• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 20 اسفند 1397
کد مطلب : 50524
+
-

حمیرا ریگی چگونه به پست‌های مهم سیاسی رسید؟

سفیری از دیار بلوچستان

درباره زن موفق دنیای سیاست که از بخشداری به سفارت رسید

گزارش
سفیری از دیار بلوچستان

وقتی فرماندار، حمیرا ریگی را به‌عنوان بخشدار چابهار انتخاب کرد همه این تصمیم را یک مرگ سیاسی برای او دانستند و فرماندار را ملامت کردند، اما طولی نکشید که خانم بخشدار جواب این اعتماد و جسارت را داد و به یکی از چهره‌های برجسته کشور تبدیل شد. او بعد از بخشداری چابهار عنوان نخستین فرماندار بلوچ و اهل سنت ایران را از آن خود کرد و توانست شهر قصرقند را به خوبی اداره کند. این روزها هم خبر از کسب عنوان دومین بانوی سفیر ایران به گوش می‌رسد. حمیرا ریگی بانویی 43ساله است که در کم‌توسعه‌ترین و محروم‌ترین استان ایران با جسارتی کم سابقه در برابر تمامی ناملایمات ایستاد تا به همه نشان دهد که یک زن می‌تواند مدیر باشد و مدیریت کند. او که از زنان اهل سنت بلوچ است بعد از پایان تحصیلاتش در دانشگاه از سال80 تا 85 بخشدار چابهار شد و جمعیتی 60هزار نفری را اداره کرد. 2سال نیز مدیریت بهزیستی چابهار را در رزومه کاری خود دارد. همچنین مشاور مدیرکل بهزیستی سیستان‌وبلوچستان، دبیر کمیسیون امور بانوان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار از دیگر رتبه‌های کاری او به‌شمار می‌رود.

خودش می‌گوید: اتفاقاتی که از دهه ٨٠ آغاز شد سرآغازی برای تغییر نگاه روی توانایی‌های بانوان بود. البته به‌نظر من مهم نیست مسئولان زن باشند یا مرد، مهم این است که تا چه میزان بتوانند در جهت اهداف تعریف‌شده از سوی دولت حرکت کنند. اینکه ما افراد را تنها به‌دلیل زن‌بودن یا مردبودن حذف یا جذب کنیم، قطعا در آینده نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.

یکی از اقدامات خوب ریگی برقراری امنیت و مناسب‌سازی‌ جاده‌ مالرو و کوهستانی ماجیرو در منطقه دشتیاری است که حدود یک‌دهه در دست راهزنان و اشرار بود. او پس از انتصابش به‌عنوان بخشدار، درحالی‌که تنها 25سال سن داشت تصمیم گرفت که با سرکرده اشرار صحبت کند و او را مجاب به برقراری امنیت جاده سازد تا این راه که مسیر میانبر دسترسی روستاییان به مراکز بهداشتی و آموزشی است مناسب‌سازی‌ و آسفالت شود. بالاخره تلاش‌های خانم بخشدار منجر به جلب اعتماد سرکرده اشرار شد و با حکم استاندار، جاده ماجیر و  به‌عنوان جاده‌ای امن و مناسب در دل کوهستان ایجاد شد. ریگی یکی از افراد فعال در ایجاد صلح و سازش میان 2طایفه ریگی و شهرکی در این منطقه بوده است. این دو طایفه در جنوب سیستان و بلوچستان از 13سال پیش به سبب یک فقره قتل دچار اختلاف شده بودند که با بخشش قاتل، صلح و سازش میانشان برقرار شد.

ریگی در سال٩٣ به‌دلیل توانمندی‌هایی که از خود نشان داده بود نخستین فرماندار زن ایران از قوم بلوچ و اهل سنت شد. اگرچه این انتصاب عکس‌العمل‌های تندی را در بر داشت و بسیاری از افراد این انتصاب را توهینی برای خود می‌دانستند اما ظرف مدت 4سال همان مردم با خانم فرماندار همراه و همدل شدند. شهرستان قصرقند چندان بزرگ نیست اما در منطقه مهمی در حوالی مرز ایران و افغانستان واقع شده و اداره سیاسی آن کار بزرگی است. او روزهایی را به یاد می‌آورد که وقتی با همسرش به بازدید از منطقه می‌رفت مردم به جای صحبت کردن با او با همسرش حرف می‌زدند یا مردهایی که نمی‌خواستند با فرماندار زن روبه‌رو شوند نامه درخواستشان را به‌دست زن‌هایشان می‌دادند تا به‌دست او برسانند. او هیچ وقت از این برخوردها دلسرد نشده است چون از کودکی نگاه متفاوت به دختران و زنان را از نزدیک لمس کرده است. او می‌گوید: الان وضعیت خیلی بهتر از سابق شده، اما هنوز هم تا رسیدن به جایگاه واقعی زن راه داریم. به هر حال بانوی اول سیستان و بلوچستان به‌زودی به‌عنوان دومین سفیر زن ایران عازم کشور برونئی می‌شود. اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، اوایل بهمن‌ماه امسال بود که با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس‌جمهور، حمیرا ریگی زیروکی به‌عنوان سفیر جدید ایران در برونئی منصوب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید