• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51545
+
-

چشم انداز 98

پرونده‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و عمرانی استان‌های اصفهان و یزد در سال جدید

پرونده
چشم انداز 98

اصفهان

 

چرخ صنایع اصفهان می‌‌چرخد

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان : با وجود تورم و تحریم‌ها، آمارها نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی استان  درحال گسترش است


شیرین شفیعی- عاطفه علیان-  نفیسه زمانی‌نژاد|   اصفهان- خبرنگار:


شیرینی عید و تعطیلات چند هفته‌ای از نگرانی‌های دنباله‌دار مردم برای گرانی، بیکاری و کاهش قدرت خرید کاست، اما در شرایطی که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی ادامه بحران و رکود را برای سال 98 نیز پیش‌بینی کرده‌اند به نظر می‌رسد هیچ نوش‌دارویی مثل اطمینان از آینده و بازگرداندن روح امید و همدلی به جامعه نمی‌تواند از زبانه کشیدن آتش مشکلات اقتصادی جلوگیری کند و مانع از رشد ناهنجاری‌های اجتماعی   در زیر سایه گرانی، کمبود درآمد و کالاهای مصرفی شود. 

 با توجه به رشد منفی سرمایه‌گذاری در طول چند سال گذشته و میزان استهلاک سرمایه‌های موجود، شواهد گویای رشد منفی سرمایه، این موتور محرک اقتصاد، هستند که در بلندمدت به معنای کاهش روند رشد اقتصاد کشور و استان خواهد بود؛ موضوعی که می‌تواند به یکی از معضلات بلندمدت و جبران‌ناپذیر اقتصاد استان تبدیل شود. تجربه تلخ و دشوارِ دوامِ گرانی و کمبودهای سال 97 به‌خوبی گویای آن است که در سال 98 نیز نااطمینانی بر اقتصاد حاکم خواهد بود و در کنار آن، رکود تورمی نیز شدت می‌یابد و این برای رفاه و معیشت مردم یک تهدید بزرگ است، اما پرسشی که این روزها همه به دنبال پاسخ آن هستند این است که اقتصاد در ایران و به‌ویژه استانی مانند اصفهان در سال آینده به چه سمتی خواهد رفت.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند همان‌طور که برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه سیاست‌‌های حمایتی در نظر گرفته می‌شود، لازم است با توجه به اوضاع استان اصفهان، برای این منطقه نیز سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی شود که جنسشان از جنس برنامه‌های دیگر شهرها متفاوت باشد، چراکه برای ظرفیت‌های هر منطقه باید بسته حمایتی خاصی وجود داشته باشد و البته اجرای این برنامه‌ها نیز به سیاست مسئولان هر شهر بستگی دارد. 


سال سخت اقتصاد

از سوی دیگر، «مرتضی سامتی» استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، ارزیابی متفاوتی از چشم‌اندازهای اقتصادی سال 98 بیان می‌کند و در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: امسال یک موضوع قطعی است و آن نبود پیام‌های امیدبخش و مثبت در مورد بودجه سال 98 دولت و اجرای طرح‌های عمرانی است. به عبارتی، روزنه‌ای امیدوارکننده برای امسال وجود ندارد.

او همچنین با اشاره به ادامه نابسامانی‌ها در بازارهای ارز، طلا و مسکن به‌ عنوان 3 مورد از اصلی‌ترین بازارهای کشور می‌افزاید: نشانه‌هایی نمی‌توان مشاهده کرد که گویای بهبود این بازارها باشد و اگر با همین روند فعلی پیش برویم، نمی‌توان پیش‌بینی اوضاع بهتری برای این بازارها داشت.

این استاد دانشگاه که معتقد است احتمال افزایش قیمت باعث می‌شود خرید و فروش و در نهایت رونقی در بازار مسکن دیده نشود، می‌گوید: عوامل مؤثر در ثبات نرخ ارز هم وجود ندارد و پیش‌بینی رو به کاهشی برای این بازار وجود ندارد، اما این‌که تا چه میزان افزایش یابد بستگی به سیاست‌های دولتمردان دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی آینده و دشواری برای عوامل موثر در اقتصاد مانند تولید، فروش، صادرات و اشتغال تاکید می‌کند: از اینها گذشته، موضوع نفت و صادرات هم با اما و اگرهایی روبه‌رو شده که حتی اگر موفق به فروش خوب شویم، با تورم موجود چندان منفعتی نصیب ما نخواهد شد. ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی هم هنوز به اندازه‌ای نیست که جایگزین درآمدهای نفتی شود و بدون تردید چنین فرایندی خواه‌ناخواه بر اقتصاد استان که سومین اقتصاد کشور است، تاثیرگذار خواهد بود.


رونق اقتصادی با همیاری مردم

«محمدرضا برکتین» عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن اصفهان، درباره چشم‌انداز اقتصادی اصفهان برای سال آینده به همشهری می‌گوید: با وجود تورم و تحریم‌ها، آمارها نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در حال گردش است و اگر بنگاه‌هایی به تعطیلی کشیده شده‌اند، جایگزین‌هایی هم داشته‌اند. 
او یادآور می‌شود: هرچند نرخ ارز افزایش داشته است و با تهدیدهای خارجی هم روبه‌رو شده‌ایم، تلاش اقتصادی مردم بیشتر شده است. به عنوان مثال، عده‌ای با توجه به سود‌آوری صادرات، فعالیت‌های خود را توسعه بخشیده‌اند. بنابراین اگر جوّ روانی جامعه مساعد شود و مردم دل‌نگرانی آینده را نداشته باشند، به جرات می‌توان گفت اقتصاد جامعه زنده و با وجود فشارهای فراوان در حال ادامه حیات است.
این فعال اقتصادی با اشاره به آمارهای موجود از میزان فعالیت‌های اقتصادی استان می‌گوید: در سال آینده با وجود احتمال افزایش تورم، جنب و جوش و گردش اقتصادی بیشتری خواهیم داشت، اما موضوعی که باید به آن توجه شود آن است که ضرورت دارد در سیاست‌های پولی و بانکی تغییراتی نسبت به گذشته اعمال شود. فعالان اقتصادی به دلیل شوک ارزی با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و از این رو لازم است ضابطه سیاست‌ها عوض شود، طوری که با تزریق نقدینگی بیشتر به بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی کمک شود.


اولویت‌های حوزه میراث فرهنگی

در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان اصفهان به شمار می‌آید، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آرامش در اجرای طرح‌ها و حتی شتاب بخشیدن به جریان ثبت آثار و حریم‌های تاریخی و فرهنگی در سال 98 خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: ثبت آثار و حریم تاریخی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های عملیاتی تدوین‌شده قرار گرفته است. البته امسال تمرکز بر ثبت میراث طبیعی است و ثبت آثار تاریخی ناملموس و حریم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

«فریدون اللهیاری» با اشاره به برنامه‌‌ریزی سازمان میراث فرهنگی برای برگزاری کارگاه‌های بزرگ مرمتی در میدان نقش جهان ادامه می‌دهد: در سال 98 پیشرفت طرح‌های مهم و حجیم کارگاه‌های مرمتی در مسجد امام (ره) و مسجد شیخ لطف‌الله گسترش پیدا می‌کند و قرار است امسال مبلمان و خدمات در میدان نقش جهان با قدرت بیشتری پیگیری شود.

او هیات امنایی شدن میدان نقش جهان را یکی از سرفصل‌های برنامه‌های سال جدید می‌داند و می‌گوید: در گذشته میراث فرهنگی از نظر قانونی نمی‌توانست از مشارکت‌های مردمی در توسعه برنامه‌های متعدد و متنوع این سازمان استفاده کند، اما امسال برای اولین بار با توجه به تنگناهای بودجه‌ای از مشارکت مردمی و بخش خصوصی در توسعه میدان نقش جهان بهره‌‌مند خواهیم شد. به عبارت دیگر، در سال 98 برای اولین بار میدان نقش جهان به صورت هیات امنایی اداره می‌شود تا با مشارکت خیّران و مردم بتوان برنامه‌های گسترده و متنوع میدان را توسعه بخشید. درآمدهای حاصل هم در یک حساب اختصاصی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدیریت می‌شود.


تمرکز بر گردشگری تاریخی و طبیعی

این مسئول با اشاره به تنوع ظرفیت گردشگری در استان اصفهان ادامه می‌دهد: در سال 98 تمرکز ما بر گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی است. بر همین اساس بود که نوروز امسال توجه خاصی به گردشگری طبیعی داشتیم و طرحی را شروع کردیم تا هر شهرستان 5 اثر و جاذبه فرهنگی، تاریخی و طبیعی را به عنوان آثار شاخص هدف قرار دهد و معرفی کند. در طول سال نیز برای تثبیت برندسازی شاخص‌های گردشگری شهرستان‌های اصفهان تلاش می‌کنیم. اللهیاری توسعه متوازن استان اصفهان در حوزه گردشگری را یکی دیگر از اهداف اولویت‌دار می‌داند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم با توسعه گردشگری داخلی پاسخگوی ذائقه‌های متنوع همشهریان و گردشگران داخلی باشیم. 

همچنین امسال به طور جدی گردشگری سلامت را پی می‌گیریم. بر این اساس، در سال 98 پلت‌فورم واحد نقشه‌های «استان» با امکان واقعیت افزوده در هر شهرستان ایجاد می‌شود و بخش میراث ناملموس برای معرفی غذاها، آداب و رسوم و سوغات‌های شهرستان‌های استان اصفهان افزایش می‌یابد.


توسعه عمران شهری

معاون عمرانی شهردار اصفهان نیز یکی از مدیرانی است که خبرهای امیدوارکننده‌ای برای سال جدید دارد و به همشهری می‌گوید: ۷۰ درصد بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان عمرانی و ۳۰ درصد جاری است. به بیانی دیگر، از بودجه 4۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان امسال ۲۸۵۰ میلیارد تومان به بودجه عمرانی و مابقی به بخش جاری اختصاص یافته است که در بخش عمرانی با ۴۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ روبه‌رو هستیم. 

«ایرج مظفر» تکمیل طرح‌های قطار شهری، سالن اجلاس سران و حلقه حفاظتی شهر اصفهان را مهم‌ترین اولویت طرح‌های عمرانی امسال معرفی می‌کند و می‌افزاید: طرح قطار شهری اصفهان بخش عمده بودجه عمرانی شهر را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که در سال گذشته 7/36 درصد بودجه عمرانی معادل 771 میلیارد تومان صرف این طرح شد، در حالی که کل بودجه عمرانی 2053 میلیارد تومان بود.

 او در ادامه، بودجه قطار شهری از محل بودجه عمرانی شهرداری برای سال 98 را 1186 میلیارد تومان برمی‌شمرد و می‌گوید: اولویت حلقه حفاظتی شهر اصفهان با شمال شهر و مناطق ۱۴، ۱۰ و ۱۵ برای یک دوره سه‌ساله ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در نظر گرفته شده و قرار است تا پایان سال ۹۹ حلقه حفاظتی شهر از کیلومتر صفر، جنب کارخانه قند که توافق آن در حال انجام است، تا بلوار فرزانگان به اتمام برسد. مظفر پیش‌بینی می‌کند در فروردین امسال اجرای تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند به عنوان بخش دیگری از حلقه حفاظتی شهر اصفهان و بزرگ‌ترین تقاطع این رینگ آغاز شود و ادامه می‌دهد: آزادسازی اراضی از کیلومتر صفر تا 7 حلقه حفاظتی واقع در تقاطع غیرهمسطح شهید اردستانی از امسال شروع می‌شود و عملیات عمرانی باید سال 99 به پایان برسد.


برنامه‌هایی برای بناهای تاریخی و صنایع دستی

 مدیر کل میراث فرهنگی   اصفهان از امضای آیین‌نامه معاملاتی بین سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای اداره هیات امنایی مجموعه‌های میدان نقش جهان و حمام فین کاشان برای نخستین بار خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حوزه صنایع دستی نیز تاکید بر تجارت الکترونیک صنایع دستی در سال 98 است. بر این اساس، امسال رویکرد اساسی در صنایع دستی توجه به بسته‌بندی است، چراکه تجارت بین‌الملل و تجارت الکترونیک صنایع دستی در اولویت برنامه‌های تدوین‌شده قرار دارد.

 او همچنین برنامه‌‌ریزی برای برگزاری نخستین حراج بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان را یکی دیگر از سرفصل‌های برنامه‌های میراث فرهنگی معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: این حراج باعث می‌شود محلی برای عرضه بین‌المللی صنایع دستی هنرمندان فاخر اصفهان فراهم شود. همچنین در سال 98 برای نخستین بار موزه صنایع دستی راه‌اندازی می‌شود تا آثار شاخص هنرمندان اصفهانی به نمایش گذاشته شود.

اللهیاری با تاکید بر لزوم معرفی جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده در استان اصفهان می‌گوید: امسال با توجه به تحریم‌های ناعادلانه باید تلاش کنیم تا رشد گردشگری افزایش یابد. بنابراین با کمک همه مسئولان از یک سو به دنبال یافتن کشورهای هدف گردشگری جدید برای سفر به ایران از جمله همسایگان خود و مناطقی همچون قفقاز، آسیای میانه و شرق آسیا هستیم و از سوی دیگر، با گسترش و نهادینه‌سازی‌های گردشگری داخلی از طریق معرفی جاذبه‌های ناشناخته و همچنین ساماندهی تعطیلات خواهیم بود.


حذف ترافیک شمال شهر

معاون عمرانی شهردار اصفهان همچنین از برنامه‌‌ریزی برای حذف تمام ترافیک خیابان بعثت، خیابان نقشینه، چهارراه عاشق تا پایان 3 ماهه اول سال 98 خبر می‌دهد و می‌گوید: قرار است این بار ترافیکی در ادامه بلوار فرزانگان تا تاکسیرانی سرریز شود تا با ساخت تقاطع شهید اردستانی، ترافیک شهر به این قسمت منتقل و از آنجا به استان‌های جنوبی و شرقی تقسیم شود.

 از سوی دیگر، تلاش می‌کنیم بخش عمده حلقه حفاظتی در شرق اصفهان امسال تکمیل شود. او کل طرح‌های فعال عمرانی در سطح معاونت عمران شهرداری و مناطق را در قالب 245 قرارداد با مبلغ 547 میلیارد تومان دسته‌بندی کرد و ادامه داد: 8 طرح خیابان‌سازی با مبلغ 2/23 میلیارد تومان، 9 طرح پیاده‌روسازی با اعتبار 4 میلیارد و 300 میلیون تومان، 7 طرح فضای سبز با اعتبار 9/4 میلیارد تومان و 20 طرح در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهر اصفهان با اعتبار 206 میلیارد و 700 میلیون تومان جزو طرح‌های فعال عمرانی شهر است.

مظفر همچنین با اشاره به تلاش شهردار اصفهان در این دوره برای دریافت اعتبارات دولتی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اصفهان می‌گوید: طرح حلقه حفاظتی شهر و مترو اصفهان از جمله طرح‌هایی است که با کمک اعتبارات دولتی از طریق رایزنی شهردار با مقامات ملی پیش رفته و می‌توان گفت در هیچ دوره‌ای چنین کاری در شهرداری صورت نگرفته است. 
 

یزد

یزد مهیای  رونق تولید می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد: باید بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و رونق تولید ایجاد کنیم



یاسین دهقان|   یزد- خبرنگار:

سال جدید آغاز شد و مسئولان استان برنامه جدیدی پیش رو قرار داده‌اند. در تمام حوزه‌ها اولویت‌هایی برای استان انتخاب شده است و در سال جدید تلاش می‌شود که این اولویت‌ها به سرانجام برسد. 
در سالی که رونق تولید نام‌گذاری شده است قطعا تصمیمات اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اولویت‌های اقتصادی استان حول این محور یعنی تحقق واقعی رونق تولید و حمایت از تولید داخلی تدوین و اجرا شود.


تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد درباره اولویت‌های سال جاری گفت: پروژه‌های عمرانی عموما طولانی‌مدت است. با این حال اولویت ما تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است تا بسیاری از آنها در برنامه دوساله پایان یابد. «محسن صادقیان» با اشاره به این‌که در حال حاضر اولویت استان آب است افزود: این مهم در 2 بخش پیگیری خواهد شد؛ یکی تامین آب پایدار و دیگری مدیریت مصرف آب. وی ادامه داد: در زمینه مدیریت مصرف آب در سال گذشته جلسات بسیاری تحت عنوان کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل و برنامه‌هایی تدوین و ریزپروژه‌ها تعریف شد. در این راستا اجرای ریزپروژه‌ها از سال گذشته شروع شده‌اند و در 2 سال آینده به صورت مستمر تمامی ‌آنها اجرا خواهند شد. صادقیان با بیان این‌که در زمینه تامین آب 2 موضوع اصلی وجود دارد عنوان کرد: یک موضوع درون‌حوزه‌ای و تامین آب شرب از حوزه زاگرس و مهم‌ترین برنامه آن تامین آب از بهشت‌آباد و منبع آبی خرسان است. آخرین وضعیت این پروژه این است که منبع آبی خرسان در کمیته فنی وزارت نیرو برای یزد و کرمان مصوب شده و باید مصوبه عالی شورای آب را بگیرد و کارهای اجرایی آن آغاز شود.


انتقال آب از دریای عمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اضافه کرد: برنامه دوم برای تامین آب انتقال از دریای عمان است. در سال گذشته، 250 میلیون متر مکعب آب دریای عمان به یزد تخصیص داده شد. اولویت ما در این زمینه مطالعات راه‌های انتقال آب و همچنین تشکیل کنسرسیومی‌برای اجرای انتقال آب است که به صورت هفتگی جلسات آن برگزار می‌شود.

صادقیان درباره اولویت‌های راه‌سازی گفت: در 2 سال پیش رو، 200 کیلومتر بزرگراه اصلی استان را در قالب پروژه‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسانیم. این پروژه‌ها شامل بزرگراه‌های یزد - طبس، اردکانان - چوپانان، کمربندی تفت، هرات - شهربابک، کمربندی بافق - ابرکوه، کمربندی چاهک، ندوشن - ورزنه است. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر تمام پروژه‌های بزرگراهی استان دارای ردیف بودجه‌اند و باید تنها به دنبال تامین اعتبار باشیم گفت: مهم‌ترین کار سال گذشته پیگیری آزادراه نطنز – یزد – سیرجان بود که تا آخرین پیگیری‌ها کد آزادراهی آن در بودجه 98 ابلاغ شده است.

صادقیان همچنین با اشاره به اولویت‌های گردشگری مهم‌ترین موضوع در این زمینه را تامین زیرساخت‌ها اعلام کرد و افزود: در ایام نوروز نشان داده شد که در برخی زیرساخت‌ها مشکل داریم. به همین منظور باید برنامه‌های متعددی داشته باشیم. یکی از این برنامه‌ها توسعه مکان‌های اقامتی استان و همچنین ساماندهی مکان‌های موجود از طریق ایجاد سامانه‌ای الکترونیکی است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد درباره اهداف محیط زیستی هم بیان کرد: یکی از اولویت‌هایی که استاندار در حوزه کاری خود معرفی کردند محیط‌ زیست است که مهم‌ترین بخش آن مدیریت پسماند است. مدیریت پسماند 2 بخش اصلی دارد که مدیریت پسماند خانگی و از آن مهم‌تر مدیریت پسماند صنعتی است. به گفته وی، سال گذشته برای واگذاری روند پسماندها به بخش خصوصی سیاست‌گذاری‌ کردیم که در 6 ماه اول سال این مهم به سرانجام می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در زمینه تحقق شعار سال هم تاکید کرد: باید بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و رونق تولید ایجاد کنیم. یکی از دلایل نارضایتی سرمایه‌گذاران روند واگذاری زمین بود که ما در سال 98 شرایطی ایجاد کردیم تا تمام مراحل واگذار زمین در کمتر از 60 روز به اتمام برسانیم. به منظور شفاف‌سازی همه مراحل به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.


توسعه صنعتی

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری یزد درباره اولویت‌های تعیین‌شده برای استان در سال 98 با توجه به شعار سال گفت: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تحقق این مهم هستیم و تاکید استاندار در این زمینه توسعه صنعتی با در نظر گرفتن کم‌آبی استان و همچنین مبتنی بر دانش است. در نتیجه، برنامه‌هایی که در حال تدوین است بر اساس این محور است تا صنایع پیشرفته، کم‌آب‌خواه و دانش‌محور در استان مستقر شوند و فارغ‌التحصیلان به بازار کار جذب شوند.

«مسعود عظیمی» افزود: موضوع بعدی مهمی که در سال 98 مد نظر قرار خواهیم داد همه‌جانبه نگریستن اقتصاد است که بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت در آن مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید بازار و تقاضا را تحریک کنیم که با تملک بودجه‌های عمرانی و فعال کردن مسکن و بازارهای هدف را در کشورهای هدف صادرات شناسایی کنیم و مهم‌ترین صنایع ما در این زمینه کاشی، فولاد و مواد غذایی است.


تمرکز بر پیاده‌محوری

سرپرست شهرداری یزد نیز به تشریح برنامه‌های اصلی استان در سال 98 پرداخت و مهم‌ترین اولویت را ساماندهی ترافیکی شهر با توسعه حمل و نقل عمومی و پیاده‌محوری بیان کرد.
«سید علی مشتاقیون» درباره اولویت‌های امسال گفت: برنامه‌های معمول مثل سال‌های قبل از جمله نصب المان‌ها و نورپردازی شهر برای ایام نوروز البته به صورت متنوع‌تر قرار است انجام شود. همچنین در برنامه‌های شهرداری توسعه فضای سبز و تکمیل پارک‌های بزرگ از جمله اکوپارک در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های شهرداری در مناطق و مسیرهای شهری خارج شدن شهر از زندگی ماشینی است و همه مردم می توانند در این مورد کمک کنند. این موضوع حتی در شهرهای غیرتاریخی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مشتاقیون با بیان این‌که اجرای این طرح می‌تواند در کاهش مشکلات ترافیکی که خودبه‌خود به کاهش هزینه‌های شهروندی نیز منجر می‌شود، موثر باشد عنوان کرد: می‌توان با گسترش پیاده‌محوری و فرهنگ پیاده‌روی در شهر و ایجاد مسیرهای دوچرخه این موضوع را محقق کرد. استفاده از دوچرخه به جای خودرو با این روندی که ادامه دارد مشکلات را کم نمی‌کند و باید رویکرد جدیدی به رونق دوچرخه‌سواری در شهر در نظر گرفته شود. وی افزود: ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌در کنار توسعه دوچرخه‌سواری می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا و شلوغی معابر را با روان‌سازی ترافیک را حل کند. اگر شهر ما شلوغ و پرترافیک باشد، مطمئنا در جذب گردشگر موفق نخواهیم بود و اگر فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی را افزایش دهیم، امکانات بهتری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

سرپرست شهرداری یزد بیان کرد: قاعدتا همان‌طور که شهر را شهروندان می‌سازند، آینده شهر هم قطعا به دست تک‌تک شهروندان رقم می‌خورد که یک عزم جمعی می‌طلبد. می‌توان شهر یزد مانند گذشته بناهایی از خشت خامِ ماندگار و مستحکم داشته باشد.

وی افزود: امروزه ساختمان‌های خشتی بسیاری به عنوان یادگاری ماندگار از گذشته در شهر وجود دارد که مایه انتخاب شهر یزد به عنوان شهر جهانی است و تداوم این حرکت با همکاری تمام دستگاه‌های شهر یزد لازم است تا شهر یزد همواره جهانی بماند و این روند ادامه پیدا کند.

مشتاقیون گفت: برای جهانی ماندن همیشگی شهر یزد لازم است که بسیاری از مسائل و ظرایف رعایت شود. قاعدتا اگر شهر یزد قرار است جهانی بماند و یک شهر جذاب گردشگری باشد، باید آن را مناسب گردشگری ساخت.
وی افزود: باید برند جهانی این شهر را حفظ کنیم. ولی برای این‌که شهر جهانی بماند باید الزامات و تعهداتی که به یونسکو داده شده است رعایت شود. مدیران شهری و مردم باید این نکات را رعایت کنند. باید با همکاری مردم و رعایت و مراعات مسائلی که تعهد داده شده است از ارزش‌های شهر پاسداری کرد.
 

2  اولویت اقتصادی یزد در سال 98

استاندار : توجه به معیشت مردم و تمرکز بر تحقق شعار سال از برنامه‌های راهبردی استان در سال جاری است


سمیه گلابگیریان|   یزد- خبرنگار:

استاندار یزد در اولین گفت‌وگوی اختصاصی خود با روزنامه همشهری یزد در سال 98 ضمن بیان چالش‌های پیش روی استان در سال جاری به بیان اولویت‌ها  و برنامه‌های اصلی استان در این سال پرداخت. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «محمدعلی طالبی» می‌خوانید.


برنامه‌های شما در سال 98 در زمینه اقتصادی چیست؟

سال 98 برای ما از چند جهت بسیار حساس است. از جهتی اولین سال مدیریت بنده در استان است. به همین منظور برنامه‌های تاییدشده را باید اجرا کنم. همچنین سال 98 سال حساسی برای کشور است. ما انتخابات مجلس شورای اسلامی‌را خواهیم داشت و همچنین با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو خواهیم شد.

اولویت‌های استان در حوزه اقتصادی توجه به معیشت مردم و تمرکز برای اجرای شعار سال است. تعیین شعار سال به عنوان رونق تولید کمک بسیاری به مسئولان می‌کند تا این مهم را در صدر کارهای خود قرار دهند. برای رونق تولید باید بر ظرفیت‌های استانی تکیه کنیم. حمایت‌های کشوری و بانکی مانند سال‌های گذشته ادامه خواهد داشت، ولی تجربه ثابت کرده است که تاثیر این حمایت‌ها اندک بوده و نتوانسته گره اشتغال استان را باز کند. به همین منظور باید از توان بالقوه موجود در استان بیشترین بهره را ببریم.

همچنین در بخش گردشگری و خدمات و تولید توان بسیاری داریم که باید این ظرفیت‌ها را فعال کنیم و با توجه به رویکرد اصلی استان که توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است، همه این ظرفیت‌ها را باید برای جذب نیروی بومی‌ تحصیل‌کرده به کار بگیریم. به همین منظور باید سختگیری‌هایی برای نوع به‌کارگیری نیروهای کار اعمال کنیم و زمینه را برای اشتغال نیروهای بومی فراهم کنیم.
البته امسال چالش‌هایی برای کاهش آمار بیکاری داریم. ممکن است افزایش قابل توجه حقوق کارگران موجب تعدیل نیرو از سوی برخی از واحدهای تولیدی شود که این موضوع چالشی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

برای تامین آب مورد نیاز یزدی‌ها چه برنامه‌هایی دارید؟

در زمینه آب، کار اصلی انتقال آب از سال 98 آغاز خواهد شد و امیدواریم از همین امسال کار اجرایی انتقال آب را از دریای عمان آغاز کنیم. در فاصله بین مطالعه و عملیات انتقال آب نوع تامین مالی را با کمک بخش خصوصی مشخص خواهیم کرد، چراکه به منابع دولتی در شرایط فعلی نمی‌توان امید داشت. 

اولویت شما برای سال 98 در حوزه اجتماعی چیست؟

اولویت‌های استان در زمینه اجتماعی، پیگیری برنامه‌های انسجام‌بخشی به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در استان است؛ رویکردی که اگر اجرا شود، شاهد کاهش حاشیه‌ها خواهیم شد. به همین منظور برنامه‌هایی جدی برای دستگاه‌های مسئول تعریف شده است تا با جدیت در زمینه انسجام اجتماعی استان گام بردارند.
همچنین سازوکارهایی برای ارتباط با احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد تعبیه شده است که می‌تواند نفش بسزایی در پیشرفت استان داشته باشد.
اولویت دیگر استان توجه به نابرابری‌های توسعه در استان است. بنای ما ایجاد نگاه برابر در تمامی‌شهرستان‌ها است. به همین منظور بر آنیم گفتمانی جدی بین همه دستگاه‌های اداری و عمومی ‌به وجود بیاوریم تا همه مردم استان بدون احساس تبعیض نقش خود را در توسعه استان احساس کنند و در نتیجه، نقششان پررنگ‌تر و استان بالنده‌تر از پیش شود. 

در زمینه فرهنگی برنامه‌های استان چه خواهد بود؟

سال 97 یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. در نتیجه، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در اولویت‌های ما است. 

همچنین ترویج فرهنگ ناب و اصیل یزدی‌ها در استان و کشور از جمله دیگر برنامه‌های ما است. در گذشته، هر دستگاه دولتی با توجه به اعتباراتی که داشتند برنامه‌های فرهنگی خود را اجرا می‌کردند. ما امسال تمام این برنامه‌ها را تجمیع خواهیم کرد و سیاست‌گذاری مشترکی خواهیم داشت. همچنین در این حوزه از تمامی ‌دستگاه‌های فرهنگی بهره خواهیم گرفت.

برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام چه می‌کنید؟

در حوزه طرح‌های نیمه‌تمام برنامه جدی آغاز شده است. زمینه‌های واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی در حال ایجاد است و طی سازوکاری شفاف این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

در حوزه گردشگری چطور؟

مهم‌ترین مشکل ما در حوزه گردشگری کمبود زیرساخت‌هایی همچون اقامتگاه‌ها و هتل‌ها است. در این زمینه چندین سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کردند و امیدواریم چند هتل جدید امسال در یزد ساخته شود.

برنامه‌هایتان در حوزه محیط ‌زیست چیست؟

در زمینه محیط‌ زیست برنامه‌های جدی‌ای در نظر داریم. ممنوعیت توسعه صنایع پرآب‌خواه از محل آب انتقالی یکی از مهم‌ترین آنها است. همچنین سیاست‌هایی در زمینه محیط‌ زیست ابلاغ خواهیم کرد و عزم خود را برای مقابله با تخریب‌کنندگان محیط ‌زیست به کار خواهیم بست.

در سال 98 از مدیران و مردم چه انتظاراتی دارید؟

انتظار من از مدیران درک شرایط موجود و دور شدن از هر گونه حاشیه‌ و تمرکز بر خدمت‌گذاری است. از مردم نیز انتظار داریم در این شرایط در کنار مسئولان باشند و به آنها اعتماد کنند. البته وظیفه مسئولان است که با عملکرد مطلوب زمینه این اعتماد را به وجود بیاورند، ولی انتظار داریم با تقویت این اعتماد و تزریق امید در جامعه سال سخت پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذاریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید