• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50560
+
-

تلاش برای شکستن قیمت‌ها

اصفهان
تلاش برای شکستن قیمت‌ها


نسیم زمانی|‌ اصفهان- خبرنگار:

افزایش قیمت دلار باعث شده است طی ماه‌های اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. این در حالی است که سال 96 در حال نزدیک شدن به قدرت خرید سال 90 بودیم، اما با ورود دلار به کانال گرانی، با افت قابل‌ توجه قدرت خرید مردم روبه‌رو شدیم. حال در برابر این اوضاع اقتصادی، تفاوت نرخ‌ها نسبت به سال گذشته و افت قدرت خرید مردم چه نهادهایی مسئول هستند وچه راهکارهایی وجود دارد؟ در این باره با «ناصر موسوی لارگانی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


  گرانی‌های فعلی اقلام اساسی و غیراساسی چگونه ارزیابی می‌شود؟

متاسفانه شاهد افزایش قیمت در یک سری از کالاها هستیم، اما از سوی دیگر شاهد تلاش برای تنظیم بازار از سوی مسئولان هم هستیم. امیدواریم در نتیجه این تلاش‌ها در روزهای آتی وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

  تا چه میزان به تغییر وضعیت بازار در این روزها امیدوار هستید؟

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال نرخ تورم روند افزایشی خود را حفظ کرده است و  مردم برای تأمین نیازهای اولیه خود نظیر پوشاک و خوراک با مشکل روبه‌رو هستند. لذا ضروری است تا  سریع‌تر مجلس به میدان بیاید و با راهکارهایی عملیاتی اقدام به شکستن قیمت‌ها کند.

 البته به نظر می‌رسد بیشتر از هر چیز همراهی و کمک نهادها به کنترل شرایط کمک کند.

با وجود کاهش نسبی نرخ دلار و ابزارهای دیگری نظیر بخش خصوصی، اتاق اصناف، تشکل‌‌ها و انجمن‌‌ها گران‌فروشی در بسیاری از حوزه‌های توزیع کنترل شده است. از سوی دیگر، ابزارهای کافی برای کنترل قیمت‌ها در اختیار نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی تعزیرات و اتاق‌های اصناف است که در صورت نظارت دولت و بازخواست مجلس باید نشانه‌هایی از حضور مؤثر این ابزارهای کنترلی را در بازار مشاهده کرد. بنابراین با توجه به تورمی که در اقتصاد کشور به وجود آمده لازم است اقدامی سریع برای ممانعت از ادامه این شرایط صورت گیرد و قطعا دولت می‌تواند در این زمینه مدیریت کند، چراکه برخی از این اتفاقات به سوء‌مدیریت‌ها مربوط می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید