• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49868
+
-

چه داروهایی به مرغ‌ها تزریق می‌شود؟

عضله‌سازی برای مرغ‌ها

از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان‌پذیر نیست

شیوا نجفی

«مرغ و تخم‌مرغ ارگانیک دروغی بزرگ است چون در ایران غذای ارگانیک مرغ وجود ندارد که بخواهیم مرغ و تخم‌مرغ ارگانیک تولید کنیم»؛ این جمله را دبیر انجمن ارگانیک ایران و مسئول فروشگاه‌های مجاز محصولات ارگانیک، مهدی مهدی‌پور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید. مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با همشهری معتقد است در ایران مرغ ارگانیک وجود ندارد و اگر مرغ‌‌هایی با این عنوان فروخته می‌شوند چیزی نیستند جز مرغ‌هایی بدون آنتی‌بیوتیک که به‌عنوان مرغ سبز بزرگ شده‌اند. با این تفاسیر مرغ ارگانیکی که در تولید آن نباید از هیچ نوع مواد شیمیایی در آب، خوراک و محیط پرورش آن استفاده شود فعلا در کشور تولید نمی‌شود.

مرغ سبز واقعی

مرغ سبز که این روزها نامش را زیاد می‌شنویم ۲۰ تا ۲۵درصد گران‌تر از مرغ‌های معمولی به فروش می‌رسد. طول دوره پرورش این نوع مرغ بین ۶ تا ۷ هفته (حداکثر ۴۲ روز) است که در طول دوره پرورش مرغ‌های بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، ۳ بار از آنها آزمایش گرفته و نمونه‌گیری انجام می‌شود که آخرین بار قبل از اعزام مرغ به کشتارگاه است. مرغ‌های سبز به سبب جوان بودن، کاهش مصرف دارو و مدت کوتاه پرورش از کیفیت بالاتری نسبت به مرغ‌های معمولی برخوردارند اما کمتر از یک درصد کل تولید ما، مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک است.

هورمون‌ها

اغلب ما این حرف‌ها را شنیده‌ایم که آمپول‌هایی حاوی هورمون به مرغ‌ها تزریق می‌شود تا زودتر رشد کنند و بزرگ‌تر از مرغ‌های معمولی باشند. در ادامه همین حرف‌ها و فرضیات است که گزاره‌هایی نادرست هم صادر می‌شود؛ به‌عنوان مثال گفته می‌شود از قسمت کتف، گردن یا بال مرغ کمتر استفاده کنید چون هورمون‌ها در این قسمت‌ها تزریق می‌شود یا برخی سبزیجاتی که با مرغ می‌پزد را استفاده نمی‌کنند چون معتقدند که آنها هورمون‌های مرغ را به‌خود جذب کرده‌اند و ناسالم هستند. دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه، می‌گوید: «این نظریه‌ها از اساس باطل هستند چون در کشور ما، هیچ هورمونی نه به شکل تزریقی و نه به‌صورت خوراکی به مرغ داده نمی‌شود تا بخواهیم در مورد اینکه ضرری برای ما دارد یا خیر صحبت کنیم. از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان‌پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می‌شود واکسنی است که به جوجه‌های یک روزه در محل جوجه‌کشی تزریق می‌شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماری‌هاست. اگر شما در هر جای دیگری از دنیا، مرغی را مصرف کنید که به آن هورمون داده شده باشد، باز هم مشکلی برای سلامتی ایجاد نخواهد کرد. هورمون‌های استروییدی یا پروتئینی که در برخی کشورها استفاده و به‌صورت خوراکی به مرغ داده می‌شود، از این جمله هستند. این هورمون‌ها از مسیر گوارش مرغ عبور می‌کنند اسید دستگاه گوارشی این موجود به قدری قوی است که می‌تواند هر دوی این مواد را تجزیه کند. در حقیقت این مواد تجزیه شده و به گوشت یا چربی تبدیل شده، بنابراین استفاده از آنها مشکلی را در بدن ایجاد نمی‌کند».

رشد سریع

ممکن است این سؤال پیش بیاید که اگر هورمون استفاده نمی‌شود چرا رشد آنها این‌قدر سریع است؟

هادی هوشیارمحبوب، معاون شرکت «سروش رشد» پاسخ می‌دهد: «مرغ‌های ماشینی همگی از نژادهای اصلاح شده هستند. دستکاری ژنتیک صورت گرفته در آنها به‌صورتی است که مورد نظر انسان است؛ یعنی رشد مرغ به شکلی درآمده که با افزودن فاکتورهایی مانند نور کافی و تغذیه درست، طی مدتی کوتاه عضله و گوشت خوبی پیدا می‌کند و باعث می‌شود که تولید مرغ در حجم انبوه و در زمان کم امکان‌پذیر باشد. اما این دستکاری ژنتیک ممکن است نقصان‌هایی را نیز در این موجودات ایجاد کرده باشد، ازجمله استعداد آنها در بیمار شدن».

به‌دنبال مرغ درشت نباشید

متأسفانه فرهنگ مصرف مردم کشورمان به این شکل است که مرغ‌های درشت‌تر را می‌پسندند و این امر باعث طولانی شدن دوره پرورش مرغ می‌شود. طولانی‌شدن دوره پرورش مرغ، میزان آنتی بیوتیک مصرفی را افزایش می‌دهد. مرغ‌هایی با وزن ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم در بهترین شرایط سلامت هستند و طول دوره پرورش باید ۴۵ روز باشد. مرغ‌هایی که بیشتر از این مدت پرورش می‌یابند و درشت‌تر می‌شوند احتمال وجود مقادیر بیشتر آنتی‌بیوتیک در گوشت آنها زیاد‌تر است. آنتی‌بیوتیک یک دارو است که جزئی از فرایند درمان و مقابله با بیماری‌هاست که باعث تأمین سلامت در مرغداری می‌شود، البته باید دوره منع مصرف قبل از کشتار مرغ رعایت شود. زیرا عدم‌رعایت دوره پرهیز و وجود باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیکی در گوشت طیور می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید