• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50017
+
-

هند؛ خانه آلوده‌ترین شهرهای جهان

اندیمشک تنها شهرایران درمیان 250 شهرآلوده اول فهرست سازمان بین‌المللی ایرویژوال است

گزارش
هند؛ خانه آلوده‌ترین شهرهای جهان

همزمان با بهبود کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای چین، شهرهای هند در ثبت آلوده‌ترین هوای دنیا با هم رقابت سنگینی را شروع کرده و جان میلیون‌ها شهروند را به خطر انداخته‌اند.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، براساس نتایج یک گزارش جدید، هند آلوده‌ترین شهرهای دنیا را در خود جای داده و گوروگرام، شهری حوالی دهلی، لقب آلوده‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش جدید که توسط مؤسسه گرین‌پیس و ایرویژوال منتشر شده، میانگین شاخص آلودگی هوا (ذرات معلق پی‌ام2.5) در این شهر در سال2018 میلادی، 135.8 بوده است؛ یعنی 3برابر میزانی که
آژانس محیط‌زیست آمریکا خط قرمز سالم بودن هوا می‌داند. در 2ماه در سال گذشته میلادی، شاخص آلودگی هوا در این شهر بالای 200 بوده است.
بنا به این گزارش، آلودگی هوا سال آینده باعث ثبت 7میلیون مورد مرگ زودرس خواهد شد و تأثیر اقتصادی عمیقی در سراسر دنیا خواهد داشت. یب سانو از مرکز این سازمان بین‌المللی در جنوب‌شرقی آسیا می‌گوید: «آلودگی هوا زندگی و ثروت ما را می‌دزدد. علاوه بر از دست رفتن زندگی انسان‌ها، تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا به‌خاطر از بین بردن نیروی کار 225میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورد و این جدا از چندتریلیون دلار هزینه درمانی آن است. آلودگی هوا، تأثیر عمیقی روی سلامت و جیب ما دارد.»
این مشکل، بیشتر از هر جای دیگر دنیا در جنوب آسیا احساس می‌شود؛ 18شهر از 20شهر آلوده دنیا در هند، پاکستان و بنگلادش قرار دارند. تعدادی از این شهرها لاهور، دهلی و داکا هستند که به‌ترتیب دهمین، یازدهمین و هفدهمین شهرهای آلوده دنیا در سال گذشته بوده‌اند.
در این گزارش به تأثیر تغییرات اقلیمی بر تشدید آلودگی هوا در شهرها هم اشاره شده است. بر این اساس، تغییرات اقلیمی شرایط اتمسفری را تغییر می‌دهد و باعث آتش‌سوزی‌های گسترده بیشتری در جنگل‌ها می‌شود. علاوه بر این، استفاده از سوخت‌های فسیلی، ‌که یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی است هم نقشی تعیین‌کننده در افزایش آلودگی شهرها دارد.
هرچند شهرهای جنوب آسیا و چین بیشترین میزان آلودگی را دارند اما این وضعیت، معضلی جهانی است. 3هزار شهر در سراسر دنیا در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این نتیجه تکان‌دهنده به‌دست آمده است: میزان آلودگی در 60درصد این شهرها، بیشتر از میزانی است که سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان حد مجاز وجود ذرات پی‌ام‌2.5 تعیین کرده است.
آلودگی پی‌ام‌2.5 شامل آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و کربن سیاه است؛ این ذرات می‌توانند در عمق ریه و عروق انسان‌ها خانه کنند. مجاورت با این ذرات می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و ریوی و کاهش ایمنی بدن شود. میزان آلودگی هوا در شهرها، با منطقه‌ای که در آن قرار دارند ارتباط مستقیم دارد؛ میزان آلاینده‌های پی‌ام‌2.5 در صددرصد شهرهای خاورمیانه که در این تحقیق بررسی شده‌اند، 99درصد شهرهای جنوب آسیا، 95درصد شهرهای جنوب شرق آسیا و 89درصد شهرهای شرق آسیا بالاتر از حد مجازی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است.
در میان تمام کشورهایی که در این سال‌ها به‌شدت گرفتار آلودگی هوا بوده‌اند، چین عملکرد امیدوارکننده‌ای داشته است. براساس یافته‌های این گزارش، میانگین غلظت آلودگی در شهرهای چین از سال2017 تا 2018 میلادی 12درصد کاهش یافته و پکن، پایتخت این کشور در پی تلاش‌ها برای کاهش آلودگی، از فهرست 100شهر آلوده دنیا خارج شده است. آلوده‌ترین شهر چین در سال2018، براساس این گزارش، هوتان در منتهی‌الیه غربی این کشور است.
تلاش‌های چین در حالی در سال2018 برای کاهش آلودگی هوا موفق بوده است که کشورهای اطراف آن همچون اندونزی، کره‌جنوبی، ویتنام و تایلند شاهد افزایش آلودگی هوا بوده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید