• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 25 اسفند 1397
کد مطلب : 51007
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pDVX
+
-

بیا نوروز تو راهه

همه شهرداری‌ها در حال خانه‌تکانی شهرها برای استقبال از نوروز و ایجاد نشاط بین شهروندان و مسافران خود هستند

پرونده
بیا نوروز تو راهه

بهارانه

سال 97 با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش به پایان خود نزدیک می‌شود. شهرها و روستاها و خانه‌ها همه رنگ و بوی بهار گرفته‌اند و نشانه‌های بیدار شدن زمین از خواب زمستانی در گوشه و کنار دیده می‌شود. درختان شکوفه کرده‌اند، گل‌ها غنچه‌ داده‌اند و پرندگان دوباره در تالاب‌ها و رودهای کشور دیده می‌شوند. 

همراه با تغییر و چرخش زمین، شهرها هم چهره‌ای بهاری به خود گرفته‌اند و شهرداری‌ها در کنار سایر نهادها و سازمان‌ها درتلاشند علاوه بر زیبایی شهر، بهترین امکانات رفاهی را برای مردم و به‌ ویژه مسافران فراهم کنند. گل‌کاری، رنگ‌آمیزی و آسفالت معابر عمومی، برپایی غرفه‌های فروش صنایع‌ دستی و راهنمای مسافران و ایجاد کمپ‌های گردشگری از جمله فعالیت‌هایی هستند که از مدت‌ها قبل انجام و برنامه‌ریزی شده‌اند.
 این روزها همه شهرها و روستاهای کشورمان به استقبال نوروز رفته‌اند و با همه مشکلات اقتصادی که در طول سال 97 از سر گذرانده‌اند، شادی بهار و نوروز را در دل‌های خود دارند و منتظر رسیدن آن هستند.در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام هم صدای پای بهار شنیده می‌شود. در همه کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌ها و خانه‌ها. در همه شهرها و روستاها. اما گزارش پیش ِ رو درباره آماده‌سازی مراکز این 3 استان است.
 

سلام خوزستان  به مسافران نوروزی


سید علیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:

سفر سالانه بیش از 5 میلیون نفر به خوزستان برای بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس و حضور بیش از یک میلیون گردشگر به دلیل آب و هوای مناسب این استان در آغاز سال، اهمیت میزبانی از مسافران نوروزی را دوچندان می‌کند.
بین شهرهای خوزستان، اهمیت آماده‌سازی کلان‌شهر اهواز به دلیل داشتن مرکزیت استان بیش از پیش است چراکه تعداد زیادی از مسافران یا از طریق اهواز عازم دیگر شهرها می‌شوند، یا این کلان‌شهر را برای اسکان انتخاب می‌کنند.
با توجه به سفر نوروزی تعداد زیادی مسافر و گردشگر به اهواز، لازم است چهره این شهر زیبنده نوروز و استقبال از مسافران باشد. از این رو شهرداری هر سال دستی به سر و روی اهواز می‌کشد، در جای‌جای آن نمادهای نوروزی نصب می‌کند، آسفالت خراب تعدادی از معابر را نو می‌کند و درمجموع شهر را نونوار می‌کند تا به مسافران خوش بگذرد و شهر نخل و کارون را با خاطره‌ای خوش ترک کنند.


تقارن 2 مناسبت ملی و مذهبی 

شهردار اهواز درباره اقدام‌هایی که در آستانه سال نو در شهر در حال انجام است، به همشهری می‌گوید: گل‌کاری در میدان‌های شهر، آسفالت برخی معابر، رنگ‌آمیزی جدول‌ها و برخی دیوارها و گل‌کاری در پارک‌های اطراف کارون از جمله اقدام‌های در دست انجام است.

«منصور کتانباف» می‌گوید: برخی از کارهای مربوط به آماده‌سازی شهر به پایان رسیده و برخی دیگر همچنان در حال انجام است که تا قبل از فرا رسیدن نوروز حتما به اتمام خواهد رسید. 
وی در ادامه درباره برنامه‌های  نوروز 98  نیز می‌گوید: فروردین امسال، به دلیل تقارن با ماه‌های رجب و شعبان، دارای مناسبت‌های مختلف مذهبی است به همین دلیل برنامه‌های شهرداری اهواز برای نوروز با برنامه‌های فرهنگی همگام خواهد بود. این برنامه‌ها تحت عنوان «بهار علوی» اجرا می‌شود.

«منصور کتانباف» می‌افزاید: در فضاسازی‌ها و زیباسازی‌های شهری این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد. نصب پرچم‌های جمهوری اسلامی در کنار پرچم‌های علوی تقارن زیبای این 2 مناسبت ملی و مذهبی را تداعی می‌کند.


از قایق‌سواری تا تورهای اهوازگردی

شهردار اهواز ادامه می‌دهد: برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و زیباسازی تدارک دیده شده است که امیدواریم مورد توجه عموم قرار گیرد. تلاش شده است تنوع و نشاط به همراه محتوا و نحوه‌ ارائه مناسب پیش‌بینی و برنامه‌های هنری با استفاده از هنرمندان بومی اجرا شود.

کتانباف به اجرای برنامه‌های تفریحی ساحلی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در برنامه‌های قایق‌سواری هماهنگی لازم با سازمان آتش‌نشانی و ایمنی صورت می‌گیرد. مسائل ایمنی از قبیل استفاده از جلیقه نجات، تعیین مسیرهای مناسب تردد، رعایت ظرفیت سوار شدن و عدم تردد در شب هم باید مورد توجه قرار گیرد. با هیات قایقرانی هم هماهنگی‌های لازم انجام شده است.شهردار اهواز می‌گوید: اماکن فرهنگی همچون سراهای محله، پارک شهروند و فرهنگسرای نجوم ابن هیثم اهوازی نیز در ایام نوروز فعالند تا شهروندان و مسافران نوروزی بتوانند از این امکان هم بهره ببرند.وی با اشاره به راه‌اندازی تورهای اهوازگردی در این کلان‌شهر عنوان می‌کند: سعی می‌شود که در این تورها از ریل‌باس استفاده شود تا بتوان جاذبه‌های شهر را به مسافران و گردشگران معرفی کرد.


جمع‌آوری متکدیان و معتادان

شهردار اهواز در ادامه با بیان این‌که نحوه توزیع برنامه‌های شهرداری در مناطق مختلف است و سعی شده شهروندان در 4 گوشه شهر از این برنامه‌ها بهره ببرند، اظهار می‌کند: البته برخی برنامه‌ها به ‌صورت ویژه در مناطق پررفت و آمد برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که معتادان متجاهر و متکدیان چهره شهر را زشت کرده‌اند، می‌افزاید: در حوزه آسیب‌های اجتماعی از معاونت فرهنگی خواسته‌ایم که به جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان اقدام کند. این معاونت در ایام نوروز با استفاده از حداکثر توان خود در این حوزه گام برمی‌دارد.کتانباف با بیان این‌که پارک‌های ساحلی مرکز عمده تفریح و تفرج شهروندان و مسافران نوروزی هستند، می‌گوید: غیر از آماده کردن این پارک‌ها، روند آماده‌سازی سایر بوستان‌ها و پارک‌ها هم دنبال شده و زیباسازی پارک هجرت در مجاورت ایستگاه راه‌آهن نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی عنوان می‌کند: از معاونت فرهنگی و روابط عمومی هم خواسته‌ایم که برخی از نیروهای خود را برای نظارت بر وضعیت پارک‌ها مامور کنند تا کم و کاستی‌های شهری را به شهرداری اطلاع دهند.
 

لرستان، میزبان همه ایرانیان  


فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:

شهرداری خرم‌آباد امسال هم مانند سال‌های گذشته از ابتدای اسفند فعالیت‌های خود را برای آماده‌سازی شهر برای نوروز آغاز کرده است. شهردار خرم‌آباد می‌گوید: با نزدیک شدن به نوروز و حضور مسافران و گردشگران اقداماتی در سطح شهر انجام شده است تا علاوه بر رضایت شهروندان بتوان رضایت آنها را نیز کسب کرد، با این هدف که سفیر توسعه گردشگری شهر باشند.  «وحید رشیدی» اظهار می‌کند: بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی بوستان کیو، عقد قرارداد برای تعریض پل دره‌ گرم، لکه‌گیری و روکش آسفالت معابر اصلی منطقه یک با ۴ گروه، پیاده‌روسازی خیابان انقلاب، تکمیل سرویس بهداشتی تپه شهدای گمنام، لکه‌گیری جدول‌های سطح منطقه، اجرای فضای سبز انتهای خیابان سپاهان و جدول‌گذاری کنار کانکس بهزیستی کیو تا امروز 25 اسفند انجام شده‌اند. 

وی یادآور می‌شود: همچنین جدول‌گذاری آبشار ۱۹، لایروبی رودخانه حدفاصل پل موقت جهادگران تا پل انقلاب، اصلاح مسیر رودخانه در انتهای نگارستان هشتم، حفاری تپه شهدای گمنام برای نصب نماد شهر خرم‌آباد و بازگشایی مسیرها برای اجرای کمربندی پل جهادگران تا پل دره گرم نیز از دیگر اقدامات شهرداری در روزهای پایانی سال به شمار می‌روند. رشیدی بیان می‌کند: همچنین، در حوزه خدمات شهری رنگ‌آمیزی مخازن زباله سطح منطقه، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و ضایعات شناسایی شده در سطح شهر با تشکیل یک اکیپ مستقل به صورت روزانه تا پاک‌سازی کامل، پاک‌سازی محله به محله در سطح منطقه برای پیشواز از بهار و سال نو، شست‌وشوی معابر و مخازن سطح منطقه با واترجت انجام شده است. 

شهردار خرم‌آباد می‌افزاید: نصب ست‌های ورزشی و بازی کودکان در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر، رنگ‌آمیزی جدول‌های سطح منطقه، رفع مشکل روشنایی معابر و بوستان‌های شهر‌ و ریسه‌بندی میدان‌ها، پل‌ها و معابر اصلی شهر نیز برای استقبال از نوروز و مسافران صورت گرفته است. 


بهره‌برداری از بهارستان

رشیدی اظهار می‌کند: همچنین هرس شاخه‌های درختان، واکاری چمن فضای سبز، گلکاری میدان‌ها، حاشیه دریاچه کیو، رفیوژهای اصلی و بوستان‌ها و درختکاری بوستان‌های شهر نیز از دیگر اقدامات شهرداری خرم‌آباد در اسفند امسال هستند. شهردار خرم‌آباد می‌گوید: خوشبختانه، با وجود تمام مشکلات و با تلاش شبانه‌روزی، بالاخره پروژه زیرگذر بهارستان به مرحله پایانی خود رسیده است. پس از پایان زیرسازی، روکش آسفالت یکی از لاین‌های معبر زیرگذر آغاز شد و در تلاش هستیم که آسفالت لاین دوم و تکمیل نهایی آسفالت زیرگذر را تا پیش از تعطیلات نوروز به پایان برسانیم. 

وی ادامه می‌دهد: البته این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که شرایط آب و هوایی برای ادامه عملیات آسفالت مناسب باشد، در غیر این صورت تکمیل آن به ایام نوروز موکول خواهد شد.رشیدی با اشاره به بار ترافیکی بلوار بهارستان و شریعتی در ایام نوروز بیان می‌کند: هدف ما در چند مدت اخیر این بوده است که با فعالیت‌های شبانه‌روزی این پروژه مهم را تکمیل کنیم و با افتتاح این زیرگذر در ایام پایانی سال، عیدی دلچسبی به مردم خرم‌آباد و خصوصا ساکنان اطراف بلوار بهارستان بدهیم. امیدواریم شرایط آب و هوایی نیز در این مسیر یاریگر ما باشد.


شرایط خاص آب و هوای لرستان 

این مسئول با اشاره به آب و هوای متغیر فصل بهار می‌گوید: کمپ‌های گردشگری مانند سال‌های گذشته در پارک گردشگری کیو و شریعتی برپا شده است. البته با توجه به پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی در رابطه با بارندگی‌ها در ایام نوروز، ورزشگاه‌ها نیز تحت نظر شهرداری برای اسکان مسافران آماده شده‌اند. 

رشیدی تاکید می‌کند: آماده‌سازی ورزشگاه شهید بیرانوند و مجتمع ورزشی کنار ساختمان شهرداری خرم‌آباد به این منظور صورت گرفته است. در کنار کمپ‌هایی که برای مسافران پیش‌بینی شده حمام‌های سیار، وسایل گرمایشی، بازارچه صنایع‌ دستی و فروشگاه فروش مواد غذایی هم برای آسایش آنها نصب و برپا می‌شود. 

وی می‌افزاید: همچنین در گوشه و کنار شهر برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بر اساس آیین‌ها و رسوم استان هر روز برپا می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین آنها در کنار قلعه فلک‌الافلاک خواهد بود. 
شهردار خرم‌آباد با اشاره به همکاری با بخش خصوصی می‌گوید: تورهای روزانه گردشگری خرم‌آباد با همکاری شهرداری و بخش خصوصی نوروز امسال برپا می‌شود تا مسافران با هزینه‌ای اندک، از بهترین و زیباترین آثار تاریخی و طبیعی مرکز استان دیدن کنند. 


محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های لرستان در نوروز 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای لرستان گفت: محدودیت ترافیکی جاده‌های این استان به‌ منظور ارتقای ضریب ایمنی و تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه در ایام نوروز اعلام شد. 
به گزارش ایرنا، «عباس شرفی» اظهار کرد: از شنبه 25 اسفند سال جاری تا پایان شنبه 17 فروردین سال آینده، تردد انواع موتورسیکلت در تمام آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استان ممنوع است. 
وی گفت: همچنین تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت در روز 13 فروردین 98 در تمام محورهای برون‌‌شهری ممنوع است. 

این مسئول افزود: تردد انواع تریلر و کامیون از ساعت 7 صبح تا 24 روزهای 28 و 29 اسفند و روزهای 14، 15 و 16 فروردین سال 98 در محورهای پلدختر - اسلام‌آباد و پلدختر - اندیمشک ممنوع است. 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای لرستان گفت: حمل‌ و‌ نقل محموله‌های ترافیکی که از قبل پروانه عبور دریافت کرده‌اند، در تمام راه‌های اصلی برون‌شهری از ساعت 7 صبح روز شنبه 25 اسفند سال جاری تا 7 صبح روز دوشنبه 5 فروردین 98 و همچنین از ساعت 7 صبح پنجشنبه 8 فروردین تا 7 صبح یکشنبه 18 فروردین 98 ممنوع است. شرفی بیان کرد: ورود و تردد خودروهای ترانزیت مواد سوختی به شهرها از ساعت 7 صبح شنبه 25 اسفند سال جاری تا 7 صبح دوشنبه 5 فروردین 98 و همچنین از ساعت 7 صبح پنجشنبه 8 فروردین 98 تا 7 صبح یکشنبه 18 فروردین 98 ممنوع است. وی ادامه داد: همچنین، خودروهای مذکور در سایر ایام طرح نوروزی صرفا در ساعات روز مجاز به تردد و در شب ملزم به توقف در محل‌های ایمن بین‌راهی هستند.
 

صدای پای بهار در ایلام


رمضان نوری | ایلام - خبرنگار:

روزهای آخر اسفند است و شهر ایلام به استقبال نوروز رفته و شهرداری ایلام نیز با طرح‌هایی نظیر کاروان شادی، کاشت گل و گیاه، نظافت و زیباسازی و... شهر را مهیای استقبال از مهمانان و گردشگران کرده است.صدای پای بهار که می‌آید، همه خود را برای نوروز آماده می‌کنند. شهرها هم مثل آدم‌ها جامه نو بر تن می‌پوشانند و برای نوروز آماده می‌شوند. شهر ایلام نیز به عنوان مرکز استان ایلام این روزها در تدارک میزبانی از نوروز ۹۸ است.مردم و مسئولان استان ایلام این روزها در حال جنب و جوش برای نوروز هستند؛ مردم در حال خانه‌تکانی و مسئولان نیز در حال خانه‌تکانی شهر. هر سال با فرارسیدن ماه‌های پایانی سال، شهرداری ایلام برنامه‌ریزی‌هایی برای استقبال هرچه بهتر از مسافران و گردشگران انجام می‌دهد.شهر ایلام هرچند کوچک است، در سال‌های اخیر از سوی گردشگران و مسافران نوروزی مورد استقبال قرار گرفته به همین دلیل در بخش مبلمان شهری به توجه نیاز دارد چراکه به عنوان پیشانی استان شناخته می‌شود.


زیباسازی شهر

شهردار ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برنامه‌های مختلفی از سوی شهرداری ایلام برای زیباسازی این شهر در آستانه نوروز در حال اجراست.«طالب صادقیان» می‌گوید: رنگ‌آمیزی جدول‌ها، زیباسازی و نظافت بخش‌های مختلف شهر، پاک‌سازی ورودی‌های شهر از نخاله و زباله، کشت گل و نهال در مناطق مختلف شهر و پاک‌سازی نخاله‌های ساختمانی از جمله این طرح‌ها هستند.وی با اشاره به این‌که بخشی از این طرح‌ها اجرا شده‌اند و بخشی دیگر در حال اجرا هستند، اضافه می‌کند: از مهم‌ترین طرح‌های نوروزی که در مناطق مختلف ایلام شروع شده، کشت ۱۰ هزار شاخه گل در بلوارها، میدان‌ها و پیاده‌روهای این شهر است که باعث زیباتر شدن آن می‌شود.صادقیان همچنین از نصب نمادهای نوروزی در سطح شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: برای طراحی المان‌های نوروزی در شهر ایلام از هویت‌های تاریخی و فرهنگی استان استفاده می‌شود.


اجرای برنامه‌های شاد 

شهردار ایلام ادامه می‌دهد: برپا کردن سفره هفت‌سین در میدان‌های شهر از دیگر برنامه‌های مهم شهرداری ایلام است. همچنین رنگ‌آمیزی بلوارها و معابر شهر با استفاده از ترکیب جدید رنگ‌ها برای اقدامات شهرداری به مناسبت نوروز انجام می‌شود.وی می‌گوید: برنامه‌های بسیار متنوع و مفرح دیگری از جمله راه‌اندازی کاروان شادی چند روز قبل از نوروز همراه با موسیقی محلی مثل ساز و دهل توسط شهرداری اجرا می‌شود.


توزیع رایگان ماهی قرمز

شهردار ایلام با اشاره به طرح توزیع رایگان ماهی قرمز در شهر ایلام توسط شهرداری می‌گوید: در این طرح مردم می‌توانند با تحویل یک کیسه پسماند خشک، ماهی قرمز رایگان دریافت کنند.
صادقیان بیان می‌کند: سطل‌های تفکیک پسماند برای داشتن شهری پاکیزه در پیاده‌راه آیت‌الله طالقانی ایلام هم به تازگی نصب شده است تا کمبودی از این نظر در شهر حس نشود.


توزیع میوه شب عید

صادقیان در ادامه با اشاره به این‌که در آستانه سال نو اقلامی نظیر میوه‌ با قیمت دولتی در شهر ایلام توزیع می‌شود، می‌گوید: شهرداری ایلام از قبل مکان‌های مناسبی را برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته است تا شهروندان دچار مشکلات ترافیکی نشوند.شهردار ایلام می‌افزاید: علاوه بر این، چند کمپ با سکوهای مخصوص در مناطق تفریحی شهر ایلام مثل پارک چغاسبز در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز مسافران و گردشگران از آنها استفاده کنند.وی می‌گوید: موزه مردم‌شناسی و کاخ فلاحتی هم برای استقبال از گردشگران مهیا شده و شهرداری ایلام در مکان‌های تفریحی و تاریخی شهر آماده خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف است.


آسفالت معابر

شهردار ایلام عنوان می‌کند: در روزهای پایانی اسفند آسفالت و لکه‌گیری بعضی از خیابان‌های شهر ایلام هم انجام می‌شود. البته با توجه به اختصاص نیافتن قیر یارانه‌ای، بخشی از آسفالت خیابان‌های شهر به سال 98 موکول می‌شود.
وی تاکید می‌کند: در صورت بروز هرگونه مشکل در شهر، سامانه ۱۳۷ ستاد فوریت‌های شهرداری ایلام به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت انتقادها و نیز ارائه خدمات به شهروندان و مسافران نوروزی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
بی‌راهه