• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52798
+
-

تلاش برای تصویب 3قانون کلیدی در مجلس

قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می‌شود

به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس 3طرح اصلاح قانون بانک مرکزی، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون اصلاح نظام بانکداری برای تصویب در صحن علنی مجلس آماده شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر گفت: آیین‌نامه بازار غیرمتشکل ارزی در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.
به گزارش همشهری، 3طرح کلیدی در مجلس در دست بررسی است که درصورت تصویب می‌تواند به ترمیم شرایط اقتصادی کشور کمک قابل‌توجهی کند. یکی از این 3 طرح کلیدی قانون اصلاح ساختار بانک مرکزی است که براساس آن استقلال بیشتری به بانک مرکزی داده خواهد شد. به زعم اغلب تحلیلگران و اقتصاددانان یکی از مصایب بزرگ اقتصاد ایران در طول چند دهه گذشته مستقل نبودن بانک مرکزی بوده که منجر شده است این نهاد بزرگ اقتصادی که بخش زیادی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور را برعهده دارد به ابزاری در دست دولت تبدیل شود؛ براساس قانون جدید، ساختار بانک مرکزی به‌نحوی اصلاح خواهد شد که استقلال این بانک تا حد مطلوبی حفظ شود. سیاستگذاری‌های بانک مرکزی به‌طور مستقیم بر اقتصاد ایران اثرات عمیق دارد و می‌تواند منجر به رشد یا کاهش تورم و تولید ناخالص داخلی شود.
دومین قانونی که اکنون در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و قرار است برای تصویب نهایی به صحن علنی برود قانون مالیات بر ارزش افزوده است. این قانون که می‌تواند اثرات زیادی بر روند تولید در ایران بگذارد طرفداران زیادی در بخش خصوصی دارد و آنطور که از خبر‌ها بر می‌آید بخشی از مالیات‌ها با کاهش مواجه خواهد شد. اهمیت این قانون از این جهت است می‌تواند از اثرات ناشی از رکود اقتصادی کم کند. آنطور که نهاد‌های رسمی و غیررسمی ازجمله صندوق بین‌المللی پول و مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده‌اند تولید ناخالص داخلی ایران امسال به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت و حتی برآورد می‌شود رشد اقتصادی ایران امسال تا سطح 5.5درصد کاهش یابد. در چنین شرایطی کاهش مالیات‌ها می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌ها و ترمیم بخشی از رکود اقتصادی شود. طرح دیگری که قرار است به‌زودی به صحن علنی برود اصلاح نظام بانکی است که بانک مرکزی از سال قبل بخشی از آن را با توجه به حیطه اختیاراتش به اجرا در آورد. ساختار معیوب نظام بانکی در طول یک دهه گذشته اثرات منفی بر اقتصاد ایران بر جای گذاشته و منجر به ناتوانی بانک‌ها در تامین مالی خرد و متوسط شده است. پیش‌بینی می‌شود با انجام اصلاحات جدید، وظیفه پرداخت وام به مردم و بنگاه‌های کوچک و متوسط برعهده بانک‌ها گذاشته شود و بازار سرمایه هم وظیفه تامین مالی شرکت‌های بزرگ را برعهده بگیرد. آنطور که دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد این 3 طرح اکنون در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و قرار است به صحن علنی برود.

اصلاح قانون بانک مرکزی 
محمدرضا پورابراهیمی درباره اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: هفته گذشته اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از ٥٠ سال برای چاپ ارسال شد و امیدوارم در نیمه نخست امسال در صحن علنی به تصویب برسد. نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: استقلال بانک مرکزی هدف اصلی ما در این قانون است و بعد از آن اصلاح ساختار خود بانک مرکزی مورد توجه قرار دارد. پورابراهیمی همچنین اعلام کرد: طی 3 جلسه فشرده قرار است قانون اصلاح نظام بانکداری نیز تا پایان هفته جاری در کمیسیون اقتصادی نهایی شود.

اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
او تأکید کرد: خبر خوبی که برای بخش خصوصی دارم آن است که بعد از ۲.۵سال تلاش شبانه‌روزی نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که تولید را دچار مشکل کرده بود، در کمیسیون اقتصادی تمام شد و به صحن علنی رفت. پورابراهیمی ادامه داد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار است با اولویت در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.

آغاز به‌کار بازار متشکل ارزی به‌زودی
رئیس کمیسیون اقتصادی همچنین اعلام کرد: براساس گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی، آیین‌نامه بازار غیرمتشکل ارزی در شورای پول و اعتبار نهایی شده و به‌زودی این بازار راه‌اندازی خواهد شد. او با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای بازنگری در ساختار بودجه کل کشور، گفت: دولت در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب برای تغییر در ساختار بودجه خواستار ۴‌ماه زمان شد و باید این اصلاح ساختار را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید