• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52515
+
-

بورس از مرز تاریخ گذشت

شاخص کل بورس تهران دیروز از مرز 196هزار واحد عبور کرد و بالاترین رکورد را از سال1369 به ثبت رساند

بازارسهام
بورس از مرز تاریخ گذشت

دیروز با عبور شاخص کل از 196هزار واحد، بازار سهام از مرز تاریخی 9مهر‌ماه پارسال عبور کرد و بالاترین رکورد را در تاریخ 50ساله بازارسرمایه ایران به ثبت رساند.
به گزارش همشهری، روند صعودی بازار سهام که از 15اسفندماه آغاز شده دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران توانست با 882واحد رشد به 196هزارو 84واحد برسد. این بالاترین نقطه شاخص از سال1369، به این سوست. محاسبه شاخص بورس تهران از سال69 آغاز شده است. قبل از این 9مهر پارسال شاخص کل بورس تهران توانسته بود به 195هزارو 480واحد برسد، در همان روز شاخص کل بورس تهران توانسته بود تا 197هزار واحد هم پیش روی کند و به‌اصطلاح سهامداران این نقطه را لمس یا تاچ کنند اما بعد از آن وارد دوره نزول شد و تا 15اسفند سال قبل سیر نزولی داشت. روز یکشنبه هم وقتی در معاملات آخر وقت از شدت تقاضا در بورس کاسته شد این گمانه ایجاد شد که ممکن است شاخص بورس دوباره وارد روند نزولی شود اما در نهایت دیروز شاخص بورس توانست با یک قدرت نسبی از مرز تاریخی خود عبور کند.
با وجود عبور شاخص از محدوده تاریخی بورس تهران هنوز در جدال برای فاصله گرفتن از محدوده 196هزار واحد و تثبیت موقعیت خود بالاتر از محدوده 197هزار واحد یعنی محدوده‌ای است که 9مهر‌ماه برای دقایقی بازار سهام به آن دست یافته بود و چنانچه بتواند ظرف امروز و فردا از این منطقه عبور کند به‌احتمال فراوان به‌زودی از محدوده 200هزار واحد هم عبور خواهد کرد.
با رشد روز گذشته بازار سهام ارزش کل بازار سهام به 894هزارو 781میلیارد تومان و میانگین بازده سهامداران از 15اسفند تاکنون به 25درصد رسید. پیش‌بینی می‌شود با تداوم روند صعودی به‌زودی ارزش کل بازار سهام ایران از مرز 1000هزار‌میلیارد تومان معادل 77میلیارد‌دلار هم عبور کند که در‌این‌صورت نقدینگی زیادی وارد بورس شده و موجب شده میانگین روزانه معاملات در بازار سهام(بورس تهران و فرا‌بورس) به 1500میلیارد تومان برسد.

ورود نقدینگی به بورس
سینا سلیمانی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره دلایل روند رو به رشد بازار سهام در سال98 در کانال تلگرامی‌اش نوشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نقدینگی سراغ ارزان‌ترین دارایی موجود در کشور یعنی سهام آمده است. رشد دلار نیمایی، رشد و ثبات قیمت‌های جهانی نفت و فلزات، احتمال حذف دلار 4200تومانی در کنار جدیت بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی، نقدینگی را به بازار جا مانده از تورم سرازیر کرده است.
او افزود: همچنین با جدی‌تر شدن بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها و قوت گرفتن احتمال تصویب طرح معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل، شرکت‌های تولید‌کننده سیمان، ساختمان و خودرو مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. او با بیان اینکه سیمان ایران با نرخ 30دلار به ازای هر تن قبل از رشد نرخ دلار ارزان‌ترین سیمان در جهان بود، افزود: هم‌اکنون قیمت هر تن سیمان ایران تا 14دلار قیمت دارد که از نرخ صادراتی گاز مصرفی برای تولید یک تن سیمان نیز کمتر است. این قیمت‌ها می‌تواند جذابیت بالایی برای دور زدن طرح‌های ضد‌دامپینگ عراق و کشورهای همسایه ایجاد کند و منجر به رشد صادرات سیمان و قیمت داخلی این محصول شود.
سلیمانی با اشاره به سهام بانک‌ها افزود: بانک‌ها نیز با کاهش هزینه پول از طریق کاهش نرخ سود بانکی و‌ماه شمار شدن سود روز شمار و اصلاحات ساختاری، شرایط بنیادی مناسبی پیدا کرده‌اند و اغلب در ماه‌های پایانی سال97 تراز عملیاتی مثبتی ثبت کرده‌اند.

احتمال کاهش مالیات
علی سعدوندی، کارشناس بازارسرمایه هم گفت:اگر بتوانیم دخالت‌های منفی ناظر بازار و برخی مدیران صندوق‌ها در بورس را کنترل کنیم این احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا پایان سال تا حد دو‌برابر رشد داشته باشد. دلیل این مسئله این است که هنوز بازار نسبت به سود‌دهی فعلی شرکت‌ها ارزان است یعنی با وجود افزایش قیمت‌ها هنوز انتظار افزایش بیشتر وجود دارد. موضوع دیگر سیاست‌های کلان اقتصاد کشور است که به سمت کنترل و کاهش نرخ بهره در حرکت است و این بهترین شرایط را برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند.این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: طرحی وجود دارد که مالیات بر شرکت‌ها از نرخ ۲۵ به ۲۰ و ۱۵درصد کاهش یابد که در این صورت دوباره ما شاهد افزایش حداقل ۲۵ تا ۵۰ درصدی شاخص بورس خواهیم بود.

تأثیر سیل بر بورس
علیرضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه رشد شاخص کل در بازار را متاثر از افزایش قیمت ارز و نیز حادثه سیل اخیر دانست و گفت: سیل روی تقاضای برخی از کالاها و نیز عرضه آنها تأثیرگذار بود که این امر در کنار افزایش قیمت ارز زمینه رشد شاخص در بازار سرمایه را فراهم کرد.
او ادامه داد: تقاضا در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی و همچنین طرح‌های عمرانی به‌دلیل وقوع سیل افزایش پیدا کرد که باعث شد برخی از صنایع مانند سیمان از رکود خارج شود.

بورس جذاب‌ترین بازار است 
همچنین مهدی جهانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس نسبت به بازار طلا و مسکن از جذابیت بیشتری برای سهامداران برخوردار است، گفت: بازار سرمایه به‌دلیل ایجاد حاشیه امنیت برای سرمایه‌گذاران باعث سرازیر شدن سرمایه‌های در اختیار مردم به سمت بورس شده است.او افزود: صحبتی از بازار گوشت با این عنوان که ارز 4200تومانی به نفع مصرف‌کننده نبوده مطرح شد که این امر زمینه رشد 40درصدی صنایعی را که با این ارز همراه بودند در بازار فراهم کرد.این کارشناس بازار سرمایه تغییر قیمت‌گذاری فولاد را از دیگرعوامل تأثیرگذار بر رشد شاخص بورس مطرح کرد و افزود: قیمت‌گذاری فولاد در بورس فلزات با افزایش 30درصدی همراه شد که به‌طور مستقیم بر صنایع فلزی و فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان و نیز فولاد خوزستان تأثیرگذار بود.

بورس عقب‌ماندگی‌اش را جبران می‌کند
آرش یزدانی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره روند صعودی شاخص بورس در کانال تلگرامی‌اش نوشت: امسال بورس عقب‌ماندگی خود را از سایر بازار‌ها جبران خواهد کرد.او افزود:شاخص کل برای صعود بیشتر نیاز به محرک‌های بنیادی مانند حذف دلار ۴۲۰۰تومانی، ایجاد بازار متشکل ارزی و کاهش سود بانکی دارد.او با بیان اینکه قیمت جهانی مواد خام در سطح جهان هم از محرک‌های بازار سرمایه است، گفت: قیمت‌های جهانی فعلا در حال رشد هستند با این حال اگر با نزول هم مواجه شوند این افت ملایم خواهد بود و تأثیر منفی چندانی در میان‌مدت روی بازار سهام با توجه به سایر عوامل ندارند. 
به‌گفته او در کنار این عوامل بحث تجدید ارزیابی دارایی برخی صنایع ازجمله خودرو ساز‌ها و موضوع تسعیر ارز در بانک‌ها و برخی دیگر از شرکت می‌تواند منجر به تداوم صعود شاخص شود.


   بورس در صدر بازار‌های موازی

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی هم گفت: بازارهای موازی سال گذشته به شکلی جهشی و افسار گسیخته رشد کرده‌اند، شاید دیگر نتوان برای آنها رشد قابل توجهی متصور بود و چنانچه افراد همچنان مُصِر به فعالیت در این بازارها باشند، نمی‌توانند مأمن مناسبی برای رشد سرمایه باشند و ریسک سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند به‌مراتب از بازار سرمایه بیشتر باشد. به‌گفته او، بازار سرمایه در سال98 با رشد بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها مواجه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید