• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52325
+
-

«سلاخ‌خانه شماره پنج» ۵۰ساله شد

دریچه
«سلاخ‌خانه شماره پنج» ۵۰ساله شد


2دهه پس از نجات یافتن از بمباران درسدن، کورت ونه‌گات، تجربه‌اش در این جنگ را برای خلق رمان خود که یکی از پیشگامان علمی-تخیلی با طنزی تلخ است، به‌کار بست.

به گزارش ایندیپندنت، کورت ونه‌گات که ۱۱آوریل۲۰۰۷ در سن ۸۴سالگی درگذشت، مطمئنا اگر زنده بود از شیوه گرامیداشت پنجاهمین سالگرد انتشار «سلاخ‌خانه شماره‌پنج» لبخند می‌زد.

موزه و کتابخانه او در ایندیاناپولیس ۸۶هزار نسخه از این رمان را که زمانی ممنوع بود و سوزانده می‌شد، به تمامی دبیرستان‌های ایالت محل تولد او یعنی ایندیانا اعطا کردند. جولیا وایتهد، مدیر این موزه این اتفاق را به‌عنوان مهیج‌ترین مراسم یادبود توصیف کرد. انتشارات پنگوئن نسخه یادبود پنجاهمین سالگرد «سلاخ‌خانه شماره پنج» را منتشر کرد. کتابخانه‌های سراسر آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای خوانش عمومی کل کتاب در تولد 50سالگی آن هستند. رمان کورت ونه‌گات که در ۱۹۷۲ به فیلمی تبدیل شد که جورج روی هیل آن را کارگردانی کرد، سال۲۰۱۹ در قالب یک اقتباس تلویزیونی جدید آماده بازگشت به صفحه نمایش می‌شود؛ با کارگردانی کاری اسکاگلند، که برای کار خود در «سرگذشت ندیمه» نامزد جایزه امی شد.

«سلاخ‌خانه شماره‌پنج» برای کورت ونه‌گات شهرت بین‌المللی به همراه آورد. 2دهه طول کشید تا او بالاخره درباره کشتار ۱۳فوریه۱۹۴۵ نوشت که در آن او و چند زندانی جنگی دیگر تنها به این خاطر که در یک سلاخ‌خانه زیرزمینی بودند، نجات یافتند. ونه‌گات تصمیم گرفت نه‌تنها بمباران ۴۵۰۰تن بمب انفجار قوی و آتش‌زا توسط نیروهای متفقین و ویرانی ۳۹کیلومترمربع از آنچه او آن را «احتمالا زیباترین شهر جهان» می‌نامد، توصیف کند، بلکه طنز و ‌تخیل را کنار هم گذاشت تا یک رمان تراژیک-کمدی خلق کند. این کتاب تا سال۲۰۱۱ همچنان از سوی دبیرستان ریپابلیک در میزوری ممنوع بود؛ اگرچه خشم بخشی از محافظه‌کاران آمریکا نتوانست ضربه بزرگی به محبوبیت کلی کتاب علی‌الخصوص در میان خوانندگان جوان بزند. گزارش شده که «سلاخ‌خانه شماره‌پنج» تنها در قرن۲۱ بیش از ۴۰۰هزار نسخه فروش داشته است.

ونه‌گات همیشه به «سلاخ‌خانه شماره‌پنج» افتخار می‌کرد و بارها به شوخی گفت: «تنها یک نفر در کل این سیاره وجود دارد که از کشتار درسدن سود برد و آن من بودم. من بابت هر فردی که کشته شد، 3دلار گرفتم. تصور کنید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید