• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50564
+
-

بازار داغ پیوند کلیه

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی: قیمت فروش هر کلیه در زنجان 19 میلیون تومان است

سلامت
بازار داغ پیوند کلیه

زهرا هادی‌لو|  زنجان - خبرنگار :


 انسان سالم محور توسعه پایدار است اما در کشور ما برای رسیدن به این توسعه راه زیادی در پیش است، هرچند تلاش بر این بوده که بخش درمان و بهداشت در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار بگیرد اما همچنان در این قسمت نقاط ضعف بسیاری دیده می‌شود. بزرگ‌ترین بیمه یعنی تامین اجتماعی هم در ساز و کار خود با مشکل مواجه شده و نتوانسته است بدهی‌های معوقه خود را به ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه پرداخت کند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا بیماران به جز تحمل درد، دچار مشکلات مضاعفی شوند.

در این میان حضور انجمن‌های خیریه به کمک نظام بهداشت و درمان آمده و توانسته اقدامات مثبتی در کاهش آلام بیماران انجام دهد.انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی یکی از خیریه‌هایی است که تاکنون به افرادی که نارسایی کلیوی دارند یا می‌خواهند کلیه پیوند کنند، خدمات چشمگیری ارائه داده است.1800 بیمار کلیوی اعم از دیالیزی، پیوند کلیه و مراقبتی در انجمن کلیوی استان زنجان تشکیل پرونده داده‌اند.


آمار پیوند

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد ارزیابی‌اش از فعالیت این تشکل در سال 97 می‌گوید: امسال 30 نفر پیوند کلیه شدند و 50 نفر دیگر نیز غربالگری و اقدامات پیشگیرانه روی آنها انجام شده است.محمدرضا طهماسبی با بیان این‌که تعداد کسانی که می‌خواهند کلیه خود را بفروشند، زیاد شده است، اظهار می‌کند: تعداد مراجعان برای فروش کلیه به انجمن 10 برابر افزایش داشته است.

وی علت این رخداد را چنین توضیح می‌دهد: بیشتر این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلاتی از قبیل برگشت چک یا زیان مالی، مجبور به فروش کلیه خود می‌شوند. قیمت هر کلیه 19 میلیون تومان است و انجمن کلیوی بعد از اتمام قرارداد بین فرد بیمار و اهدا‌کننده، عمل پیوند هزینه را پرداخت می‌کند.


دیالیز

طهماسبی سپس به موضوع دیالیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی است که بخش دیالیز انجمن افتتاح شده و به 97 بیمار خدمات‌رسانی می‌شود. هرچند محیط جدید برای بیماران آرامش‌بخش بوده و از نظر امکانات و تجهیزات در رده بالایی قرار دارد اما مشکلی که در این میان وجود دارد، آن است که بیمه قرارداد خود را با انجمن با ضریب k19 بسته است و قصد ندارد مانند بیمارستان ولیعصر(عج) با ضریب k15 ببندد. 
وی ادامه می‌دهد: بیمه اعلام کرده اگر کمتر از این ضریب قرارداد ببندد، متضرر می‌شود و انجمن مجبور است هزینه‌ای مضاعف در این بخش هزینه کند.


داروهای گران

سال 97 بازار دارو دچار تلاطمات زیادی شد و به جز گرانی در دسترس نبودن آن موجب شد بیماران در تهیه دارو با مسائل زیادی دست به گریبان شوند. داروی بیماران کلیوی نیز هرچند در دسترس بود اما قیمت آن در برخی مواقع 10 برابر شد.مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان در این خصوص می‌گوید: با وجود ناملایمات در بازار دارو، دولت تمام تلاش خود را به کار برد تا کمبود آن را برطرف کند و انجمن نیز به تناسب استطاعت مالی بیماران، به آنان در تهیه دارو کمک کرد.


کلینیک تخصصی

یکی از کارهایی که انجمن کلیوی از سال 92 شروع کرده است ساخت ساختمانی است که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و قسمت اصلی آن یعنی کلینیک هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی درباره این ساختمان می‌گوید: از سال 92 ساخت این ساختمان آغاز شد. سال 94 امور دفتری به طبقه همکف منتقل شد. در سال 95 نیز بخش دیالیز افتتاح و در سال 96 واحد اداری و آموزشی به یکی از طبقات انتقال داده شد. مهمانسرا نیز تکمیل شده و آماده اسکان بیمارانی است که برای مداوا از شهرهای دیگر به این انجمن می‌آیند. 

طهماسبی ادامه می‌دهد: کلینیک نیز در مراحل سفت‌کاری است که با کمک یکی از خیران قرار است مراحل بعدی با هزینه 500 میلیون تومان به سرانجام برسد.وی سپس به افتتاح کتابخانه تخصصی این مرکز اشاره می‌کند و می‌افزاید: کتابخانه‌ای که در این مرکز افتتاح شده می‌تواند منبع مهمی در حوزه پزشکی باشد و دانشجویان رشته پزشکی می‌توانند از آن بهره ببرند.


افزایش بیماران

هر سال که می‌گذرد بر تعداد بیماران کلیوی و دیالیزی افزوده می‌شود، هر قدر که حمایت دولت و خیران بیشتر می‌شود، تعداد بیماران افزایش می‌یابد و کار درمان سخت‌تر می‌شود.
مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان در پاسخ به این‌که چرا در زنجان تعداد بیماران کلیوی رو به فزونی است، می‌گوید: دیابت و فشار خون عامل اصلی آن است و باید برای کاهش آمار دست به اقدامات پیشگیرانه زد.
وی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر کلاس‌های آموزشی زیادی برای بیماران و افراد عادی برگزار شده است؛ غربالگری نیز توانسته از افزایش بیماران بکاهد. ما در برنامه‌ای از درمانگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها خواسته‌ایم افرادی را که در معرض این بیماری هستند به انجمن معرفی کنند و 50 نفر در سال جاری غربال شدند.


حمایت از بیماران

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان درباره حمایت‌های اجتماعی این انجمن از بیماران می‌گوید: تامین هزینه‌های تحصیل و ازدواج از کارهایی است که در قسمت مددکاری به آن پرداخته می‌شود و اخیرا با تشکیل کمیته بانوان بر گستردگی این خدمات افزوده شده است. بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند احتیاج به آرامش و توجه دارند و دوست دارند با کسی درددل کنند تا رنج بیماری آنها کاسته شود که در این راه مددکاری انجمن به آنها کمک می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید