• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 فروردین 1398
کد مطلب : 51455
+
-

شهرهای شناور؛ راه‌حل سازمان ملل برای فرار از سیل

«پروژه اسکان بشر» روی احداث شهرهایی تمرکز می‌کند که قرار است روی بستر اقیانوس‌ها احداث شوند

شهرهای شناور؛ راه‌حل سازمان ملل برای فرار از سیل

ساخت شهرهای مسکونی بزرگ روی آب هر چند زمانی یک رویاپردازی محض حساب می‌شد اما به‌نظر می‌رسد با طرح‌هایی که سازمان ملل اخیرا ارائه داده، قرار است به واقعیت تبدیل شود. طرح «شهرهای شناور» سازمان ملل امکان احداث شهرها در مناطق سیل‌خیز یا پرباران را بررسی می‌کند و در تلاش است راه‌حلی برای زندگی بشر در آینده‌ای نه چندان دور ارائه کند. مقام‌های سازمان ملل عقیده دارند به‌خاطر گرمایش زمین و فرار از سیل راه‌حل شهرهای شناور راهکاری مهم برای آینده اسکان بشر است. شهرهایی که طبق این طرح ساخته می‌شوند باید نسبت به خشکی کاملا مستقل و در عین حال نسبت به حوادث احتمالی آینده ایمن باشند.
به گزارش دیلی‌میل،با بالاگرفتن خطر گرمایش زمین، طرح‌های بسیاری مطرح می‌شود که برخی روی کمتر کردن این آسیب تمرکز دارند و گروهی دیگر، تلاش می‌کنند بشر را برای رویارویی با حادثه بزرگ آینده آماده کنند. گفته می‌شود حدود 90درصد شهرهای بزرگ جهان به‌خاطر بالا آمدن سطح آب‌های آزاد جهان و آب شدن یخچال‌های قطب در خطر غرق شدن و نابودی قرار دارند. همین الان نیز بسیاری از شهرهای ساحلی در مناطق مختلف جهانی در حال نابودی هستند یا تقریبا خالی از سکنه شده‌اند.
برای غلبه بر چنین مشکلی که بدون شک آینده بشر را به‌طور جدی درگیر خواهد کرد، پیشنهاد احداث این شهرها مطرح شده است. در این شهرها، ساختمان‌ها بر فراز شبکه‌هایی بالای سطح اقیانوس به یکدیگر متصل می‌شوند. برنامه «اسکان بشر» وابسته به سازمان ملل متحد که با همکاری چندین سازمان تحقیقاتی و عملیاتی ازجمله انستیتو تکنولوژی ماساچوست روی این پروژه متمرکز شده، بیشتر از ساختمان‌سازی دنبال این است که ساکنان این شهرها بتوانند انرژی، خوراک و بقیه نیازهای خود را بدون نیاز اتصال به خشکی و صرفا از طریق همین شهرهای آبی فراهم کنند. استقامت چنین شهرهایی در مقابل بلایای جدی که در میانه اقیانوس‌ها ممکن است پیش بیاید نیز کاملا ضروری به‌نظر می‌رسد.
 پیش‌تر نمونه‌های آزمایشی از شهرهای آبی ساخته شده تا چگونگی کارکرد چنین سیستم‌هایی به‌طور کامل بررسی شود. قرار است، یک شهر آزمایشی روی رود شرقی نیویورک احداث شود که کاملا نسبت به خشکی ایزوله است و باید انرژی، خوراک و بقیه نیازهایش را از طریق امکانات داخلی‌اش تامین کند.








این خبر را به اشتراک بگذارید