• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51828
+
-

تشکیل ستاد توسعه بیمه در روستا‌های اردبیل

12 بخش استان به عنوان پایلوت برای تحت پوشش قرار گرفتن صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌روستاییان و عشایر انتخاب شدند

گزارش
تشکیل ستاد توسعه بیمه در روستا‌های اردبیل

پوپک قاسمی |  اردبیل – خبرنگار:


استان اردبیل جمعیت روستایی و عشایری قابل توجهی دارد که ارائه خدمات مناسب به این قشر از جمعیت استان را ضرورت می‌بخشد. جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها، کاهش اختلاف طبقاتی، افزایش رفاه و تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد از مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که در زمره خدمات‌رسانی به روستاییان و عشایر استان ذکر می‌شود.

 بر این اساس دولت با راه‌اندازی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شرایطی را فراهم آورد تا این بخش از جامعه پس از سال‌ها مرارت و سختی کار با برخورداری از مزایای بیمه و دریافت مستمری پس از بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت از شرایط مناسبی برای برخورداری از امکانات اقتصادی بهره‌مند شود. هر چند که به‌نظر می‌رسد شرایط و مزایای استفاده از صندوق بیمه اجتماعی آنطور که باید برای روستاییان و عشایر اطلاع‌‌رسانی نشده است. در این رابطه بامدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل به گفت‌وگو نشستیم که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید. 


پوشش 51 درصدی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل با بیان این‌که 51 درصد از سرپرستان خانوار در روستاها و مناطق عشایری استان تحت پوشش این صندوق قرار دارند، اظهار می‌کند: 101 هزار نفر از سرپرستان خانوار در روستاها و مناطق عشایری در رده سنی 18 تا 50 سال سن قرار دارند که از این تعداد 52 هزار نفر تحت پوشش صندوق قرار گرفته‌اند که 18 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

به گفته «رضا عبداللهی»در حال حاضر 2 هزار و 700 خانوار روستایی از صندوق استان مستمری ماهانه دریافت می‌کنند که از این تعداد هزار نفر بازنشسته شده، 200 نفر مستمری ازکارافتادگی و هزار و 500 نفر نیز مستمری بازماندگان دریافت می‌کنند.


بازنشستگی افراد تحت پوشش

عبداللهی با بیان این‌که دولت دو برابر حق بیمه روستاییان را پرداخت می‌کند، می‌گوید: تاکنون هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان استان حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده‌اند که تنها مختص به آقایان نیست و زنان عشایر و روستایی فعال در عرصه تولید و کشاورزی هم می‌توانند از خدمات این صندوق و مزایای بازنشستگی آن استفاده کنند. 
وی تاکید می‌کند: هر چند وضعیت اردبیل نسبت به استان‌های دیگر در پوشش بیمه روستایی بهتر است، اما این برای ما کافی نیست و تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌های تدوین‌شده برای سال جاری و مشارکت مردم شاهد تحت پوشش قرار گرفتن همه جامعه هدف باشیم.


رشد بیمه‌پردازی در استان اردبیل

عبداللهی با اشاره به این‌که استان اردبیل در پوشش بیمه اجتماعی در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته است، بیان می‌کند: اردبیل در سال‌های اخیر رتبه‌های ششم، هفتم و هشتم کشوری را در توسعه بیمه اجتماعی در جامعه هدف تجربه کرده است و برنامه راهبردی صندوق اردبیل در سال 98 ارتقای این رتبه در سطح کشور است.


هر خانوار حداقل یک نفر بیمه‌شده

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل اظهار می‌کند: به منظور شتاب دادن به توسعه بیمه اجتماعی در استان، 12 بخش استان به عنوان پایلوت صندوق انتخاب شده و اجرای برنامه‌های صندوق در این بخش‌ها با تلاش مضاعف آغاز شده است. در انتخاب پایلوت، بخش‌های مرزی و کم‌برخوردار در اولویت قرار دارند تا با تمرکز بیشتر در این بخش‌ها بتوانیم از هر خانواده حداقل یک نفر را تحت پوشش صندوق قرار دهیم.

عبداللهی تشکیل ستاد توسعه بیمه اجتماعی روستاییان در استان را گامی بزرگ برای فراگیرتر کردن چتر حمایتی بیمه اجتماعی روستاییان در جامعه هدف ذکر می‌کند و می‌افزاید: بر اساس تفاهم‌نامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با معاونت امور روستایی ریاست جمهوری، ستاد توسعه بیمه اجتماعی در استان‌ها با مسئولیت استانداران تشکیل شده است و در استان اردبیل در آینده نزدیک ستاد شهرستان‌ها نیز با مسئولیت فرمانداران تشکیل خواهد شد. در نظر داریم برنامه هر روستا یک ستاد توسعه بیمه اجتماعی را با هماهنگی استانداری و همکاری و همراهی فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراها از اوایل سال آینده عملیاتی کنیم.

این مسئول نقش بیمه اجتماعی روستاییان را در تامین آینده روستاییان بسیار حائز اهمیت عنوان می‌کند و می‌گوید: برنامه اصلی و راهبردی صندوق در استان تحت پوشش قرار دادن حداقل یک نفر از هر خانوار جامعه هدف و تحقق این هدف بزرگ و رسیدن به پوشش حداکثری مستلزم مشارکت مردم در جامعه هدف است.


مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان با اشاره به مزایای اصلی صندوق بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی و بازماندگان عنوان می‌کند: حداقل مبلغ در یک سال، در سال جاری 240 هزار تومان و حداکثر 540 هزار تومان است که بیمه‌شده با پرداخت سهم خود می‌تواند از دو برابر حق بیمه که دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند برخوردار 
شود. 
عبداللهی می‌افزاید: در ماه‌های اخیر شرایطی فراهم شده است تا افرادی که توان پرداخت حق بیمه را به صورت یکجا ندارند به صورت اقساط 6، 4 و 3 ماهه این مبلغ را پرداخت کنند. 


افزایش مشارکت‌ روستاییان برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی

سیاست دولت این است که همه افراد جامعه به نوعی تحت پوشش یکی از انواع بیمه‌ها قرار بگیرند، بنابراین با تبیین اهداف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌توان مردم روستاها و عشایر را به عضویت در این صندوق تشویق کرد. استاندار اردبیل در این باره می‌گوید: می‌توان در روستاهای بزرگ دفتر صندوق بیمه را ساکن و مردم را برای عضویت در صندوق توجیه کرد، چراکه اگر مردم روستاهای بزرگ توجیه شوند، روستاهای کوچک اطراف را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

«اکبر بهنامجو» اطلاع‌رسانی به مردم از طریق دهیاران و شوراهای اسلامی را موثر و شناسایی جامعه هدف را از دیگر کارهای لازم برای گسترش اعضای صندوق ذکر می‌کند و می‌افزاید: باید مسائل و مشکلات جامعه هدف برای عضو نشدن در صندوق را شناسایی کرد و گام‌هایی برای رفع این مشکلات برداشت. 
وی با بیان این‌که نبود آگاهی لازم و توجیه نشدن کشاورزان مهم‌ترین دلیل عدم عضویت بوده است عنوان می‌کند: رسانه‌ها در ارائه آگاهی و اطلاعات برای افزایش پوشش بیمه قشر مولد جامعه می‌توانند نقش تعیین‌کننده داشته باشند. افزایش تعداد کارگزاران بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اردبیل هم می‌تواند یکی از عوامل گسترش تعداد بیمه‌شدگان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید