• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50078
+
-

گران‌ترین درختچه‌های حال حاضر ایران کدام‌ها هستند؟

ایرانی‌ها پذیرای کاج مطبق استرالیا و بن‌سای چین

گزارش همشهری از درختچه‌های آپارتمانی محبوب و قیمت آنها در بازار

ایرانی‌ها پذیرای کاج مطبق استرالیا و بن‌سای چین

نیلوفر جلالی

خیلی از مردم دیگر به داشتن شمعدانی و حسن یوسف در خانه‌هایشان راضی نمی‌شوند. این روزها همه علاقه دارند در خانه‌هایشان بامبو نگه دارند یا اگر خیلی مرفه‌تر باشند به سراغ بن‌سای می‌روند. وقتی بحث گران‌ترین درختچه‌‌های موجود در ایران می‌شود، بدون شک ذهن همه ما اول به سمت بن‌سای می‌رود. البته بن‌سای جزو گران‌ترین درختچه‌هاست اما حتماً برایتان جالب است بدانید که درخت‌های کریسمس طبیعی در زمستان‌ها و زمان کریسمس در صدر خرید و فروش درخت‌های خانگی در ایران قرار می‌گیرند و البته قیمت‌های آنها هم می‌تواند گران باشد. بسته به اینکه درخت‌های کاج کریسمس چقدر بلند باشند و چقدر شاخ و برگ آنها قشنگ و سالم باشد، قیمت‌های مختلفی دارند. شما می‌توانید یک درخت کریسمس را از 200هزار تومان تا یک میلیون تومان بخرید. نوئل آبی یکی از انواع کاج است که برای کریسمس یا حیاط خانه یا حتی گلدان خیلی طرفدار دارد و با 200هزار تا 500هزار تومان هزینه می‌توان یک کاج نوئل آبی داشت. کاج مطبق هم از دیگر انواع درختچه آپارتمانی است که البته انواع آن هم قیمت‌های متفاوتی دارد. قیمت یک درختچه از این نوع کاج به 700هزار تومان هم می‌رسد. این کاج برگ‌های سبز و سوزنی دارد و بومی جزیره نورفولک استرالیاست اما شرایط نگهداری آن آسان است و در نتیجه در ایران هم در همه ایام سال طرفدار دارد.

بن‌سای گیاهی است وارداتی که خاستگاه آن کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل چین و تایلند است. امروز بن‌سای فیکوس انجیری 73ساله با ارتفاع 110سانتی‌متر 22میلیون تومان قیمت دارد. قیمت بعضی گیاهان بن‌سای که تنه پهن‌تری دارند و عمر آنها نیز زیاد است به 50یا 60میلیون تومان هم می‌رسد. اما از آن طرف بن‌سای فیکوس 200هزار تومانی هم داریم که خیلی کوچک است و سن آن نیز کم است. دلیل گرانی این درختچه‌ها این است که اصولا برای اینکه این درختان پاکوتاه شکل درخت به‌خود بگیرند ده‌ها سال زمان می‌خواهند. بن‌سای در حقیقت شبیه‌سازی‌ یک درخت در اندازه کوچک است که در نوع خود یک هنر به شمار می‌آید، چرا که روی بعضی از آنها باید 15تا 20سال کار کرد تا شکل هنری بگیرد.

درخت‌های به نسبت گران‌قیمت دیگری نیز در ایران داریم. به‌عنوان مثال یک درختچه اریکا که 13ساله با ارتفاع 3 متر است یک میلیون و 500هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است. اریکا در ابعاد کوچک را می‌توان با قیمت 200 تا 300هزار تومان خریداری کرد.

کامکوات هم از آن درختچه‌های پاکوتاه است که در این سال‌ها بسیار پرطرفدار شده و خیلی‌ها برای آپارتمان یا حیاط خانه خود این درختچه‌ها را پرورش می‌دهند. 

میوه‌ای شبیه پرتقال اما در اندازه خرما دارد که با توجه به اینکه یک درختچه می‌تواند صدها کامکوات بدهد و همیشه سبز است یکی از گزینه‌های علاقه‌مندان به گل و گیاه است. اگر در باغچه کاشته شود ارتفاع آن به 2و نیم متر می‌رسد. اما قیمت آن به اندازه سایر درختچه‌ها بالا نیست و با 20تا 40هزار تومان هزینه می‌توان یک درختچه کامکوات زیبا داشت.

درختچه پیوندی افرا(مجنون) که به مجنون سرخ نیز مشهور است در اندازه و قیمت‌های متنوعی عرضه می‌شود. قیمت این درختچه‌ها نیز از 150 تا 300هزار تومان بسته به اندازه متفاوت است. در پاییز به رنگ زرد، نارنجی تا قرمز تیره دیده می‌شود. این گونه افرا به‌علت ارتفاع کم، مناسب فضاهای کوچک است و بدون دسترسی به آفتاب هم می‌تواند گیاه خوبی شود.

بنجامین هم از آن گیاه‌های آپارتمانی با قیمت تقریباً مناسب است. یک گیاه فیکوس بنجامین ابلق که حدود یک متر باشد 200هزار تومان قیمت دارد و با برگ‌های سبز روشن می‌تواند سال‌ها عمر کند. بنجامین‌های 300 یا 400هزار تومانی هم داریم که هر کدام بسته به میزان شاخه‌ها و قدشان قیمتشان متفاوت است.

پاچیرا که درخت پول نیز به آن می‌گویند در ایران قیمت آن بین 100 تا 200هزار تومان متفاوت است. بسیار شبیه بن‌سای است اما قیمت خیلی کمتری نسبت به آن دارد. در کشورهای شرق آسیا مثل چین پرورش می‌یابد و طبق سنت‌ها اعتقاد دارند که این گیاه در رشد و پیشرفت و کسب درآمد تأثیر دارد.

البته تعداد درختچه‌های محبوب آپارتمانی بسیار بیشتر از اینهاست و خیلی‌هایشان قیمت‌های بسیار مناسب‌تری هم دارند اما اینها تعدادی از محبوب‌ترین و مشهورترین درختچه‌های مورد علاقه ایرانی‌ها در آپارتمان‌هایشان بود.



این خبر را به اشتراک بگذارید