• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180037
+
-

مزارع شناور برای ثبات حیات و غذا

جهان نما
مزارع شناور برای ثبات حیات و غذا

سیل که بیاید، جاده که بسته شود؛ علوفه که برای دام‌ها نباشد؛ کشاورزی، دامداری و زندگی مردم مختل می‌شود. این مسئله، برای بسیاری از کشورهای جهان که مانند ما اقتصادی برپایه دامداری – کشاورزی دارند صادق است. به همین دلیل هم یک زوج نخستین مزرعه شناور جهان را ساخته‌اند. این مزرعه اکنون در بندر روتردام هلند لنگر انداخته‌ است. این مزرعه شناور اکنون دارای ده‌ها گاو پروار و کاملا سالم است.
 ایده ایجاد این مزرعه شناور توسط پیتر و مینک ون وینگردن پس از تجربه سیل ویرانگر نیویورک در سال 2019میلادی شکل گرفت.  به‌گفته این زوج در سیل نیویورک، طی چند روز راه‌ها بسته شد و دیگر علوفه تازه برای تغذیه دام وجود نداشت. بنابراین این زوج شروع به یافتن راه‌حلی برای شهرهای وابسته به زنجیره غذایی طولانی‌مدت و آسیب‌پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی کردند. مزارع شناور می‌توانند منبع مطمئنی برای تامین موادغذایی مردم در تغییرات جوی باشند؟ پاسخ می‌تواند مثبت باشد درصورتی که مزارع شناور و کوچک محلی، سازگار با آب و هوا و تنظیم مناسب مصرف انرژی ایجاد شوند. ساخت این مزرعه شناور در روتردام هلند در 3سطح انجام شده است. دلیل آن هم امکان افزایش سطح دریا و آسیب به مزرعه و امکان مقاومت آن در برابر این تغییر طبیعی یعنی بالا آمدن سطح آب است. یکی از طبقات این مزرعه برای کود و کف اختصاص داده شده که می‌تواند در مقابل آب باران نیز مقاوم باشد. این مزرعه کاملا خودکفاست. به این دلیل که برق خود را به‌طور کامل از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند. علاوه بر اینکه مجهز به سیستم جمع‌آوری و تصفیه آب باران و تبدیل آن به آب شیرین است.
در شهر روتردام گاوها از چمن‌های زمین‌های بازی و گلف تغذیه می‌کنند که تغذیه آنها با دورریز سیب‌زمینی تکمیل می‌شود. از فضولات آنها نیز به‌عنوان کود استفاده می‌شود اما در این مزرعه شناور سبز، هر گاو غرفه تغذیه مجزای خود را داشته و می‌تواند پس از تغذیه در میدانی که برای گردش آنها درنظر گرفته شده، راه برود. اما عملکرد این مزرعه بدون خطا نیست؛ چراکه تاکنون 2گاو در بندر سقوط کرده‌اند و این اعتراض انجمن‌های حفظ حیات حیوانات را برانگیخته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید