• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51962
+
-

سیلاب 300میلیارد تومان هم به گردشگری و صنایع‌دستی خسارت زد

گزارش 2
سیلاب 300میلیارد تومان هم به گردشگری و صنایع‌دستی خسارت زد

محمد باریکانی/خبرنگار

سیلاب جاری شده در ایران نه‌تنها آمار سفرهای نوروزی را تحت‌تأثیر قرار داد و بسیاری از ایرانی‌ها را از ترس گرفتار شدن در سیلاب از سفر در نوروز برحذر داشت که معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی دیروز خبر داد تاسیسات گردشگری هم در سیلاب اخیر آسیب دید و سیل 150میلیارد تومان خسارت در این بخش بر جای گذاشت.
روسای دو صنف مهم گردشگری ایران یعنی جامعه هتلداران ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دو روز پیش به همشهری خبر دادند که سیلاب در ایران خسارت 46درصدی به هتلدارها وارد کرد و در بخش سفر نیز، آژانس‌های گردشگری و شرکت‌های خدمات مسافرتی با زیان 35درصدی نسبت به سال قبل مواجه شدند. حالا معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از خسارات سیل به تاسیسات گردشگری کشور در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی سخن گفته است.
او از ثبت 77میلیون و 120هزار اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در نوروز 98خبر داده است که براساس همین محاسبه بیش از 20میلیون ایرانی به سفر رفته‌اند.
آمار سفر 20میلیون ایرانی در سفرهای نوروزی اما براساس افزایش زمان اقامت در مراکز اقامتی آن هم به‌دلیل جاری شدن سیلاب محاسبه شده است. چون خانواده‌های مسافر از هراس گرفتار شدن در سیل اقامت خود را در هتل‌ها تمدید کردند.

اگرچه تیموری خود در بخش دیگری از سخنانش تأیید کرده است که امسال از حجم سفرهای نوروزی به‌دلیل تغییرات آب و هوایی در کشور کاسته شده و تمامی معادلات نرخ رشد گردشگری داخلی را در نوروز98 برهم‌زده است، با این حال تأکید می‌کند که گردشگری داخلی کشور در نوروز98 نسبت به سال قبل 5.44درصد افزایش داشت.
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که فعالان صنعت گردشگری کشور این آمارها را قبول ندارند. همین 2روز پیش بود که حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفت که با وجود متضرر شدن شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور به‌دلیل کنسل شدن تورهای گردشگری به‌خاطر سیلاب، دلیل اصرار متولیان گردشگری برای اعلام رشد گردشگری داخلی در نوروز98 را متوجه نمی‌شود.

معاون گردشگری به خسارات مربوط به حوزه صنایع‌دستی در سیلاب اخیر نیز اشاره کرده و گفته است: به حوزه صنایع‌دستی و کارگاه‌هایی که بیشتر در روستاها فعالیت داشتند نیز 150میلیارد و 600میلیون تومان خسارت وارد شد. او آمار خسارات ناشی از سیلاب به صنایع‌دستی و گردشگری را در مجموع تاکنون بیش از 300میلیارد تومان اعلام کرد.
ولی تیموری در گفت‌وگویی دیگر با روزنامه همشهری، درخصوص جزئیات خساراتی که به تاسیسات گردشگری کشور وارد شده است گفت: آمار ارائه شده از میزان خسارات مربوط به زیرساخت‌های گردشگری بود. وی افزود: به‌عنوان مثال، راه‌های دسترسی به مجتمع‌های گردشگری که توسط سیلاب از بین رفته‌اند نیز در آمار خسارات وارد شده آمده‌اند. تیموری گفت: حجم خسارات وارد شده به تاسیسات گردشگری تنها مربوط به امکانات زیرساختی در این بخش است و اینگونه نیست که مثلا یک هتل را آب برده باشد.
معاون گردشگری توضیح داد: خسارات اعلام شده مربوط به راه‌های دسترسی و تاسیسات دیگر است. مثلا در کمپ‌های گردشگری که با همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی ایجاد شده‌اند، سازمان میراث‌فرهنگی امکانات زیربنایی نظیر آب و برق و گاز و... را تا ورودی سایت بخش خصوصی فراهم کرده است که همین زیرساخت‌ها نیز در سیلاب اخیر از بین رفته‌اند و برآورد خسارات بر این اساس انجام شده است. او خسارت 150میلیارد تومانی به تاسیسات زیربنایی گردشگری را جدا از آمار خساراتی دانست که فعالان بخش خصوصی، هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور به‌دلیل کنسل شدن و انصراف گردشگران نوروزی از سفر متحمل شده‌اند.

تیموری گفت: آمار خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی و سیلاب به فعالان گردشگری و هتل‌ها نیز در حال جمع‌آوری است که در آینده ارائه می‌شود. به‌گفته معاون گردشگری، خسارات ناشی از بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب تنها به زیرساخت‌های گردشگری وارد نشد بلکه مثلا یک هتلدار در استان گلستان که تا سوم فروردین‌ماه تمام رزروهای مربوط به هفدهم فروردین را هم کامل کرده بود به‌دلیل آنکه سیلاب راه و جاده دسترسی به هتل را از بین برد و امکان اقامت برای مسافر وجود نداشت متضرر شده است و ضریب اشغال هتل از 90درصد به 10درصد رسید. او اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی را از دیگر تاسیساتی برشمرد که در تغییرات آب و هوایی اخیر و سیلاب در ایران متضرر شدند و آمار این خسارات نیز در حال جمع‌آوری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید