• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52425
+
-

نخستین سیگنال رکود در اقتصاد ایران


مرکز آمار ایران گزارش مقدماتی از شاخص رشد اقتصادی و ارزش افزوده گروه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در پایان پاییز سال‌97را منتشر کرد؛ گزارشی که نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در 9‌ماه نخست پارسال با احتساب ارزش افزوده بخش نفت به منفی 3.8درصد و بدون آن به منفی 1.9درصد رسیده است. آیا کاهش ارزش افزوده ناشی از بخش نفت به‌دلیل کاهش سقف تولید و صادرات نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام است؟

به گزارش همشهری، در 9ماهه ١٣٩٧، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی2.1، گروه صنعت منفی 7.9 و گروه خدمات رشد مثبت 0.6 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده است.

براساس اعلام این نهاد آماری محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در 9 ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم 541هزار و 344میلیارد تومان با احتساب نفت و 430هزار و 353میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

رشد گروه کشاورزی ایران در نیمه نخست پارسال منفی 2.5درصد در مقایسه با نیمه نخست سال قبل آن برآورد شده بود که رشد این گروه در 9‌ماه نخست سال گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال قبل منفی 2.1درصد ارزیابی شده است. همچنین شاخص رشد گروه صنعت ایران از منفی 2.1درصد در نیمه نخست سال گذشته با شیب تندی به منفی 7.9درصد در 9‌ماه نخست پارسال رسیده که نشان می‌دهد عمده رشد منفی این گروه ناشی از افت تولید و صادرات نفت خام ایران در فصل پاییز پارسال بوده است. تنها بخشی که در نیمه نخست و 9‌ماه ابتدایی پارسال رشد مثبت را تجربه کرده گروه خدمات است البته با این تفاوت که رشد گروه خدمات از 2.3درصد نیمه نخست به 6دهم‌درصد در 9‌ماه ابتدایی پارسال فروکش کرده است. اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در تحلیلی اعلام کرده انتظار می‌رود اندازه اقتصاد ایران بر مبنای شاخص ارز دلار آمریکا در سال1398در مقایسه با سال97حدود 33درصد کاهش یابد که دلیل آن افت شدید ارزش ریال ایران در پی نوسانات شدید ارزی در سال گذشته است.

بانک مرکزی ایران نماگرهای اقتصادی خود را که تصویری روشن از وضعیت اقتصادی ایران نشان می‌دهد، از بهار پارسال تا‌کنون به‌روزرسانی نکرده و براساس برآورد این نهاد، شاخص رشد اقتصادی ایران با نفت در بهار سال97معادل 1.8درصد و بدون نفت 7دهم‌درصد بوده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد ایران در نیمه دوم سال گذشته وارد فاز رکود شده باشد. به‌تازگی هم صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی ایران در سال2019به 6-درصد برسد و سال آینده میلادی دوباره نرخ رشد مثبت به میزان 2دهم‌درصد را تجربه کند. این نهاد بین‌المللی می‌گوید احتمالا نرخ رشد اقتصادی ایران در سال2018میلادی، 93-درصد بوده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید