• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51270
+
-

مجلس سال را با سیل آغاز می کند

نمایندگان فردا-یکشنبه- پس از تعطیلات 20روزه‌شان، نخستین جلسه علنی مجلس در سال جدید را برگزار می‌کنند؛ نزدیک به 160 نماینده در ایام عید درگیر سیل بودند

مجلس
مجلس سال را با سیل آغاز می کند

 بررسی موضوع سیل سراسری که در نوروز قریب به 22استان را درگیر کرد از یک سو و انتقادات مقام معظم رهبری از رویه مجلس در سیاست خارجه از سوی دیگر 2 موضوعی است که در روزهای اخیر بجد عملکرد بهارستان‌نشینان را مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار داده و قابل پیش‌بینی است که مجلس به این دو موضوع ورودی جدی خواهد داشت.
بیراه نیست که بگوییم در پی حساسیت اذهان عمومی به چگونگی و سبک ورود نمایندگان مجلس به حادثه سیل سراسری بود که قریب به 6 روز پیش بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه خبر داد که مجلس در نخستین جلسه علنی‌اش در سال 98حادثه سیل در نوروز را بررسی می‌کند. نعمتی در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «مجلس«یکشنبه» در نخستین جلسه‌اش موضوع حادثه سیل اخیر را که در تعدادی از استان‌های کشور رخ داده با حضور وزرای کشور، نیرو و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بررسی خواهد کرد.»
به واسطه درگیر شدن نزدیک به 160 نماینده  مجلس در 20‌استان کشور در حادثه سیل سراسری می‌توان گفت که اکثریت مجلس به‌صورت مستقیم با خسارات تحمیلی این حادثه درگیر شده‌اند اما آن دسته از نمایندگانی که از دور نظاره‌گر خسارات سیل و مدیریت بحران سیل سراسری بودند نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی فعال شدند و از ضعف مدیریت بحران در کشور گلایه کردند؛ چنانچه ابوالفضل سروش، عضو فراکسیون امید در حساب شخصی‌اش در توییتر با اشاره به سیل روزهای اخیر گلستان، مازندران، شیراز، خوزستان، لرستان و... نوشت: «سیل اخیر به آزمونی برای محک زدن توانمندی بدنه مدیریتی کشور در بحران‌ها بدل شد؛ آزمونی که متأسفانه از بی‌تدبیری رخنه کرده در بدنه اجرایی کشور پرده برداشت. حذف نخبگان در جدل‌های سیاسی یکی از علل بروز این نابسامانی است.»
در نمونه‌ای دیگر از انتقادات به سبک ورود مسئولان به مشکلات شهرهای سیل‌زده محمود صادقی، دیگر نماینده تهران نیز در توییتی خطاب به رئیس‌جمهوری نوشت: «لرستان در آستانه یک فاجعه و پلدختر در گل فرورفته است. نیازهای اولیه مردم مانند غذا، آب و دارو تأمین نشده و بی‌نظمی و بی‌برنامگی بیداد می‌کند. سامان دادن به این وضع نیاز به مدیریت ملی و بودجه فوق‌العاده دارد. با کمک‌های صدقه‌ای و مدیریت ضعیف استانی اوضاع سامان نمی‌یابد.»

 مجلس و سیاست خارجه
در کنار حساسیتی که سیل سراسری بین مردم و به تبع آن نمایندگان مجلس ایجاد کرده بود، انتقادات صریح مقام معظم رهبری به سبک و میزان نقش‌آفرینی نمایندگان مجلس در امور سیاست خارجه نیز دیگر موضوعی بود که در تعطیلات 20روزه بهارستان، عملکرد مجلس دهمی‌ها را در سال پایانی این دوره از مجلس مورد توجه رسانه‌ها قرار داد؛ توجهی که به‌دلیل موضع‌گیری برخی از نمایندگان و دیگر مسئولان به بحث داغ رسانه‌ها بدل شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین روز سال ۱۳۹۸ در سخنانی در مشهد ضمن انتقاد از فشارهای دولت ایالات متحده بر جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «کنگره [آمریکا] در 2 سال گذشته، ۲۲۶‌طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده؟»
در نخستین واکنش به این نقد علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «بیانیه‌هایی که در مجلس ما علیه آمریکا قرائت می‌شود در حکم قطعنامه‌هایی است که مجلس آمریکا علیه ایران تصویب می‌کند. با این حساب، تعداد اقدامات مجلس ایران در قیاس با مجلس آمریکا کم نبوده است. البته مقام رهبری انتظار بیشتری دارند. طرح مجلس برای تصویب قطعنامه را شورای نگهبان رد کرد.» البته این توییت مطهری از سوی شورای نگهبان بی‌پاسخ نماند و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان کمتر از یک ساعت بعد از انتشار توییت مطهری، دست به قلم شد و در حساب شخصی‌اش توییتری نوشت: «اگرچه در قانون اساسی از قطعنامه ذکری به میان نیامده، لیکن طبق اصل ۷۱، مجلس می‌تواند در عموم مسائل و در حدود قانون اساسی، قانون وضع کند. مصوبات تعیین‌کننده در حوزه‌های اقتصاد و معیشت مردم می‌تواند عزم جدی مقابله با دشمن را نشان دهد. راه مبارزه با آمریکا منحصر در صدور قطعنامه نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید