• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 اسفند 1397
کد مطلب : 51216
+
-

پیام دهکردی سینما رفتن در نوروز را دلنشین می‌داند

سینما و بهار حال آدم را خوب می‌کند

محمد تقی حاج موسی

سینما‌رفتن و فیلم‌دیدن با اینکه خیلی مختص زمان و شرایط خاص نیست اما در نوروز و تعطیلات عید واقعا حال و هوای دیگری دارد؛ این حس و حالی است که دور از دویدن‌ها، درگیری‌ها و مشکلات روزهای دیگر سال احتمالا تجربه‌اش کرده‌اید. گپی با پیام دهکردی در مورد تجربه تماشای نخستین فیلم در سینما و خاطرات تعطیلات و حس و حال بهاری‌اش زدیم که در سراسر مکالمه‌مان پر از شوق آمدن بهار و حال خوب روزهای شروع سال جدید بود.

حسی از لابه‌لای خاطرات

من شهرکردی هستم. در شهرکرد به دنیا آمدم و تمام کودکی‌ام در شهرکرد گذشت. برای من که هم خانواده پدری و هم مادری‌ام پرجمعیت بودند تمام عید و خاطرات سال جدید در دید و بازدید و جمع‌شدن در خانه اقوام و طبیعت‌گردی خلاصه می‌شد. طبیعت‌گردی که می‌گویم منظورم تنها سیزده به در نیست ما در آنجا هر روز درحال گشت‌و‌گذار در طبیعت بودیم. جدا از رفت‌وآمدها اگر کسی در خانه‌اش گرامافون یا ضبط داشت همه آنجا جمع می‌شدیم و موسیقی گوش می‌کردیم. آن زمان که من کودک بودم شهرکرد مانند تهران خیلی پر از امکانات نبود اما سینما داشت و من نخستین تجربه سینما رفتنم به همان سال‌ها در شهرکرد برمی‌گردد. با اینکه فیلمی که دیدم را به یاد ندارم اما حس و حالش خوب در ذهنم مانده. یادم هست که از تاریکی سالن سینما آن‌قدر ترسیده بودم که سینما رفتن و فیلم دیدن خیلی برایم تجربه خوشایندی نشد تا اینکه دیگر تقریبا نوجوان شدم و با خانواده برای زندگی از شهرکرد به اصفهان رفتیم. آنجا دیگر بسیار سینما می‌رفتم و دوستان زیادی داشتم که یکی از تفریحاتمان سینما‌رفتن بود. فیلم زیاد می‌دیدیم و همه ایام سال و حتی تعطیلات نوروز سینما به بخش مهمی از تفریحات ما تبدیل شد. فیلم دیدن در روزهای شروع سال حال و هوای دیگری داشت. فارغ از هرگونه مشغله‌ای، سینما رفتن و دیدن فیلم، آن هم بیرون از خانه خیلی تجربه عجیب و جالبی بود. با اینکه عید و سال نو برای من این روزها مرور خاطرات گذشته و آن دور هم جمع‌شدن‌های کودکی است و با وجود اینکه بسیاری از آن آدم‌ها دیگر نیستند اما درون خاطراتم وجود دارند و خوشحالم که آن دوران را زندگی کرده‌ام.

سینما؛ زایش دوباره

نو‌شدن زمین و آمدن بهار با خودش حس و حال بسیار خوبی می‌آورد و دیدن فیلم در این ایام از همان نوجوانی تا همین حالا لذت چندبرابری برای من داشته و دارد. اگر لذت تماشای فیلم در خانه 10باشد فیلم دیدن در سینما 100است حالا این را اضافه کنید به روزهایی که شما به‌خاطر بهار و سال نو پر از حس خوب زندگی و زایش زمین هستید. فیلم دیدن در این ایام فارغ از هرگونه تنش، فکر و کار، پر از حس خوب است. تمام انرژی و زیبایی بهار، خدا و کائنات در این روزها به ما می‌رسد و حتی اگر غمگین‌ترین انسان در جهان هم باشید در روزهای اول بهار حال دلتان خوش‌تر است و هرکاری که این روزها انجام دهید لذتش چندین برابر است. در بهار حس و حال هر کاری با تمام سال واقعا متفاوت است و این خاصیت بهار است. فیلم‌دیدن و سینما رفتن هم همین است. درست است که شرایط زندگی و معیشت مردم این روزها بسیار سخت است و برای کسانی که زندگی سالم و درآمد پاک دارند واقعا زندگی سخت‌تر از گذشته است اما سینما رفتن می‌تواند کمی حال دلشان را خوب کند. با آمدن بهار اکران‌ها همه جدید می‌شوند و حتی سینما هم دوباره به زایشی می‌رسد و این هماهنگی خودش فال نیک اتفاقات خوب است. من تجربه بازی در فیلمی را داشته‌ام که اگر درست در یادم باشد در ایام نوروز اکران شد. فیلم «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا که در آن نقش مرداس را بازی می‌کردم و سینمارفتن و دیدنش در روزهای شروع سال پر از حال و حس خوب بود؛ فیلم باشکوهی که درباره گذشته ایران و ماجرای ناخدای ایرانی بود و برایم هم پر از حس غرور بود و هم با حال و هوای عید جور در ‌می‌آمد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید