• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52650
+
-

تولد اولین نوزاد با عمل پیوند رحم روباتیک

برای نخستین‌بار در جهان عمل پیوند رحم با استفاده از روبات، منجر به تولد یک فرزند از مادری که در گذشته نابارور بوده، شده است

تولد اولین نوزاد با عمل پیوند رحم روباتیک

اشکان خسروپور ـ خبرنگار

به دنیا آمدن نخستین «نوزاد روباتیک» جهان خبری بود که روز گذشته تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها در جهان شد.  این پسر 2900گرمی که 48سانتی‌متر قد دارد، خانه آخر پروژه موفق دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبرگ است که در پی آن، جراحی پیوند رحم موفق توسط روبات و روش جدید جراحی روباتیک انجام شد. پزشکان می‌گویند به دنیا آمدن این نوزاد نشان می‌دهد جراحی روباتیک تجربه موفقی بوده و این، راه را برای اجرای روش مشابه در روند درمان بقیه بیماری‌ها باز خواهد کرد.

عمل پیوند تمام‌روباتیک
به گزارش همشهری، در زمان جراحی پیوند رحم که حدود 10ساعت‌ونیم طول کشید، ‌بدن بیمار فقط یک سانتی‌متر برش خورد و از همان سوراخ ایجاد شده، 2بازوی روباتیک توسط 2جراح که کنترل آن را برعهده داشتند به داخل بدن رفته و ‌عمل خارج کردن رحم از بدن اهدا‌کننده را انجام دادند. تمام تیم جراحی در فضایی که حدودا یک‌متر با بیمار بیهوش فاصله داشت، مستقر شده و بازوهای روباتیک را هدایت می‌کردند. سال۱۳۹۶ در آکادمی بیمارستان Sahlgrenska دانشگاه گوتنبرگ، با کمک روبات‌های دستیار، عمل لاپاراسکوپی برای پیوند رحم یک بیمار صورت پذیرفت. در این عمل جراحی، برشی یک سانتی‌متری روی شکم ایجاد شد تا بدین شکل بازوهای روباتیک وارد شکم شوند و جراحان با کمک آنها، عملیات بدون نقص پیوند را اجرا کنند. جراحی با حفره کلیدی (key-hole surgery) یا همان لاپاراسکوپی زمان بهبود و ریکاوری سریع‌تری نسبت به جراحی سنتی دارد و به همین دلیل است که چندین سال است از آن برای جراحی زانو و عضلات ورزشکاران استفاده می‌شود. این نوع جراحی بر مبنای کمترین برش در عمل جراحی است و جراح با کمترین جراحت به داخل بدن فرد دسترسی پیدا می‌کند.

شانس بیشتر برای مادر شدن
مادر گیرنده رحم، 32ساله بود و به‌خاطر ابتلا به سندروم MRKH به‌طور مادرزاد بدون رحم به دنیا آمده بود.‌ دهنده نیز زنی 42ساله بود که بر اثر سکته مغزی از دنیا رفته و اعضایش به گیرنده‌های مختلفی اهدا شد. بعد از انتقال رحم به گیرنده، 8تخمکی که چند‌ماه قبل در محیط آزمایشگاهی بارور شده بودند، به رحم جدید منتقل شدند و در محیط تازه شروع به رشد کردند. دانشمندان می‌گویند با موفق بودن این روش، زنانی که بدون رحم به دنیا می‌‌آیند شانس بیشتری برای مادر شدن خواهند داشت، چون روش‌های اینچنینی می‌تواند به همه‌گیر شدن اهدای بیشتر رحم از بدن بیماران مرگ مغزی به افراد سالم منجر شود.



آدم‌‌آهنی‌های جراح


پزشکان قرار است انجام جراحی‌های آینده را به روبات‌ها بسپارند؛ ابزارهای دقیقی که ریسک شکست عمل را بسیار کم می‌کنند

کاهش ریسک خونریزی بافت در محل عمل
امکان جراحی از راه دور توسط متخصصان
کاهش احتمال آسیب بر اثر لرزش دست جراح انسانی
بررسی شرایط توسط هوش مصنوعی برای کمک به تصمیم‌گیری
کاهش ریسک خونریزی و نیاز کمتر به تزریق خون
برش جراحی کوچک‌تر و ریسک عفونت پایین‌تر
بستری کمتر در بیمارستان و نقاهت کوتاه‌تر


 

این خبر را به اشتراک بگذارید