• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 فروردین 1398
کد مطلب : 52239
+
-

یک دل خوش سفر در خانه‌های بومگردی‌

۱۶ واحد فعال بومگردی آذربایجان‌غربی امسال با استقبال گردشگران داخلی و خارجی روبه‌رو بودند

گردشگری
یک دل خوش سفر در خانه‌های بومگردی‌

هادی پناهی|‌ ارومیه – خبرنگار:



آذربایجان غربی با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیاد، به عنوان یکی از استان‌های پرظرفیت در جذب گردشگر شناخته می‌شود. در نوروز سال ۹۸ و با توجه به بارندگی‌های شدید نوروزی، انتظار می‌رفت که با کاهش تعداد گردشگران در استان روبه‌رو باشیم اما بر اساس اعلام مسئولان استانی ورود گردشگر به استان طی تعطیلات نوروز با رشد ۱۲ درصدی همراه شده است. 

خبر بهتر آن که سفرهای درون استانی هم با آمار بیشتری همراه بوده است و منجر به افزایش اقامت در واحدهای بومگردی استان هم شده است. آذربایجان غربی در حال حاضر 16 واحد فعال بومگردی در 8 شهر دارد که تکاب به عنوان رکورددار اقامتگاه‌های بومگردی امسال بیشترین اقامت مسافران را به خود اختصاص داد. 


افزایش کیفیت خدمات و عدم افزایش قیمت‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: از رویکردهای مهم سال ۹۸ استمرار نظارت و پاسخگویی به‌موقع، همراه با عدم افزایش قیمت در اقامتگاه‌های استان در کنار بالا بردن کیفیت و توسعه گردشگری طبیعی روستایی و بومگردی در استان بود.  

«جلیل جباری»  درباره این که آیا بارندگی‌ها باعث کاهش میزان گردشگران در استان شده است، اظهار می‌کند: در ابتدای شروع تعطیلات و از ۲۸ اسفند تا دوم فروردین شاهد افزایش ۲۰ درصدی حضور مسافر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم اما با آغاز بارندگی‌ها و تا روز ۱۵ فروردین رشد ورود گردشگران، اقامت در هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی به ۱۲ درصد رسید.

جباری ادامه می‌دهد: در همین مدت شاهد ضریب اشغال ۵۶ درصدی اتاق‌ها در مراکز اقامتی بودیم که این آمار در سال‌های گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بود. به گفته این مسئول، به دلیل بارندگی‌ها شرایط نامناسب جوی اقامت در کمپ‌ها و چادر‌های شخصی که مردم در طبیعت از آن استفاده می‌کردند، کاهش پیدا کرده بود که خود یکی از عوامل اقامت مسافران در هتل‌ها و مهمانپذیرها بود. 


دریاچه ارومیه، ظرفیت بی‌نظیر گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به این که در بیش از ۲۰ نقطه استان برنامه نوروزگاه برگزار شد، عنوان می‌کند: علاوه بر افزایش اجرای برنامه‌های فرهنگی افزایش آب دریاچه ارومیه هم باعث حضور بیشتر گردشگران در استان شده بود.

 مسافرانی که علاوه بر اقامت در بسیاری از شهرهای استان حتما بازدید از دریاچه را هم در برنامه سفر خود گنجانده بودند و به دیدار دریاچه احیاشده ارومیه می‌آمدند.  جباری گردشگران استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، تهران، کرمانشاه و کردستان را بیشترین مسافران ورودی به آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: شهرهای ارومیه، ماکو، مهاباد و خوی هم به ترتیب بیشترین گردشگران را در استان میزبانی کردند.


تمایل به استانگردی

به گفته جباری بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گردشگران از تفرجگاه‌ها و مراکز طبیعی استان بازدید کرده‌اند. در مجموع بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان نیز امسال بیش از 450 هزار نفر بود که در صورت مساعد بودن شرایط جوی می‌توانست افزایش نیز داشته باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عنوان می‌کند: بازار، سه گنبد، کلیساها، مسجد جامع و خانه انصاری از مهم‌ترین اماکن تاریخی بودند که گردشگران در ارومیه از آنها بازدید کردند. همچنین تخت سلیمان، قره کلیسا، تپه حسنلو و کاخ باغچه جوق از مهم‌ترین مراکز تاریخی و گردشگری استان بود که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.  این مسئول با اشاره به افزایش اقامت در مراکز بومگردی بیان می‌کند: امسال تمایل به استانگردی در بین مردم آذربایجان غربی بیشتر از گذشته بود و این نوید خوبی برای گردشگری استان است که به رونق بومگردی‌ها منجر خواهد شد. 

جباری ادامه می‌دهد: بحث بومگردی به یکی دو سال قبل بر می‌گردد. طرحی که از سوی سازمان یونسکو برای استفاده از حداکثر ظرفیت گردشگری روستاها مطرح شد. آذربایجان غربی هم با داشتن بیش از ۳ هزار روستا که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص و طبیعت زیبای منحصر به فرد خود را دارند، رونق بومگردی و تامین زیرساخت‌های این خانه‌ها در روستاهای استان را مورد توجه قرار داد. 

در همین مدت اندک هم اقدامات مناسبی برای افزایش بومگردی استان انجام شد و در حال حاضر ۱۶ واحد فعال بومگردی در سطح استان فعالیت دارد.  این مسئول با اشاره به این که ۳۰ واحد بومگردی دیگر در بسیاری از شهرهای استان تا پایان سال احداث خواهد شد، ‌اظهار می‌کند: بیش از ۱۰۰ مجوز اولیه برای ایجاد واحدهای بومگردی صادر شده است و با تاکید استاندار آذربایجان غربی هر فرماندار موظف است که در مدت مسئولیت خود حداقل یک واحد بومگردی در شهرستان ایجاد کند. همچنین بانک‌ها با تاکید استاندار همکاری مناسبی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ایجاد واحدهای بومگردی خواهند داشت. 


بهسازی راه‌های مواصلاتی آثار تاریخی 

جباری درباره گلایه‌های گردشگران از ضعف در بخش زیرساخت‌ها، همانند راه مواصلاتی نامناسب منتهی به تخت سلیمان می‌گوید: در این زمینه سازمان میراث فرهنگی دستگاه متولی نیست اما لیست کلیه آثار تاریخی و وضعیت راه‌های مواصلاتی آن به اداره کل راه و شهرسازی ارسال شده است تا زمینه‌ بهسازی زیرساخت‌های این اماکن گردشگری فراهم شود و شرایط اجرای آنها سرعت بیشتری بگیرد. البته با همت همه مسئولان اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت در سال گذشته انجام شده است. 

این مسئول درباره طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان امام(ره) هم بیان می‌کند: قطعا اجرای این طرح می‌تواند به رونق گردشگری شهرستان کمک کند اما با توجه به این که بخش اعظمی از این خیابان مهم در بافت تاریخی شهر قرار دارد اجرای هر گونه طرحی در این منطقه باید به طور کامل و با رعایت ضوابط قانونی سازمان میراث فرهنگی باشد. مشاور طرح گزارشات اولیه را به کارشناسان ما ارائه داده است و منتظر گزارش‌های تکمیلی برای اجرای طرح هستیم.  

وی با اشاره به لزوم توسعه موزه‌های استان عنوان می‌کند: موزه‌های عمومی دیگر کارکرد خود را در دنیا از دست داده و امروزه باید به دنبال ایجاد موزه‌های تخصصی حتی با حضور سرمایه‌گذاران خصوصی باشیم. در همین زمینه موزه مدرسه، موزه طب، موزه بانک و موزه دیزج سیاوش در ارومیه، موزه صلح در سردشت و موزه قاجار در ماکو در حال آماده‌سازی است. در حال حاضر ساخت بنای موزه طب به پایان رسیده و در حال تجهیز و گردآوری اشیای تاریخی مورد نیاز هستیم. اما برای توسعه موزه‌ها نیاز است تا سایر دستگاه‌های متولی نیز پای کار بیایند و دین خود را در قبال تاریخ شهر ادا کنند.


تکاب رکورددار واحدهای بومگردی 

آذربایجان غربی 16 واحد فعال بومگردی دارد که از این تعداد، تکاب با داشتن ۶ واحد بومگردی بیشترین تعداد را در استان به خود اختصاص داده است. از این رو بیشترین تعداد اقامت گردشگران در نوروز امسال مربوط به این شهرستان بوده و از سوی دیگر وجود میراث جهانی تخت سلیمان در تکاب نیز باعث افزایش تعداد مسافران اقامت‌یافته در این واحدها شده است. شهرهای مهاباد 3 واحد، ارومیه 2 واحد، پیرانشهر، خوی، ماکو، اشنویه و نقده هم هر کدام یک واحد بومگردی دارند که با توجه به ظرفیت‌های گردشگری موجود در روستاها و طبیعت استان، متقاضیان راه‌اندازی اینگونه واحدهای اقامتی هر ماه بیشتر می‌شوند و قرار است تعداد این واحدهای اقامتی سنتی تا پایان سال به 46 واحد برسد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید