• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49953
+
-

مسافران نوروزی بدون پارکینگ نمی‌مانند

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد: 100 پارکینگ جدید برای نوروز تامین شده است

در شهر
مسافران نوروزی بدون پارکینگ نمی‌مانند

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 کمبود پارکینگ به‌ویژه در هسته مرکزی یزد و در مجاورت بافت تاریخی یکی از معضلات همیشگی شهر یزد برای مسافران نوروزی است. البته این مشکل در آستانه نوروز برای شهروندان یزدی هم وجود دارد، اما در ایام نوروز و وفور مسافران نوروزی نمود بیشتری پیدا می‌کند.

اشغال شدن پارک‌های حاشیه خیابان از سوی مغازه‌داران فرصت پارک کردن شهروندان را در حاشیه خیابان گرفته است و از سوی دیگر، تعداد پارکینگ‌های شهر جوابگوی نیاز شهروندان و مسافران نوروزی نیست.
امسال شهرداری منطقه تاریخی اقدام به تامین 100 پارکینگ جدید برای پوشش ترافیک نوروز کرده و امید است با این تدابیر، دیگر مشکلی برای پارک خودروها در محدوده بافت تاریخی یزد ایجاد نشود، هرچند با پیش‌بینی افزایش مسافر در نوروز امسال، امکان دارد باز هم کمبود پارکینگ وجود داشته باشد.


کمبود پارکینگ و مشکلات شهروندان

یکی از شهروندان یزدی از مسئولان شهرداری می‌خواهد پارکینگ‌های عمومی ‌با ظرفیت بالا در بافت تاریخی احداث کنند و می‌افزاید: کمبود پارکینگ نه‌تنها در ایام نوروز، بلکه در طول سال و به‌ویژه بازار شب عید همیشه محسوس است و همواره شاهد ایجاد پارکینگ‌های کوچک در محله‌ها هستیم که پاسخگوی نیاز نیست.

«مرتضی ایرانمنش» ادامه می‌دهد: کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر در ایام نوروز و زمانی که مسافران نوروزی برای بازدید از بافت تاریخی به یزد سفر می‌کنند، همواره مطرح است و این در حالی است که بیشتر جاهای پارک شهر را مغازه‌داران از صبح تا شب اشغال می‌کنند و فرصت برای پارک در حاشیه خیابان برای مسافران و شهروندان فراهم نیست.
وی می‌افزاید: مسئولان باید پارک‌های حاشیه خیابان را مدیریت کنند و در کنار آن پارکینگ‌های مناسبی برای پوشش ترافیک شهر در هسته مرکزی در نظر بگیرند تا این مشکلات به حداقل برسد، هرچند رویکرد مدیریت شهری در بافت تاریخی باید پیاده‌محوری باشد.


ایجاد پارکینگ در زمین‌های رهاشده  

به نظر یکی دیگر از شهروندان یزدی، می‌توان در محله‌های قدیمی ‌شهر زمین‌های رهاشده بسیاری پیدا کرد که قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ‌های عمومی ‌با دسترسی مناسب را دارند. باید با شناسایی این زمین‌ها تعداد پارکینگ‌های عمومی ‌شهر را بیشتر کرد. «مرضیه مظفری» ادامه می‌دهد: کمبود پارکینگ مشکل همیشگی یزد به‌ویژه در محدوده بازار و بافت تاریخی است و در حال حاضر که مردم برای خرید نوروزی به بازار مراجعه می‌کنند، جایی برای پارک پیدا نمی‌شود و مغازه‌داران خیابان قیام، ماشین‌هایشان را مقابل مغازه‌ها پارک می‌کنند و جایی برای مشتریان باقی نمی‌گذارند. وی می‌افزاید: پارکینگ ملااسماعیل نیز محل پارک خودروهای کسبه بازار خان است و کمتر پیش می‌آید که برای استفاده همشهریان جایی برای پارک مانده باشد. از این رو باید در این محدوده پارکینگی در نظر گرفته شود که مردم بتوانند به‌راحتی خودرو خود را پارک کنند و به بازار بروند.

این شهروند می‌گوید: در حال حاضر، شاهد پارک خودروهای بسیاری در مسیر دسترسی خیابان سلمان به امیرچخماق هستیم که روند ترافیک را بر هم زده است. این در حالی است که در چند قدمی‌ آن پارکینگ عمومی ‌وجود دارد.
مظفری خواستار برخورد با پارک خودروها در محل نامناسب می‌شود و می‌افزاید: باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود تا به جای پارک خودرو در حاشیه خیابان، از پارکینگ‌های عمومی‌ استفاده کنند. البته به این شرط که زیرساخت‌های مناسبی در این حوزه ایجاد شود.


تلاش برای تامین پارکینگ مورد نیاز

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد از تامین 100 پارکینگ محله‌ای برای ایام نوروز امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: به نظر می‌رسد با تمهیدات اندیشیده‌شده برای ایجاد پارکینگ‌های جدید و ساماندهی پارکینگ‌های موجود، مشکلی برای تامین پارکینگ ایام نوروز وجود نداشته باشد. «سید محمود کشفی‌پور» می‌افزاید: بیش از 100 پارکینگ برای کنترل ترافیک منطقه تاریخی در نظر گرفته شده است که ترافیک بیش از 12 محله تاریخی را پوشش می‌دهد. به این ترتیب، مسافران نوروزی می‌توانند با سهولت بیشتری از بافت تاریخی و بناهای ارزشمند آن بازدید کنند.

وی اظهار می‌کند: البته پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعطیلات نیمه دوم تعطیلات نوروزی، مسافران نوروزی افزایش یابند و تا نیمه فروردین میزبان مسافران نوروزی باشیم. از این رو پیش‌بینی می‌شود که به پارکینگ بیشتری نیاز داشته باشیم، اما در هر صورت امکانات خوبی پیش‌بینی شده است. کشفی‌پور از آماده کردن حیاط مدارس برای استفاده به عنوان پارکینگ عمومی‌ خبر می‌دهد و می‌گوید: 60 درصد از پارکینگ‌های شهر به بخش خصوصی واگذار شده است و باید برای پارک خودرو در آنها هزینه پرداخت شود و 40 درصد از پارکینگ‌های عمومی هم ‌به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد.

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد می‌افزاید: ایجاد پارکینگ تنها در هسته مرکزی شهر و بافت تاریخی نیست، بلکه در کنار سایر اماکن تاریخی از جمله باغ دولت‌آباد نیز پارکینگ ایجاد شده است تا مسافران نوروزی با سهولت به بازدید از بافت تاریخی بپردازند.


آماده‌سازی مکان‌های جدید برای پارک خودروها 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی ‌شهر یزد با بیان این‌که توسعه پارکینگ‌های عمومی ‌افزایش 2 برابری داشته است می‌گوید: گاراژ رضوانی تا چند روز آینده با آسفالت بازیافتی اصلاح خواهد شد. همچنین در گاراژ امیرچخماق هماهنگی‌ها انجام شده است و برای ما مهم بود که این محل در اختیار شهروندان قرار گیرد و به این ترتیب، پارکینگ‌های مناسبی در اختیار شهروندان و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

«محسن عباسی» ادامه می‌دهد: تلاش کردیم با افزایش پارکینگ‌های درون‌محله‌ای و ایجاد پارکینگ‌های جدید، از ایجاد ترافیک پارک در بافت تاریخی بکاهیم و امیدواریم بتوانیم رضایت شهروندان و مسافران نوروزی را کسب کنیم.
وی می‌افزاید: پارکینگ یکی از نیازهای شهر تاریخی یزد است، اما مهم‌تر از آن باید شهر را به سمت پیاده‌محوری سوق دهیم و از ترافیک هسته مرکزی شهر بکاهیم تا دیگر مشکل کمبود پارکینگ ایجاد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید