونی در 2محله مشیریه و رضویه منطقه15 قرار دارد. با تملک این املاک تنها 3‌ماه زمان تا اجرای کامل پروژه کافی است. ظاهرا حریم شهر تهران با ساخت این بزرگراه در این محدوده مشخص می‌شود.
در این بازدید همچنین احسان نوش‌آبادی، مدیرعامل سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران و کامران مصطفوی، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز حضور داشتند.





  حریم تهران مشخص می‌شود

پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار به طول 6کیلومتر از بزرگراه آزادگان شروع و پس از عبور از بزرگراه امام رضا به بزرگراه شهید شوشتری وصل می‌شود. عملیات عمرانی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه آزادگان 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات ساخت زیرگذر، رمپ و لوپ‌ها و اتصال آن به بزرگراه آزادگان تکمیل شده که در مجموع عملیات عمرانی پروژه از بزرگراه آزادگان تا مشیریه 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پیشرفت فیزیکی پروژه در مسیر شهرک مشیریه حدفاصل خیابان سازمان آب تا بزرگراه امام رضا نیز 80درصد است که باقیمانده کار با تأمین نقدینگی و رفع معارضان اجرا می‌شود؛ همچنین پیشرفت فیزیکی در تقاطع بزرگراه امام رضا شامل پل‌های رشته‌ای و زیرگذر و رمپ و لوپ‌های اتصال آن به بزرگراه امام رضا 88درصد است که با تملک 3 گاراژ باقیمانده عملیات در این نقطه نیز به اتمام می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید