• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50084
+
-

درخت‌هایی که تبدیل به فرم بصری شده‌اند

دیدنی‌ترین درختان جهان

سمیرا رحیمی

درختان به نسبت انسان‌ها ساکنان قدیمی‌تر سیاره زمین هستند. نخستین درختان زمین حدود 385میلیون سال پیش روئیده‌اند درحالی‌که از زمان حضور انسان خردمند روی سیاره زمین حدود 200تا 300هزار سال می‌گذرد. درختان، زمین قبل از انسان را دیده‌اند و احتمالا شاهدان عینی هرآن چیزی خواهند بود که پس از انسان در این سیاره رخ خواهد‌داد. قدمت، مقاوم‌بودن در برابر محیط‌های دشوار زندگی و نسبت‌دادن درختان به جهان‌های ناشناخته و افسانه‌ای باعث شده تا هنرمندان، مجسمه‌سازان و حتی معماران شهری از این جاندار باوقار و زیبا در خلق آثار مختلفی الهام بگیرند یا حتی از خود درختان زنده برای خلق یک اثر استفاده کنند. ونگوگ یکی از هنرمندانی است که در آثارش استفاده زیادی از درختان کرده‌است. آثاری مانند جاده با سرو ستاره، شب پرستاره، شکوفه‌های بادام و مزرعه ذرت با سروها ازجمله آثاری هستند که درختان در آنها نقشی مهم دارند. جز آثار نقاشی، درختان واقعی یا غیرواقعی دیدنی در جهان وجود دارند یا خلق شده‌اند که هریک به‌دلیلی به شهرت رسیده‌اند:


1- تنهاترین درخت جهان، درخت تِنِره نام درختی از سرده آکاسیا یا صمغ عربی بود که در منطقه تنره در صحرای آفریقا در منطقه‌ای روئیده‌بود که از هر درخت دیگری 400کیلومتر فاصله داشت. این درخت در سال 1973توسط راننده‌ای مست تخریب شد و اکنون مجسمه‌ای فلزی جایگزین آن شده‌است.


2- درخت سبدی، یکی از آثار باغ‌آرایی کشاورز سوئدی- آمریکایی، اکسل ارلندسون است که تزئین درختان را برای سرگرمی آغاز کرد.


3- آسمانخراش‌های درختی برج‌هایی 50متری از جنس بتن و فولاد هستند که در سنگاپور بنا شده‌اند و از صفحات خورشیدی، سیستم جذب آب باران و باغ‌های معلق برخوردارند.


4- سربودا در میان ریشه‌های درخت معبد وات ماهاتات در تایلند یکی از جاذبه‌های این منطقه‌است که گفته می‌شود رشد درخت در ویرانه‌های این معبد باعث شده سر مجسمه متلاشی شده بودا، در میان ریشه‌های درخت قرار بگیرد.


5- مجسمه خرس و درخت قطاب (یا درخت توت‌فرنگی ایرلندی) یکی از مشهورترین مجسمه‌های شهر مادرید در اسپانیاست که گفته می‌شود برای احترام به خرس قهوه‌ای ساخته شده که توسط پادشاه آلفونسوی یازدهم شکار شده‌است.


6- درخت آوازه‌خوان، مجسمه‌ای بادی است که با الهام از شکل درختان، روی تپه‌ای به نام پنین در لانکاشر انگلستان بنا شده‌است و از لوله‌هایی فولادی تشکیل شده که وزش باد از میان آنها نت‌های موسیقایی مختلفی را اجرا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید