• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50077
+
-

چگونه از جذابیت درخت‌ها در صنعت گردشگری جهان استفاده می‌شود؟

درختان مهمان‌پذیر

گونه‌‌های مختلف درخت در کشورهای بسیاری به‌عنوان جاذبه گردشگری به‌حساب می‌آیند

درختان مهمان‌پذیر

سمیرا مصطفی‌نژاد

درختانی که هرروز بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کنید، درختانی که ظاهرا بی‌احساس و ثابت، در سرما و گرما در جای خود ایستاده‌اند تا در نهایت روزی، طبیعی یا غیرطبیعی، زندگی‌شان به پایان برسد، گاه می‌توانند به واسطه زیبایی یا قدمتشان توجه بسیاری به خود جلب کنند، در حدی که به منبع درآمد قابل توجهی برای یک منطقه یا حتی شهر و کشور تبدیل شوند.

این موضوع در سال 2015 در ایرلند شمالی عینیت پیدا کرد: درختان منطقه‌ای در شمال ایرلند به لطف یک مجموعه تلویزیونی به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی جهان تبدیل شدند؛ منطقه روستایی و ناهموار آنتریم- محل فیلمبرداری قسمت‌هایی از سریال بازی تاج و تخت- به‌خاطر علاقه توریست‌ها برای حضور در محلی که این مجموعه ساخته شده‌است، با جهش باورنکردنی آمار توریست، افزایشی 65درصدی مواجه شد. یکی از محبوب‌ترین مناطق توریست‌ها در این محله، منطقه دارک هدج (پرچین تاریک) است؛ جاده‌ای جنگلی که دو طرف آن از درختانی مرموز و درهم تنیده پوشیده شده‌است. 

این جاده در بازی تاج و تخت به‌عنوان جاده اصلی که از میان هفت قلمرو پادشاهی عبور می‌کند معرفی شده ‌است. علاقه توریست‌ها به درختان این منطقه به اندازه‌ای است که وقتی 2 درخت در این جاده بر اثر توفان شکسته و به زمین افتادند، مقامات گردشگری ایرلند با همکاری شبکه HBO  از چوب این درختان 10 درِ حکاکی شده با الهام از صحنه‌های مختلف فصل ششم مجموعه خلق کردند تا در کافه‌ها و رستوران‌های نزدیک به مکان‌های فیلمبرداری نصب کنند. قرار بر این بود که برای جذب توریست بیشتر، هر هفته و با پیش رفتن داستان فصل ششم، یکی از این درها رونمایی شوند.

با این‌همه درختان به خودی خود به اندازه‌ای جذاب هستند که برای جلب نظر توریست‌ها و عاشقان طبیعت به تبلیغ در مجموعه‌ای تلویزیونی نیاز نداشته باشند. ویژگی‌هایی مانند قدمت بالا، مقاومت بالا، ارتباط با دوره تاریخی خاص و زیبایی خیره‌کننده در فصل‌های مختلف هریک به تنهایی می‌توانند توجه توریست‌های سراسر جهان را به سوی درخت یا درختانی جلب کنند، برای نمونه، قدیمی‌ترین درخت جهان با بیش از 5000 سال سن، به اندازه‌ای جذابیت دارد که مقامات آمریکایی برای محافظت از آن، موقعیت جغرافیایی درخت را برملا نمی‌کنند.

 اما این مورد استثناست. در بیشتر موارد کشورها از قابلیت‌های جذاب درختان بومی منطقه خود برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری نهایت استفاده را می‌برند و با برگزاری جشنواره‌ها و فروش صنایع‌دستی و غذا، به آمار ورود گردشگران به مرزهای خود می‌افزایند.

فستیوال شکوفه‌های گیلاس در ژاپن

شکوفه زدن درختان گیلاس در ژاپن به اندازه‌ای برای ژاپنی‌ها و گردشگران اهمیت دارد که زمان تقریبی آن توسط آژانس هواشناسی و سازمان گردشگری این کشور اعلام می‌شود. دلیل اهمیت این رویداد طبیعی همزمانی آن با برگزاری مراسمی با نام هانامی است؛ سنتی دیرینه در ژاپن برای لذت بردن از زیبایی گل‌ها که منظور همان شکوفه‌های گیلاس و گاه شکوفه‌های درختان آلو است. این رویداد از پایان ماه مارس تا اوایل ماه می ‌رخ می‌دهد و ژاپنی‌ها با استفاده از این فضای زیبا، فستیوال‌های بزرگی در پارک‌ها و مناطق پردرخت برگزار می‌کنند که سالانه میلیون‌ها توریست‌ را به‌خود جذب می‌کنند. این مراسم در ابعادی کوچک‌تر در چین، تایوان، فیلیپین و کره نیز اجرا می‌شود.

پارک‌های ملی آذربایجان

کشور آذربایجان به‌دلیل چشم‌انداز‌های دیدنی، منابع طبیعی، معماری مدرن و پارک‌های ملی گسترده‌اش سالانه توریست‌های زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این کشور بیش از 100پارک ملی با وسعت کلی حدود 310هزار هکتار دارد که جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی آن به‌شمار می‌روند. بزرگ‌ترین پارک ملی آذربایجان، پارک ملی شاهداغ، مملو از درختان کهنسال زبان‌گنجشک، بلوط و غان قفقازی است که محبوبیت آن سالانه میان گردشگران افزایش پیدا می‌کند. در‌ ماه می‌ سال 2018 بیش از 196هزار نفر گردشگر از پارک‌های ملی آذربایجان بازدید کردند.

فستیوال شکوفه‌های گیلاس در دیگر کشورها

ژاپن تنها جایی نیست که گردشگران برای بهره بردن از زیبایی درختان پرشکوفه گیلاس به آن سفر می‌کنند. کشورهای دیگری مانند آمریکا، کانادا و آلمان نیز از این زیبایی طبیعی برای برگزاری فستیوال‌های موسیقی و هنری استفاده می‌کنند یا صرفا به گردشگران اجازه می‌دهند از خود در کنار درختان زیبا عکاسی کنند. فستیوال شکوفه‌های گیلاس در ونکوور کانادا در ‌ماه آوریل و در پارک ملکه الیزابت برگزار می‌شود. درختان گیلاس اهدایی ژاپن به آمریکا در شهر نیویورک کاشته شده‌اند و با آغاز باز شدن شکوفه‌ها، محلی‌ها و گردشگران زیادی برای تماشای درختان به این شهر می‌روند. در محله نوردشتات شهر بن آلمان نیز همزمان با شکوفه دادن درختان گیلاسی که در دهه 1980 در حاشیه خیابان‌هایی مانند هیستراس کاشته شده‌اند، انواع فستیوال‌ موسیقی و خوراکی برگزار می‌شوند و گردشگران فراوانی تنها برای عکس گرفتن از این مناظر زیبا یا قدم زدن در خیابان‌هایی که با شکوفه‌های صورتی و سفید مسقف شده‌اند، به این شهر سفر می‌کنند.

پایتخت درختان یاکاراندا 

فستیوال یاکاراندا در شهر گرفتون، واقع در جنوب بریزبن استرالیا که از‌ ماه اکتبر آغاز می‌شود، یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های بهاره در استرالیا به شمار می‌رود که سالانه جمعیت زیادی را به این شهر می‌کشاند. ‌خیابان‌های عریض شهر گرفتون که به پایتخت یاکاراندا مشهور شده ‌است، از سال 1934 به بعد در ‌ماه اکتبر و همزمان با شکفتن گل‌های درختان یاکاراندا که دو طرف خیابان‌ها را پوشانده‌اند به یکی از جاذبه‌های توریستی استرالیا و به مکان برگزاری طولانی‌ترین فستیوال گیاهی استرالیا تبدیل می‌شوند. هزاران نفر از بومیان استرالیا وگردشگران به ‌مدت 9روز در خیابان‌های بنفش‌رنگ این شهر پرسه می‌زنند و از فستیوال‌های موسیقی یا غذای شهر استفاده می‌کنند. گل دادن درختان یاکاراندا در یکی از خیابان‌های شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی و در شهر سیدنی نیز گردشگران فراوانی را به سوی این شهر‌ها جذب می‌کند و مسئولان گردشگری این شهر‌ها از فرصت کوتاه گل‌دهی این درختان نهایت بهره را می‌برند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید