• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51049
+
-

آقای وزیر حالا نوبت شماست

یادداشت
آقای وزیر حالا نوبت شماست


حامد فوقانی/ روزنامه‌نگار

1- از سال 1332 که کورس، رئیس وقت راهنمایی و رانندگی تهران درباره مترو صحبت کرد تا ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ که نخستین خط متروی تهران افتتاح شد وتا همین چند وقت پیش، سنگ‌اندازی‌های بسیاری بر سر راه این وسیله نقلیه انبوه‌بر صورت گرفت. در سال  77 درحالی‌که همگان تصور می‌کردند روی ریل رفتن قطارها یعنی گسترش بی‌وقفه این وسیله نقلیه محبوب اما سنگ‌اندازی‌ها به طرق مختلف، قطار توسعه مترو را دائما از خط خارج می‌کرد. چه آنکه سالیان بعدتر شهردار دهم تهران پس از انقلاب، پای مونوریل را به میان کشید و چه آنکه دولت‌های نهم، دهم و یازدهم دست یاری مدیریت شهری را در این مسیر نگرفتند.

2- دیروز خط 7متروی تهران با افتتاح چند ایستگاه به بهره‌برداری رسید؛ البته این بار به‌صورت ایمن و در شرایط دشوار اقتصادی حاکم و هنگامی که مدیریت شهری وارث بدهی 54هزار میلیارد تومانی مدیریت پیشین شده است. این خط به‌خاطر جهت مسیر و موقعیت جغرافیایی ایستگاه‌ها، بی‌تردید نقش پررنگی را در سفرهای شهر ایفا می‌کند. به این ترتیب گامی دیگر در راستای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو از 3میلیون سفر در هر روز به 7میلیون برداشته شده و بنابراین صرفه‌جویی سوخت قابل توجهی صورت می‌پذیرد. پس بخشی از سفرهای خودرویی حذف و از رقم 15میلیون لیتر مصرف بنزین در روز می‌کاهد.

3- با تجهیز کامل متروی تهران، روزانه 50میلیارد تومان صرفه جویی در سوخت خواهیم داشت چراکه به ازای تحقق هر سفر اضافه با مترو، حدود ۶/ ۰ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین صورت می‌گیرد. حال نکته اینجاست که طبق تفاهمنامه بین وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور و شهرداری تهران قرار است به ازای اضافه شدن هر سفر مترویی ۸/ ۹سنت به شهرداری تهران به‌عنوان سرمایه‌گذاری که عامل صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است، پرداخت شود. سقف این تفاهمنامه ۱۰ساله، یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. بنابراین اکنون که شهرداری و طبق تفاهم در وهله نخست، عملکرد مؤثری را در پوشش سفرهای بیشتر با مترو رقم زده، نوبت به وزارت نفت می‌رسد که به تعهدات خود عمل کند. عمل به این تعهدات سرانجامش هوایی پاک‌تر، آسمانی آبی‌تر و ترافیکی روان‌تر در تهران خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید