• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52800
+
-

کاهش عرضه، خودروهای داخلی را گران کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو: توقف عرضه خودرو از 19فروردین‌ماه تا دیروز موجب افزایش ۵ تا ۱۴میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار خرده‌فروشی و داغ‌تر شدن بازار خودروهای دست دوم شد

کاهش عرضه و افزایش رسمی قیمت برخی خودروهای تولید داخلی موجب شده تا قیمت برخی خودروهای صفر و دست‌دوم داخلی در بازار افزایش یابد. به‌گزارش همشهری، با وجود تشدید رکود ناشی از کاهش شدید تقاضا در بازار خودرو، توقف عرضه خودروهای داخلی در 2هفته گذشته و گرانفروشی برخی خودروسازان زمینه افزایش ۵‌تا‌۱۴‌میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار آزاد و گرم‌تر‌شدن بازار خودروهای دست‌دوم شده است.
اگرچه ایران‌خودرو و سایپا در چند روز اخیر طرح فروش فوری برخی محصولات خود را در دستور کار قرار دادند اما برخی مونتاژ‌کاران خودروهای چینی افزایش 30میلیون تومانی را برای قیمت برخی خودروهای خود اعمال کرده‌اند. این شرایط موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی و فوران قیمت خودروهای دست‌دوم در بازار خودرو شده است. با این روند پراید که تا یک‌سال قبل خودروی ارزان قیمتی بود که تقریبا بیشتر افراد جامعه می‌توانستند با پرداخت ۲۰‌تا‌۲۴میلیون تومان آن را خریداری کنند هم برای بسیاری اقشار کم‌درآمد دست نیافتنی شده.
 با افزایش قیمت پرایدهای صفر، بازار پرایدهای دست‌دوم و کارکرده داغ شده؛ به‌نحوی که به‌عنوان مثال قیمت پراید مدل 79 با 170هزار کیلومتر کارکرد به 19میلیون و 500هزار و قیمت پراید مدل1384 با 400هزار کیلومتر کارکرد به 17میلیون و 700هزار تومان در آگهی‌های فروش رسیده است. قیمت پرایدهای کمی مدل بالاتر هم در بازار افزایش یافته؛ به‌نحوی که پراید مدل89 با 160هزار کیلومتر کارکرد به 37میلیون تومان، قیمت پراید مدل95 با 67هزار کیلومتر کارکرد به 42میلیون و 500هزار تومان و قیمت پراید131 مدل‌97 با 141هزار کیلومتر کارکرد به 38 تا 45میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت پراید111 مدل98 به 49میلیون و 200هزار و قیمت صفر کیلومتر این خودرو به 50میلیون تومان رسیده است.
به‌نظر می‌رسد عرضه محدود شرکت‌های خودروسازی تأثیر چندانی در تثبیت قیمت خودرو در حاشیه بازار نداشته است.

رشد130درصدی قیمت برخی خودروها 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران افزایش ۵ تا ۱۴میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار را تأیید کرده و دلیل آن را توقف عرضه خودرو از 19فروردین‌ماه امسال تا 2‌روز پیش اعلام کرده و گفته است: از فروردین‌ماه پارسال تاکنون قیمت انواع خودرو 130درصد افزایش یافته است.
سعید مؤتمنی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید خودرو گفت: اکنون مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد اما این قیمت‌ها تأثیر روانی بر بازار خودرو گذاشته است. با عرضه خودرو از روز‌های پایانی سال گذشته قیمت در بازار خودرو تا ۱۸فروردین با ثبات مواجه بود که این رویه پس از توقف عرضه خودرو تغییر یافته و هم‌اکنون بازار خودرو ملتهب است. به‌گفته او، افزایش عرضه و تقاضا موجب کاهش قیمت و ثبات بازار خودرو خواهد شد اما از ۲۵فروردین تا دیروز (سه‌شنبه) دعوتنامه‌ها برای مشتریان ارسال و صدور فاکتور مجدد خودرو شروع شده که با ادامه این روند بازار خودرو دوباره متعادل می‌شود. 
مؤتمنی با اشاره به اینکه قیمت پراید۱۱۱ به ۴۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته است، افزود: پراید۱۳۱ نیز، اکنون ۴۷میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین ​ ۲۰۶ تیپ۲، ۸۲میلیون تومان به فروش می‌رسد و قیمت پژو۴۰۵ نیز به ۷۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته است. او با غیرمنطقی خواندن قیمت‌های فعلی خودرو خواستار بررسی آن توسط ستاد تنظیم بازار شد و با اشاره به افزایش ۲۵میلیون تومانی خودرو‌های مونتاژی افزود: یکی از شرکت‌های تولید‌کننده خودرو‌های مونتاژی از ۱۹فروردین تا‌کنون قیمت یکی از تولیدات خودرو را ۲۶میلیون تومان افزایش داده و دلیل مشخصی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.


   گرانفروشی آشکار برخی خودروهای چینی

تعیین قیمت خودرو بر مبنای قیمت‌های 5درصد کمتر از حاشیه بازار و نبود نظارت بر قیمت و عرضه خودرو موجب گرانفروشی برخی شرکت‌های خودروسازی و سبقت گرفتن قیمت فروش محصولات آنها از قیمت‌های حاشیه بازار شده است. درحالی‌که قیمت خودرو طی یک سال اخیر با افزایش قابل توجه به سقف خود رسیده، شرکت مدیران‌خودرو برخی محصولات خود را بعضا تا ۳۰میلیون تومان گران‌تر از بازار می‌فروشد. به گزارش ایسنا، قیمت‌های اعلامی اخیر در سایت این شرکت برای 2خودروی ‌ام‌وی‌ام ایکس۲۲ اسپرت اکسلنت و ‌ام‌وی‌ام ‌ایکس33 اسپرت به‌ترتیب ۲۷میلیون و ۲۰میلیون تومان گران‌تر از نرخ‌های بازار از سوی این شرکت تعیین شده است. مدیران خودرو در حالی ایکس22 را ۱۶۷میلیون تومان و ایکس33 اسپرت را ۱۹۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری کرده که قبلا این خودروها به‌ترتیب حدود قیمتی ۱۴۰میلیون و ۱۷۳میلیون تومان در بازار آزاد داشته‌اند. مشخص نیست نهادها و سازمان‌های نظارتی به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی نظارت بر خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به چه کاری مشغول هستند و چرا با چنین گرانفروشی آشکار و رسمی‌ای برخورد نمی‌کنند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید