آغاز حفاری دومین خط جدید متروی تهران
عملیات اجرایی خط9 بهزودی در جنوب پایتخت شروع میشود
مهدی اسماعیلپور | روزنامهنگار
ساخت خطوط جدید متروی تهران در این دوره از مدیریت شهری کلید خورده است. پس از آغاز عملیات حفاری خط۱۰ در شهریور۱۴۰۲ بهعنوان یکی از ۴خط جدید متروی تهران، حالا نوبت به خط۹ رسیده و قرار است تا قبل از پایان سال حفاری این خط بهعنوان دومین خط از خطوط جدید تهران آغاز شود. اما خط۹ از کجا میگذرد و اکنون چه وضعیتی دارد؟
از جنوبشرقی تا شمالغربی تهران
خط۹ متروی تهران به طول تقریبی ۵۲کیلومتر از جنوبشرق تهران در سهراه تقیآباد (مجاورت خط۱۱) در منطقه۲۰ آغاز میشود و با امتداد در مسیر شمالغرب و جنوب در مجاورت ایستگاه متروی چیتگر خاتمه مییابد. این خط مانند حلقهای بهدور بخش مرکزی تهران کشیده شده است و محدودهای متراکم از بخش مرکزی پایتخت را که فاقد ایستگاه مترو است پوشش میدهد. این خط نقش مهمی در یکپارچگی شبکه متروی تهران ایفا میکند و با تمام خطوط متروی تهران دارای ایستگاه تبادلی است. خط۹ در طول مسیر خود از محورهای صالحی، خاوران، بسیج، نبرد، آیت، دانشگاه علموصنعت، بیمارستان الغدیر، پادگان کوهک، خیابان نعیم، زینالدین، کتابخانه ملی، حقانی، ونک، ملاصدرا، ایرانزمین، بلوار ایوانک، فلاحزاده، همت، آزادگان، کوهک و ایستگاه مترو چیتگر عبور میکند.
آغاز حفاری از 2محدوده
خط۹ متروی تهران ۵قطعه دارد و شروع عملیات اجرایی آن از قطعههای اول و پنجم خواهد بود. قطعه اول در منطقه۱۵ شهرداری قرار دارد و از دولتآباد آغاز میشود و در تقاطع خط۷ مترو به ایستگاه بسیج میرسد. قطعه پنجم در منطقه۲۲ واقع شده و از ایستگاه چیتگر در خط۵ آغاز میشود و تا دهکده المپیک ادامه دارد. حفاری خط۹ از این 2نقطه آغاز میشود. اولویت بهرهبرداری از خط۹ هم با این 2قطعه است؛ چراکه مناطق۱۵و۲۲ به لحاظ مترو و حملونقل عمومی انبوهبر با کمبودها و مشکلاتی روبهرو هستند. یکی از اولویتها این است که ایستگاه چیتگر در خط۵ قبل از ایستگاه ارم سبز و صادقیه به خط۱۰ اتصال یابد تا کمی از حجم مسافران این خط کاسته شود.
۳۶ماه زمان برای نخستین بهرهبرداری
طبق برنامهریزیها حفاری خط۹ بهعنوان یکی از ۴خط جدید متروی تهران پس از بهسازی و تکمیل دستگاه تیبیام تا قبل از پایان سال آغاز میشود. بهاینترتیب بعد از خط۱۰ در سال۱۴۰۴ شاهد عملیات حفاری دومین خط جدید متروی تهران خواهیم بود. درباره نخستین زمان بهرهبرداری از خط۹ هم باید گفت که اگر همهچیز ازجمله تامین مالی پروژه طبق برنامه پیش برود، ۳۶ماه پس از شروع عملیات عمرانی پروژه، قطعات اول و پنجم بهلحاظ ساختمانی و تجهیزاتی تکمیل و آماده بهرهبرداری خواهد بود.
شروع حفاری در کارگاه دولتآباد
رهام پروز، مجری خط۹ متروی تهران: در خط۹ مترو شفت TBM در کارگاه دولتآباد در حال حفاری است. همزمان با حفاری شفت(محل قرارگیری دستگاه TBM)، دستگاه حفار مکانیزه ۹۰درصد بهسازی و بهروزرسانی شده است. کارخانه عملیات تولید قطعات بتنی بدنه تونل نیز راهاندازی شده و عملیات تولید بهزودی آغاز میشود. در کارگاه چیتگر در خط۹ مترو هم رمپ دسترسی به سهراهی تونلهای اصلی در حال حفاری است.
