• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52413
+
-

اسنپ قول اصلاح قوانین تازه وضع شده را داد

اگر مسافران تاکسی اینترنتی درخواست سفر خود را بعد از پذیرش لغو کنند، شرکت می‌تواند کرایه توافق‌شده را از آنها وصول کند

گزارش
اسنپ قول اصلاح قوانین تازه وضع شده را داد


«اگر مسافر اسنپ پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش توسط راننده، درخواست را لغو کند، متعهد به پرداخت کرایه توافق شده خواهد بود.» این شرح ماجرایی است که از دیروز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و اعتراض مسافران این شرکت تاکسی اینترنتی را برانگیخته است. به گزارش همشهری، در 2روز گذشته پیامکی از طرف شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، که نسبت به ارائه خدمات اسنپ اقدام می‌کند برای کاربران اپلیکیشن اسنپ ارسال شد مبنی بر اینکه «شرایط و قوانین اسنپ به‌روزرسانی شده است. برای مطالعه به بخش درباره اسنپ در منوی اپلیکیشن بروید». پیرو ارسال این پیامک، کاربران فضای مجازی سریعاً مورد به‌روزرسانی‌شده در قوانین اسنپ را کشف و آنقدر دست‌به‌دست کردند که به یکی از موضوعات داغ فضای مجازی تبدیل شد.

ماجرا چه بود؟
در پیگیری‌های خبرنگار همشهری، یکی از مسئولان اسنپ به‌صورت غیررسمی اصل تغییر در قوانین این شرکت را رد کرد و گفت: این موضوع از قبل هم به همین صورت در بخش مقررات اسنپ وجود داشته و تاکنون اجرا نشده و در ادامه هم اجرا نخواهد شد؛ پس دلیلی برای نگرانی و حاشیه‌سازی وجود ندارد. در ادامه در پیگیری از مسئول روابط عمومی این شرکت مقرر شد هماهنگی لازم برای پاسخگویی کارشناسان مسئول این حوزه انجام شود تا موضع رسمی شرکت اسنپ در این ماجرا مشخص شود.

بر اساس آنچه در فضای مجازی مطرح شده، اسنپ قبلا در بند6 ماده4 شرایط و قوانین خود اعلام کرده بود: «کاربر مسافر اگر پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک کاربر راننده، در مکان مشخص‌شده به‌عنوان مبدأ سفر در زمان مشخص حضور پیدا نکند، متعهد به پرداخت مبلغ موردقبول مذکور (کرایه توافق‌شده) است یا شرکت مجاز خواهد بود نسبت به کسر و برداشت مبلغ مذکور از محل اعتبار او اقدام کند و درصورت تکرار این عمل برای بار دوم حساب کاربری مسدود خواهد شد.» حالا اما، در به‌روزرسانی قوانین و مقررات این شرکت، عبارت «درخواست را لغو کند» نیز اضافه شده که با این اقدام کاربر مسافر نیز مشمول پرداخت غرامت شناخته شده است.

اهمیت این موضوع از آن‌جهت است که کاربران اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی نظیر اسنپ، پس از نخستین ورود به این اپلیکیشن باید با این مقررات موافقت کنند و آن را بپذیرند تا قادر به استفاده از آن باشند؛ درنتیجه با اضافه شدن این جمله 4کلمه‌ای به متن قوانین، کاربران ازنظر حقوقی موظف می‌شوند این غرامت را به اسنپ بپردازند.

حالا بند6 ماده4 شرایط و قوانین اسنپ از این قرار است: «کاربر مسافر اگر پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک کاربر راننده، درخواست را لغو کند، یا در مکان مشخص شده به‌عنوان مبدأ سفر در زمان مشخص حضور پیدا نکند، متعهد به پرداخت مبلغ موردقبول (کرایه توافق شده) است.»

نکته قابل‌توجه اینکه این بند در شرایط و مقررات دیگر شرکت‌های تاکسی اینترنتی تا این لحظه تغییر نکرده و به این مضمون آمده است: «کاربر مسافر وظیفه دارد در زمان مشخص‌شده برای سفر در مبدأ ثبت‌شده برای انجام سفر حاضر شود در غیر این صورت شرکت می‌تواند معادل هزینه توافق‌شده برای سفر را از کاربر مسافر وصول یا از اعتبار او کسر کند و درصورت تکرار این اقدام، حساب کاربری او را مسدود کند.»

حقوق مسافر مثقالی چند؟
طنز ماجرا اینجاست که در به‌روزرسانی مقررات اسنپ، بند16 از ماده3 این موافقتنامه تغییر نکرده و شرکت در بخشی از این بند می‌پذیرد که «کاربر مسافر مختار است پس از ارسال درخواست سفر، مشخص شدن راننده و قبل از آغاز عزیمت راننده به نقطه مبدأ، سفر را انجام دهد یا خیر.» بر این اساس هرچند به‌واسطه اصلاحات انجام‌شده از سوی شرکت اسنپ، مسافران در قبال حذف درخواست سفر مؤاخذه می‌شوند و حتی باید غرامت بپردازند اما این مسئله در جای دیگری از متن مقررات بلامانع دانسته شده و در جرگه نخستین حقوق و اختیارات مسافر قرار گرفته است.

اسنپ به کجا می‌رود؟
اسنپ که گفته می‌شود 85درصد بازار تاکسی اینترنتی کشور را در اختیار دارد و خدمات آن در بسیاری از مناطق کشور ارائه می‌شود، از بدو ظهور به‌عنوان نمونه بارزی از پیروزی تکنولوژی بر کسب‌وکار سنتی مطرح شد که در ابتدای کار با اعتراض صنف آژانس‌های تاکسی تلفنی نیز مواجه بود. در این وضعیت هم مردم به‌واسطه صرفه اقتصادی استفاده از خدمات این شرکت رغبت بالایی برای سفر با تاکسی‌های اینترنتی داشتند و هم کاربران راننده اسنپ به‌واسطه کسب درآمد معقول طالب خدمت‌رسانی تحت لوای این برند بودند. در ادامه اما ورق برگشت و ابتدا صدای رانندگان ‌همکار با این شرکت به‌خاطر کرایه‌های پایین و کمیسیون‌های افزایش‌یافته درآمد و در ادامه مسافران نیز به‌واسطه جهش مبلغ کرایه‌ها ناراضی شدند و پیامد همین نارضایتی‌ها باعث شد اسنپ به وضعیتی برسد که مشتریان خود را در قبال لغو سفر به دریافت غرامت (کرایه سفر انجام‌نشده) تهدید کند.



  چرا لغو سفر مشمول جریمه شد؟
برای یافتن دلیل تغییر مقررات اسنپ، راهی بهتر از پرس‌وجو از رانندگان این تاکسی اینترنتی وجود نداشت؛ کسانی که کم‌وبیش از وضعیت کسب‌وکار و اخبار داخلی این شرکت مطلع هستند و اظهاراتشان می‌تواند راهگشا باشد. طبق اظهارات چند تن از رانندگان اسنپ، به‌نظر می‌رسد در جریان تغییراتی که اخیراً این شرکت در حوزه کرایه اعمال کرده، باوجوداینکه مسافران طعم افزایش قیمت استفاده از خدمات این برند تاکسی اینترنتی را چشیدند اما بازهم به‌دلیل رشد هزینه نگهداری خودرو و بالا‌رفتن هزینه معیشت رانندگان، رضایت کاربران راننده جلب نشده است. درنتیجه این اتفاقات با کاهش استقبال مسافران برای استفاده از تاکسی اینترنتی، درآمد شرکت افت کرده که باعث شده شرکت حق کمیسیون بالاتری از رانندگان وصول کند و کرایه‌هایی که به‌صورت آنلاین از مسافران گرفته را نیز با تأخیر 48ساعته به‌حساب آنها وصول کند. البته اسنپ اعلام کرده است در حال حاضر فقط در روزهای تعطیل پرداخت‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد. در مقابل رانندگان اسنپ نیز روش‌هایی برای کسب درآمد بیشتر پیدا کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که اولا رانندگان اسنپ اکثرا از مسافران می‌خواهند کرایه را به‌صورت نقدی پرداخت کنند چراکه در این صورت از خواب پول خود در حساب شرکت جلوگیری می‌کنند. در اقدامی دیگر، رانندگان اسنپ از مسافران تقاضا می‌کنند درصورت امکان در همان ابتدای مسیر درخواست سفر خود را لغو کنند تا راننده مجبور نباشد حق کمیسیونی به اسنپ بپردازد؛ درخواستی که طبق گفته رانندگان اسنپ، ازآنجایی‌که بار مالی برای مسافران ندارد و نوعی کمک به معیشت راننده به‌نظر می‌رسد، در سایه حس انسان‌دوستی و کمک به همنوع، موردقبول بسیاری از مسافران قرار می‌گیرد و این یعنی دخل اسنپ هر روز خالی‌تر می‌شود. گویا همه‌گیر شدن روش‌هایی که رانندگان با آن اسنپ را دور می‌زنند کار را به‌جایی رسانده که این شرکت حتی دست‌به‌کار اصلاح قوانین شده است. البته در جریان تنظیم این گزارش، عاقبت مسئولان اسنپ رسما به این ماجرا واکنش نشان دادند و از طریق صفحه خود در فضای مجازی، ضمن اعلام اینکه این شرایط از قبل نیز به همین  شکل بوده و اخیرا تغییر نداشته، وعده دادند برای مشتری مداری، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید