• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49984
+
-

کام شیرینی‌فروشان زنجان تلخ است

افزایش صددرصدی قیمت مواد اولیه قنادی از جمله شکر، روغن و آرد در یک ماه اخیر

بازار
کام شیرینی‌فروشان زنجان تلخ است

زهرا هادی‌لو|   زنجان - خبرنگار :


 خیابان‌های شهر این روزها مملو از جمعیتی است که خود را برای عید نوروز آماده می‌کنند اما امسال برخلاف سال گذشته مردم اولویت خریدشان را تغییر داده‌اند و در صف خرید آجیل و شیرینی نیستند، بلکه به فکر گوشت، مرغ و مایحتاج ضروری دیگر خود هستند تا سفره‌های روزانه‌شان را پر کنند و هنوز به سفره هفت سین نمی‌اندیشند.

اما در این میان برخی کسبه و اصناف دلخوش به همین روزهای پایانی سال هستند تا بتوانند به سود برسند و با خیالی آسوده سال جدید را تحویل کنند. شیرینی‌فروشی‌ها و قنادی‌ها جزو همین دسته هستند. حال که مردم از خرید آجیل عاجز مانده‌اند مجبورند از مهمان‌های خود با شیرینی و میوه پذیرایی کنند اما وضعیت قنادی‌ها نیز در روزهای آخر سال تعریف چندانی ندارد.


 مشکل مواد اولیه

 رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان از کمبود مواد اولیه سخن می‌گوید و بر این باور است که با ادامه وضعیت کنونی در سال بعد به طور حتم شاهد تعطیلی بسیاری از قنادی‌ها و بیکاری بسیاری از کارگران خواهیم بود که از این راه تامین معیشت می‌کنند.رسول محمدی در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به گرانی مواد اولیه می‌گوید: در سال جاری شاهد افت و خیزهای قیمت شکر، روغن و آرد بوده‌ایم تا آنجا که در همین یک ماه اخیر قیمت‌ها صددرصد افزایش پیدا کرده است.وی با اعلام این‌که قیمت‌ها به صورت صعودی تغییر می‌کند، ادامه می‌دهد: پیش‌تر قیمت‌ها مشخص بود و ما می‌دانستیم که برای خرید بعدی چه میزان هزینه خواهیم کرد اما اکنون باید بیشتر از میزان قبلی خرید هزینه کنیم تا بتوانیم مواد اولیه تهیه کنیم.


 کمبود شکر

محمدی از کمبود شکر می‌گوید و اظهار می‌کند: تا چند ماه پیش هر کیلوگرم شکر 3300 تومان بود اما اکنون به مرز 6600 تومان رسیده است اما این تمام مشکلات نیست، معضل اصلی نبود این کالا در بازار است این در حالیست که شکر تولید داخل کشور است.

رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان علت این رخداد را وجود دلالان در بازار می‌داند و ادامه می‌دهد: ما کالاهای مورد نیاز خود را از تاجران خریداری می‌کنیم و به طور حتم دست دلالان در پشت پرده وجود دارد؛ چراکه می‌دانند مردم به دلیل نخریدن آجیل به سمت شیرینی که ارزان‌‌تر است سوق پیدا می‌کنند.

وی به وضعیت کارخانه‌های قند اشاره می‌کند و می‌افزاید: کارخانه‌های قندریزی نیز شکر ندارند و به مشکل اساسی برخورده‌اند. در کشور ما حمایت از تولیدکننده‌ها همیشه با موانع زیادی روبه‌رو بوده است.محمدی می‌گوید: بستنی‌فروش‌ها نیز با کمبود مواد اولیه دست به گریبان هستند، این در حالی است که آنها در 6 ماه اول سال مشتریان پروپا قرص دارند و در نیمه دوم سال فعالیت خاصی ندارند.


کمبود آرد و روغن

رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان سپس به خودکفایی در تولید گندم اشاره می‌کند و می‌گوید: جالب است زمانی که ما در تولید گندم خودکفا هستیم با کمبود آرد مواجهیم و این بر کار صنف ما تاثیر زیادی گذاشته است. الان آرد 6500 تومانی را 10 هزار تومان خریداری می‌کنیم و این به نفع ما نیست. محمدی سپس از کمبود روغن می‌گوید و ادامه می‌دهد: روغن مایع نیز در بازار موجود نیست. در حال حاضر هر 16 لیتر روغن 130 هزار تومان به فروش می‌رسد که خرید آن خارج از توان قنادان است.


پیشنهاد افزایش تعرفه

محمدی می‌افزاید: با وضعیت موجود بسیاری از واحدهای فعال در این عرصه به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد و 1200 کارگری که در این محل‌ها کار می‌کنند، تعدیل خواهند شد.

رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان در پاسخ به این‌‌که آیا در سال جاری تعرفه‌های قنادان افزایش پیدا کرد، می‌گوید: پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها را به کمیسیون متشکل از سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف ارائه دادیم اما پاسخی از آنها دریافت نکردیم. امسال شیرینی به همدان با نرخ سال پیش عرضه شده است.وی زنجان را یکی از استان‌های دارای قیمت پایین در کشور اعلام می‌کند و می‌افزاید: پایین بودن قیمت‌ها بیشتر به دلیل قدرت پایین خرید مردم است. با وجود این‌که مواد اولیه گران‌تر از شهرهای دیگر تامین می‌شود کالای قنادی‌ها ارزان‌تر از سایر شهرستان‌ها ارائه می‌شود.


 نظارت بر بهداشت واحدها

محمدی درخصوص نظارت بر رعایت بهداشت واحدهای زیر نظر اتحادیه اظهار می‌کند: هر منطقه بازرس جداگانه‌ای دارد که نظارت و رسیدگی به 120 صنف را بر عهده دارد. بازرسی‌ها هر 2 ماه یک بار انجام می‌شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف گزارش می‌شود.رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان در پایان از افزایش قیمت انرژی سخن می‌گوید و می‌افزاید: قنادان با هزینه‌های متعددی سر وکار دارند که هزینه سوخت و انرژی و خرید دستگاه برای آماده‌سازی و پخت کیک از جمله آنهاست. همچنین در قنادی‌ها نمی‌توان کارگر معمولی به کار گرفت و باید از کارگران تخصصی یاری جست که دستمزد آنها به مراتب گران‌تر از کارگران معمولی است.


ساماندهی عرضه بستنی

گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در نظر دارد طرح نظارت بر مراکز تهیه و تولید و عرضه بستنی‌های سنتی در استان را اجرا کند؛ به این صورت که از ورود بستنی‌های سنتی که خارج از استان تولید می‌شود یا اتیکت‌های تقلبی دارند جلوگیری شود و سوپرمارکت‌ها فقط مجاز به فروش بستنی‌ پاستوریزه باشند. 

رسول محمدی رئیس اتحادیه قنادان شهر زنجان با اشاره به این موضوع می‌گوید: باید بستنی که در مراکز مجوزدار تولید می‌شود در همان محل نیز به فروش برسد و محل تولید و پخش بستنی‌های سنتی جدا از هم نباشد. با توجه به در پیش بودن فصل گرما و افزایش مصرف بستنی و آب‌میوه، توصیه می‌شود مردم برای حفظ سلامت خود از فروشندگان دوره‌گرد و دکه‌ها بستنی سنتی نخرند و تا حد امکان از بستنی‌های پاستوریزه استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید