• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51292
+
-

چطور اضافه وزن خود در تعطیلات نوروز را از بین ببریم؟

وزن تعطیلات

فقط 25درصد افرادی که وزن خود را کاهش می‌دهند، در طولانی‌مدت می‌توانند در آن وزن باقی بمانند

شبنم سیدمجیدی

خاصیت عید این است که نگاه آدم به همه‌‌چیز مثبت می‌شود، حتی به بشقاب غذا هم نمی‌توان چشم بدی داشت. واقعاً حتی نمی‌توان درباره قطاب و شیرینی پنجره‌ای و نان‌برنجی فکر بدی کرد. شیرینی زنجبیلی هم که اصلاً با آن همه خواصی که زنجبیل دارد، برای سلامتی مفید است. در اکثر شیرینی‌ها هم که اصلاً از تخم‌مرغ استفاده می‌شود و این روزها هر جا را نگاه می‌کنی می‌گویند تخم‌مرغ بهترین غذای دنیاست.

با همین دید مثبت به همه غذاها در طول تعطیلات، 3-2 هفته‌ای هر چه غذا و خوراکی ناسالم که وجود داشتند، خورده‌ایم. اما مشکل اینجاست که اضافه وزنی که احتمالاً متوجه آن شده‌اید، قرار نیست هیچ کجا برود.

اضافه وزن در طول تعطیلات یک پدیده جهانی است و حتی در مورد آن تحقیقات زیادی شده است. حتی محققان دریافته‌اند که در طول یک تعطیلات دو هفته‌ای غالب افراد نیم‌کیلو به وزنشان اضافه می‌شود. نیم‌کیلو زیاد به‌نظر نمی‌رسد و قطعاً این میزان اضافه وزن خیلی کمتر از تصورات شماست (بیشتر افراد فکر می‌کنند حداقل 3-2 کیلو بعد از عید اضافه می‌کنند). این تحقیق که از سوی مجله علمی تحقیقاتی New England journal of medicine انجام شده است، نشان می‌دهد که این اضافه وزن ممکن است در ادامه بیشتر هم بشود. بعد از عید شیرین و شکری که پشت سر گذاشته‌اید، اگر دوباره به سبک سالم خوری برنگردید، تعطیلات دیگر از راه می‌رسند و این اضافه وزن بی‌شک بیشتر می‌شود. جشن تولدها، سالگرد ازدواج یا عروسی‌ها و... در کمین‌اند.



اما اگر می‌خواهید آن وزن اضافه تعطیلات را قبل از اینکه خیلی دیر شود، آب کنید، این کار می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. حتی گفته می‌شود ورزش (با وجود همه مزایایی که برای سلامت بدن دارد) راه‌حل قطعی و کاملی برای کاهش وزن نیست. داشتن یک برنامه غذایی سالم مهم‌ترین راه کاهش وزن است. البته این همه ماجرا نیست. در تحقیق دیگری که در دانشگاه یورک آمریکا انجام شده است، مشخص شده که کاهش وزن از شعار «کم بخور و بیشتر ورزش کن»، خیلی پیچیده‌تر عمل می‌کند. در این تحقیق مشخص شده حتی اگر یک نفر در دنیای امروز به اندازه یک نفر در سال 1988 غذا بخورد و به همان اندازه هم ورزش کند، باز هم از او سنگین وزن‌تر است. محققان هنوز نمی‌دانند چرا چنین اتفاقی می‌افتد اما حدس آنها این است که ما در دنیای امروز بیشتر در معرض آلاینده‌ها، مصرف داروها، ساعت‌های متغیر و بدون برنامه غذا خوردن هستیم که همه این موارد می‌تواند بر متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن ما تأثیرگذار باشد.

البته که بهترین راه این است که از اول از خیر شیرینی‌ها و غذاهای با چربی‌های ناسالم بگذرید، اما اگر در طول تعطیلات نوروز نتوانسته‌اید بر خورد و خوراکتان کنترل داشته باشید، حالا یک راه خوب در پیش دارید: سعی کنید کالری روزانه خود را در محدوده مجاز نگه دارید. بهترین راه این است که همه‌‌چیز بخورید اما اجازه ندهید میزان خورد و خوراکتان از میزان کالری مجاز بدنتان بیشتر شود. برای اینکه بدانید چند کالری متناسب با بدنتان باید بخورید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های خورشاد یا کرفس استفاده کنید. با ارائه قد و وزن و سن خود در این اپلیکیشن‌ها علاوه بر اینکه محدوده مجاز کالری روزانه را در می‌یابید، می‌توانید برنامه غذایی نیز دریافت کنید. بهترین رژیم، آن رژیمی است که برای آن نیاز به رفتن نزد پزشک یا گرفتن یک برنامه خاص نداشته باشید (به شرط آنکه دچار بیماری خاصی نباشید). نیازهای روزانه بدن ما به خوراکی‌های سالم تقریباً مشخص است. مقدار پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مورد نیاز بدنتان را می‌توانید از اپلیکیشن‌های نام برده شده به‌دست آورید و بر آن اساس عمل کنید. بعد از مدتی کالری غذاها و خوراکی‌ها دست‌تان می‌آید و حتی دیگر نیاز به وزن کردن میزان آنها نخواهید داشت. در هر صورت در هر رژیمی مهم این است که شما در محدوده کالری مورد نیاز باقی بمانید تا وزن کم کنید. انتخاب با شماست؛ می‌توانید مثلا 1800کالری روزانه خود را با خوردن یک پیتزا مصرف کنید یا با خوردن نان جو و گردو با پنیر، مقداری خشکبار، یک تخم‌مرغ، یک کاسه سبزیجات و سالاد، سوپ مرغ، کمی پلو و دیگر غذاهای سالم آن را تقسیم کنید.

برای تعطیلات بعدی یا عید سال آینده یادتان باشد که هر چه کمتر غذای ناسالم بخورید، وزن کمتری اضافه می‌کند و کمتر هم نگران کاهش وزن خواهید بود. پس در قدم اول باید سبک زندگی و غذا خوردن خود را برای همیشه (حتی در سفرها، مهمانی‌ها و جشن‌ها) سالم نگه دارید و گرنه همواره در معرض اضافه وزن قرار دارید. رژیم‌های سخت که نمی‌توان برای طولانی‌مدت به آنها پایبند بود، به هیچ‌وجه قابل اتکا نیستند و نتایجشان هم بدون شک کوتاه‌مدت است. نوعی از غذا خوردن را انتخاب کنید که بتوانید برای همه عمرتان با آن زندگی کنید و سالم باشید. در یک مطالعه علمی درباره وزن کم کردن، نشان داده می‌شود که فقط 25درصد افرادی که وزن خود را کاهش می‌دهند، در طولانی مدت می‌توانند وزنشان را پایین نگه دارند. شما می‌خواهید جزو کدام دسته باشید؟ آن 25درصد یا 75درصد بقیه؟

این خبر را به اشتراک بگذارید