• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49950
+
-

برنامه‌ریزی برای جذب مسافران عبوری

معاون گردشگری میراث فرهنگی مرکزی: به منظور تحولی نوین در صنعت گردشگری مرکزی،‌ قطار گردشگری در ایام نوروز در استان راه‌اندازی می‌شود

گردشگری
برنامه‌ریزی برای جذب مسافران عبوری

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز کشور و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی غرب به شرق و شمال به جنوب،‌ روزانه میزبان هزاران خودرو و مسافری است که از جاده‌های این استان عبور می‌کنند. هر چند در نگاه اول، عبور این حجم از مسافران می‌تواند یک ظرفیت در حوزه گردشگری به حساب بیاید، اما آمار سال‌های پیش نشان می‌دهد که حوزه گردشگری مرکزی از این ظرفیت کمترین بهره را برده و حداکثر تمایل آنها برای اقامت در این استان، به طور میانگین 24 ساعت است.

امسال و در آستانه تعطیلات نوروزی، مسئولان استان قصد دارند که ماندگاری این مسافران را در استان افزایش دهند و با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های گردشگری تاریخی، اقامتی، بوم‌گردی و طبیعت بکر در روستاها وجود دارد، از مسافران عبوری، گردشگر مقصد بسازند. یکی از این اقدامات که به‌منظور جذب و ماندگاری گردشگران در دستور کار مسئولان قرار گرفته، برپایی 12 نوروزگاه در ورودی شهرهای مختلف استان است. بی‌شک با برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو و ماندگاری بیشتر گردشگران در استان، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، توسعه صنعت گردشگری را به همراه خواهد داشت.


بازارچه‌های صنایع دستی در نوروزگاه‌ها

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: مرکزی دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار فراوانی در همه شهرستان‌ها و حتی بسیاری از روستاهاست، اما تاکنون در زمینه تبلیغات و معرفی این موارد اقدامات مناسبی انجام نشده است. به همین دلیل مسافران بدون شناخت تنها از این استان به مقاصد دیگر عبور ‌می‌کنند و هیچ سودی نصیب استان نمی‌شود.
«علی ایزدی» به همشهری بیان می‌کند: امسال با تلاش‌ها و تدابیر اتخاذ شده نوروز متفاوتی را برای مسافران و گردشگران نوروزی با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه رقم خواهیم زد که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به برگزاری مانور نوروزی، استقرار 12 نوروزگاه‌ و یک واحد ثابت اطلاع‌رسانی برای ارائه اطلاعات به مسافران اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای ایجاد فضاهای شاد در شهر که یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه جذب و ماندگاری مسافران و گردشگران است، باید میادین اصلی شهر با المان‌های نوروزی تزئین شود که در این زمینه شهرداری باید همکاری لازم را داشته باشد. دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان می‌افزاید: 10 کمیته به منظور ارائه خدمات نوروزی به مسافران و گردشگران و همچنین شهروندان در استان تشکیل شده که خدمات لازم را ارائه می‌کنند. علاوه بر همه موارد مذکور در تمامی نوروزگاه‌ها مسافران به منظور دسترسی به اطلاعات لازم از اماکن گردشگری و توریستی می‌توانند از بروشور الکترونیکی سازمان استفاده کنند.وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که مرکزی در زمینه صنایع دستی نیز دارای جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات استان در نوروزگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

ایزدی می‌افزاید: با انجام این اقدامات می‌توان از گردشگردی به عنوان یک صنعت مهم و درآمدزا استفاده کرد که بی‌شک در رشد اقتصادی استان تأثیرگذار خواهد بود. همچنین با این اقدامات دیگر مرکزی، استانی برای عبور گردشگران نخواهد بود بلکه به عنوان استانی برای ماندگاری مسافران و گردشگران تبدیل خواهد شد.


وای فای رایگان در نوروز

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان مرکزی نیز با اشاره به ضرورت در اختیار قرار دادن «وای فای» رایگان برای مسافران نوروزی در نوروزگاه‌ها می‌گوید: برپایی این نوروزگاه‌ها باید در مسیرهایی انجام شود که برای مسافران و گردشگران نوروزی قابل دسترس باشد.
«مهدی زند وکیلی» با اشاره به نمایش صنایع دستی در این اماکن بیان می‌کند: ارائه محصولات صنایع دستی و سوغات استان و فروش این محصولات می‌تواند در زمینه کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای هنرمندان این خطه بسیار دارای اهمیت باشد. بنابراین باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه می‌دهد: در ایام نوروز باید بازدید از اماکن تاریخی برای همه مسافران و گردشگران نوروزی مهیا شود، زیرا در سال‌های گذشته در این زمینه مشکلات و مسائلی وجود داشت که همین مسئله قطعاً تأثیر مخربی در گردشگری استان داشته و باید اصلاح شود. با توجه به این‌که استان شاهراه اصلی شمال به جنوب و غرب به شرق و تردد وسایل نقلیه در آن بسیار زیاد است، اما اقامت مسافران در استان بسیار کم است که باید برای ماندگاری مسافران اقدامی عاجل صورت گیرد و با معرفی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی استان در ماندگاری مسافران تلاش کنیم.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی عنوان می‌کند: البته امسال با اقدامات انجام شده به دنبال اصلاح این رویه و رقم زدن نوروز متفاوتی در استان هستیم که امیدواریم با هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی به این هدف دست یابیم.


تماشای مناظر زیبای مرکزی با قطار گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به اهمیت صنعت گردشگری در زمینه توسعه اقتصادی استان به‌ویژه در ایام نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: به منظور تحولی نوین در این حوزه،‌ قطار گردشگری در ایام نوروز در استان راه‌اندازی می‌شود. این قطار می‌تواند در حوزه گردشگری استان بسیار تأثیرگذار و تحول آفرین باشد. همچنین گامی مهم به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری استان است که تاکنون ناشناخته و مورد غفلت واقع شده بود.

«سید حسن حسینی» بیان می‌کند: قطار گردشگری دارای ظرفیت 336 نفر است که در پنج‌شنبه هر هفته به صورت یک‌روزه یا چندروزه فعالیت می‌کند و در طول مسیر گردشگران از مناظر بسیار زیبا، بکر و شگفت‌انگیز دیدن خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: قطار گردشگری یکی از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند این اداره کل در ایام نوروز است که با همکاری استان لرستان راه‌اندازی شده است. گردشگران در این سفر می‌توانند از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، غذاهای بومی و سنتی و موارد دیگر استفاده کنند که انتظار می‌رود همه این تلاش‌ها در تبدیل استان به مقصدی برای ماندگاری گردشگران و مسافران در ایام نوروز و سایر ایام سال تأثیرگذار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید