• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52511
+
-

مالک هپکو برای سومین‌بار عوض می‌شود

آیا بار دیگر سهام شرکت هپکو را یک مالک نااهل می‌خرد؟

مالک سهام هپکو به‌عنوان یک شرکت موفق ایرانی که تحت‌تأثیر خصوصی‌سازی‌ با زیان‌های سنگینی مواجه شده برای سومین‌بار در یک دهه اخیر تغییر خواهد کرد. به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده به‌زودی 60.7درصد از سهام هپکو را برای فروش در فرابورس عرضه خواهد کرد. این مقدار سهام قبلا 2بار به افراد دیگری فروخته شده بود اما این مالکان به‌دلیل اینکه تخصص لازم را برای اداره این شرکت بزرگ ایرانی نداشتند، حاصلی جز زیان برای هپکو به همراه نداشتند؛ در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی‌ این سهام را از آنها پس گرفت. بر همین اساس با اعلام یک فراخوان عمومی قرار است بار دیگر سهام این شرکت به مالک جدیدی فروخته شود.
پکو که 44سال از احداث آن می‌گذرد و قبلا یک شرکت سودده بود اکنون به‌دلیل شیوه غلط خصوصی‌سازی‌ 600میلیارد تومان بدهی دارد.
سهام هپکوی اراک به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه نخستین‌بار در سال۸۶ به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد اما بعد از آن به‌دلیل مشکلات زیادی که برای این شرکت به‌وجود آمد دوباره در سال95 به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد اما این شرکت هم نتوانست هپکو را اداره کند و در نهایت تحت‌تأثیر مشکلات فراوان اسدالله احمدپور، مدیرعامل آن در دی‌ماه96 از سمت خود استعفا کرد.

به‌دنبال آن علی اشرف پوری حسینی، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ در واکنش به این استعفا گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در جایی که خریدار به تعهدات خود عمل نمی‌کند، با همان قاطعیت که از آنها در فرایند واگذاری‌ها حمایت می‌کرده، سهام واگذار شده را نیز پس می‌گیرد. اکنون بعد از این تحولات قرار است سهام این شرکت دوباره به مالک جدیدی فروخته شود و گویا قرار است این‌بار اهلیت و تخصص خریدار مدنظر قرار گیرد، زیرا 20فروردین‌ماه امسال نمایندگان مجلس بندی را به قانون اصل44 اضافه کردند که براساس آن سازمان خصوصی‌سازی مکلف شد دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان استراتژیک و احراز و پایش اهلیت مدیریتی را در واگذاری‌ها رعایت کند و رعایت نکردن این بند در خصوصی‌سازی‌ها در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. بنابراین این‌بار سازمان خصوصی‌سازی‌ باید حواسش را جمع کند سهام را به شرکتی بفروشد که از تخصص و اهلیت لازم در این زمینه برخوردار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید