• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49957
+
-

والیبال بانوان اردبیل در جا می زند

رئیس هیات والیبال اردبیل: ضعف‌های موجود را قبول داریم و برای بهبود وضعیت تلاش می‌کنیم

گزارش ورزشی برنامه‌ریزی برای رونق والیبال بانوان اردبیل
والیبال بانوان اردبیل در جا می زند

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:


در حالی که والیبال طی سال‌های اخیر به یکی از رشته‌های پرطرفدار تبدیل شده است و علاقه‌مندان زیادی در رده‌های سنی مختلف جذب این رشته شده‌اند، اما در حوزه قهرمانی، والیبال بانوان اردبیل سال‌هاست که در رکود و سکوت به سر می‌برد. برگزار نشدن مسابقات را می‌توان یکی از دلایل این رکود اعلام کرد، چراکه در طول سال‌های گذشته تعداد مسابقات برگزارشده یکی 2 مورد بیشتر نبوده و بانوان والیبالیست را دچار بی‌انگیزگی کرده است. 

برگزاری مسابقه چهارجانبه به مناسبت گرامیداشت روز زن هر چند نفسی در کالبد مرده والیبال بانوان اردبیل دمید، اما دردها و زخم‌های مزمن عمیقی را نشان داد که ترمیم و التیام آن نیاز به نگاه حرفه‌ای و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دارد. ضعف کمی و کیفی در زمینه داوری و مربیگری و نبود تیم استعدادهای درخشان والیبال از جمله ضعف‌های مشهود است.


استعدادهای هدر‌رفته

یکی از والیبالیست‌های جوان اردبیل می‌گوید: با وجود این‌که برای آقایان مسابقاتی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، در بخش بانوان خبری از این مسابقات نیست. 
«فاطمه عادلی» می‌افزاید: رشد والیبال در بین بانوان به دلیل نبود انگیزه متوقف شده است و در طول این سال‌ها بازیکنی که به عنوان استعداد ورزشی به سطح اول والیبال بانوان ورود کند، وجود نداشته است. 
وی تاکید می‌کند: این رکود در حالی است که به دلیل افزایش گرایش به این رشته باید با استعدادیابی‌ بازیکنان بزرگی از اردبیل به سطح حرفه‌ای این ورزش می‌رسیدند که تاکنون این امر محقق نشده است. 

به گفته این بازیکن، هنوز هم پرورش بازیکن در اردبیل بدون نگاه حرفه‌ای و با روش‌های سنتی پیش می‌رود که ادامه این روند آینده روشنی را برای این رشته حداقل در بخش بانوان ترسیم نخواهد کرد.
عادلی عنوان می‌کند: اگر هیات والیبال اردبیل در طول سال‌های گذشته استعدادیابی کرده و تیمی تشکیل داده است آن را به همگان نشان دهد، چراکه در مسابقات چهارجانبه اخیر که تیم های منتخب والیبال اردبیل در آن به رقابت پرداختند، نشانی از پرورش نسل جوان والیبال نبود. انتظارها از استعداد‌های این ورزش در استان بیش از آن چیزی بود که مشاهده شد.


کارنامه ضعیف هیات والیبال

مدیر‌عامل یکی از باشگاه‌های خصوصی فرهنگی- ورزشی اردبیل هم می‌گوید: باشگاه‌های خصوصی بار پرورش علاقه‌مندان به والیبال را به دوش کشیده‌اند. تعداد چشمگیر شرکت‌کنندگان در باشگاه‌های خصوصی در مقایسه با هیات والیبال نشان از اعتماد مردم به مراکز ورزشی خصوصی برای پرورش استعدادها دارد.

«امیر آریش» با اشاره به نتایج مسابقات برگزارشده اخیر برای والیبال بانوان عنوان می‌کند: روز‌های هفتم و هشتم اسفند به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) مسابقات چهارجانبه والیبال بانوان با عنوان جام مادر برگزار شد که تیم‌های مهر تابان، مهر ایرانیان، هیات والیبال اردبیل و مقاومت بسیج در این رقابت‌حضور داشتند. در پایان مسابقات تیم‌های خصوصی به فینال راه یافتند و تیم منتخب هیات والیبال بانوان اردبیل در بین 4 تیم، مقام سوم را کسب کرد. این موضوع نشانگر تمام ضعف‌های هیات والیبال است که بیشتر از اهمیت دادن به پرورش استعدادها، درگیر حاشیه شده است و فرصت‌سوزی می‌کند. 


اولویت استعدادیابی

رئیس هیات والیبال شهرستان اردبیل هم که در یک ماه اخیر به این سمت منصوب شده است، با اشاره به این‌که ضعف‌های موجود را قبول داریم و برای بهبود وضعیت تمام تلاش خود را خواهیم کرد، اظهار می‌کند: در حال حاضر ‌966 بازیکن والیبال در رده‌های سنی بانوان تحت پوشش این هیات هستند.

«سعید محبوبی» می‌افزاید: تاکنون برای استعدادیابی در این رشته ورزشی کار خاصی صورت نگرفته است. البته یکی از برنامه‌های مهم استعدادیابی است که اردبیل از این نظر ذخایر ورزشی قابل توجهی دارد. در این زمینه به حضور یک تیم قوی برای استعداد‌یابی نیاز داریم. البته مهم‌تر از استعدادیابی بحث پرورش و تربیت این استعدادهاست که حتما برای این مساله هم برنامه‌هایی خواهیم داشت تا استعدادها به حال خود رها نشوند.


تلاش برای رفع ضعف داوری

محبوبی در مورد ضعف‌های بخش داوری رقابت‌های والیبال اظهار می‌کند: این ضعف هم از نظر تعداد و هم کیفیت داوری محسوس است. دلیل آن هم این است که در سال‌های اخیر به این مساله و ارتقای سطح کیفی و کمی داوران توجه نشده است. برگزار نشدن مسابقات بانوان هم سرپوشی بر این ضعف بوده است تا اصلا نیازی به داور نباشد. در حال حاضر داوران اندکی هم که وجود دارند تجربه کافی کسب نکرده و به لحاظ فنی سطحشان افت کرده است.
وی از برنامه‌هایی برای ارتقای سطح داوران بانوان اردبیل خبر می‌دهد و می‌افزاید: با تمرکز بر روی این ضعف سعی می‌کنیم تا این نقیصه به‌زودی برطرف شود.


برنامه برای برگزاری مسابقات

رئیس هیات والیبال اردبیل از اهتمام به برگزاری مسابقات متعدد خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین مدت کوتاه 2 مسابقه چهارجانبه برای بانوان و آقایان برگزار کرده‌ایم که نشان از عزم جدی برای برگزاری مسابقات بیشتر است و نوید روزهای پرهیجان را در سال آتی می‌دهد.محبوبی عنوان می‌کند: در سال آینده برنامه‌هایی برای برگزاری لیگ شهرستان اردبیل در بخش بانوان و آقایان داریم و تلاشمان بر این خواهد بود تا رده‌های مختلف سنی این مسابقات برگزار شود. تیم منتخب این لیگ هم نماینده شهرستان در همه مسابقات خواهد بود.وی تاکید می‌کند: در کنار برگزاری مسابقات لیگ، برگزاری مسابقات مناسبتی و دوستانه هم برای حفظ آمادگی و افزایش سطح تجربه بازیکنان و حتی داوران و قرارگیری در شرایط مسابقه مورد توجه خواهد بود.


حاشیه؛ دلیل ناکامی والیبال اردبیل 

رئیس هیات والیبال اردبیل به بودجه برابر و متناسب برای والیبال بانوان و آقایان اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده دلیل ناکامی والیبال اردبیل نبود برنامه‌ریزی درست و اصولی برای رده‌های سنی مختلف، نبود انسجام در تمرینات و فعالیت‌های والیبال شهرستان است. مهم‌تر از همه حاشیه بیش از حد هم مانع اصلی در مسیر رسیدن به اهداف و انجام وظایف ذاتی هیات والیبال بوده است. بیشترین آسیب را از این حواشی، جوانان و استعدادهای والیبال استان دیده‌اند، چراکه تمرکز و تمام انرژی دست‌اندرکاران صرف حاشیه شده است.
«سعید محبوبی» اظهار می‌کند: در تمام سال‌های گذشته به‌جز «کیاوش حیدری» هیچ دعوتی به تیم‌ملی والیبال نداشته‌ایم که باید در این زمینه تمرکز و توجه به معرفی استعدادهای خوب والیبال استان، به‌ویژه در حوزه بانوان افزایش پیدا کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید