• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51936
+
-

تهران تا لندن در کمتر از یک ساعت

محققان روش جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند جلوی ذوب‌شدن موتور هواپیما برای پروازهایی با چندین برابر سرعت صوت را بگیرد

چشم انداز
تهران تا لندن در کمتر از یک ساعت



شرکت‌های مختلفی در جهان در تلاش برای ساخت هواپیماهایی سریع‌تر هستند که بتوانند زمان سفرهای هوایی را به‌شدت کاهش دهند. اکنون محققان می‌گویند به راه‌حلی رسیده‌اند که می‌تواند جلوی ذوب‌شدن موتور هواپیما را در سرعت‌های بسیار بالا بگیرد و این‌ رویا را به واقعیت تبدیل کنند. محققان شرکت ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines) اعلام کرده‌اند که در یک شبیه‌سازی با استفاده از شیوه‌ای که به آن پیش‌سرمایش لقب داده‌اند، توانسته‌اند با موفقیت موتور هواپیمایی برای سرعت عدد ماخ ۳.۳ یا ۳.۳برابر سرعت صوت را آزمایش کنند. این ماجرا به‌معنای امکان سفر هوایی با سرعت 4,023کیلومتر بر ساعت است. این موتور جت مشهور Sabre برای استفاده در هواپیماهای بزرگ طراحی شده ‌تا ساعت‌ها به جابه‌جایی مسافران بپردازد. به گزارش دیلی‌میل، گام بعدی آزمایش این فناوری امتحان سرعت ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بر ساعتی است. گفته می‌شود درصورت عملیاتی‌شدن این موتور می‌توان مثلا مسیر تهران تا لندن را در کمتر از یک ساعت با هواپیماهای نسل جدید طی کرد.

رؤیای سفرهای مافوق‌صوت
 روش جدید محققان این شرکت به هواپیما امکان می‌دهد که حتی در سرعت بالا نیز بدون هجوم هوای گرم و ذوب موتور، به پرواز خود ادامه دهد.
فناوری پیش‌سرمایش به این منظور طراحی شده ‌که دمای هوای ورودی به موتور را که بیش از حدود هزار درجه سانتی‌گراد است، در یک‌بیستم ثانیه به دمای اتاق برساند. محققان برای انجام این کار یک مبدل حرارتی برای مدیریت جریان هوا در دمای بالا ساخته‌اند.
هنوز خیلی‌ها خاطرات هواپیماهای کنکورد و توپولف-۱۴۴ را به یاد دارند؛ هواپیماهای مسافربری مافوق‌صوت جهان که می‌توانستند مسافت‌های طولانی را خیلی سریع‌تر طی کنند و به مقصد برسند. این‌2 هواپیما اما به‌خاطر مشکلات فنی و عملکرد نامناسب کنار گذاشته شدند و به موزه‌ها رفتند. اگر کنکورد قادر بود با سرعت حدود 2برابر صوت یا عدد ماخ‌۲ پرواز کند، حالا صحبت از طرح‌هایی برای سفر با ۵‌برابر سرعت صوت یا عدد ماخ‌۵ است.
برای پروازهای مافوق‌صوت هنوز مشکلات علمی مختلفی وجود دارد.‌ هنوز بسیاری از مردم جهان سانحه تلخ آتش‌سوزی هواپیمای کنکورد در سال۲۰۰۰ را که باعث کشته‌شدن ۱۳۰نفر شد، به یاد دارند. اما جهان و علم بشر تغییر کرده است. اکنون شرکت‌های مختلفی امیدوارند هواپیماهای مافوق‌صوت طی یک دهه آینده به خطوط هوایی بازگردند. شرکت بوئینگ چندی پیش از طرح مفهومی هواپیمایی رونمایی کرد که می‌تواند با سرعت ۵ برابر صوت حرکت کند. مدیرعامل بوئینگ پیش‌بینی کرده که هواپیمای مافوق‌صوت طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در شرکت‌های مسافربری دیده خواهد شد.
 ناسا و «لاکهید مارتین» در حال کار روی پروژه «Low Boom Flight Demonstrator» هستند که هدف از آن کاهش غرش گوشخراشی است که هنگام پرواز کنکورد، روی زمین به گوش می‌رسید. ناسا در واقع قصد دارد با همکاری شرکت هوافضای لاکهید مارتین، یک هواپیمای مافوق‌صوت کم‌صدا بسازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید