• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49841
+
-

احتمال افزایش 17درصدی حق‌بیمه شخص‌ثالث

دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث به دریافت الحاقیه نیازی ندارند


دیه مرد مسلمان در سال‌۹۸ برای ماه‌های غیرحرام، ۲۷۰ میلیون تومان و در‌ ماه‌های حرام ۳۶۰‌میلیون تومان اعلام شد. دیروز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو‌ و معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد: دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸  مبلغ ۲۷۰میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس، در ماه‌های حرام ۹۰میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. به این ترتیب، نرخ دیه در سال آینده نسبت به امسال 17درصد افزایش می‌یابد و احتمال می‌رود شورای‌عالی بیمه براساس این نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث را تا 17درصد نسبت به امسال افزایش دهد. براساس قانون بیمه شخص ثالث، نرخ‌نامه حق بیمه موضوع این قانون در ابتدای هر سال با رعایت آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران به وسیله بیمه مرکزی محاسبه و پس از تأیید شورای‌عالی بیمه، ابلاغ می‌شود.

البته درصورت افزایش حق بیمه شخص ثالث، دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث نیازی به دریافت الحاقیه ندارند و برابر قانون درصورت بروز خسارت جانی، مازاد خسارت بر میزان تعیین‌شده در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را صندوق تامین خسارت بدنی برعهده می‌گیرد و افزایش حق بیمه تنها مشمول بیمه‌نامه‌های شخص ثالث جدید خواهد شد. قانون بیمه شخص ثالث می‌گوید: حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام ‌است و درهرحال بیمه‌گذار موظف به اخذ الحاقیه نیست.

براساس شرع و قانون مجازات اسلامی، دیه نفس انسان مسلمان براساس محورهای زیر تعیین می‌شود:
     ۱۰۰شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
      ۲۰۰گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
      ۱۰۰۰گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند.
      ۲۰۰دست لباس سالم از حله‌های یمن
      ۱۰۰۰دینار مسکوک و غیرمغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است.
      ۱۰۰۰۰درهم مسکوک سالم و غیرمغشوش که هر درهم به وزن ۶/۱۲ نخود نقره هستند.

محکومان تا پایان اسفند‌ مهلت دارند
معاون دادستان کرمانشاه دیروز اعلام کرد: محکومان تا پایان اسفند‌ برای پرداخت دیه به نرخ سال97 مهلت دارند. به گزارش تسنیم، محمدامین رحیمی با بیان اینکه براساس ماده‌549 قانون ماده مجازات اسلامی ریاست قوه قضاییه هرساله در ابتدای سال میزان دیه را براساس نظر مقام معظم رهبری تعیین و اعلام می‌کند، تاکید کرد: در ابتدای سال‌97 میزان دیه در ماه‌های غیرحرام 231میلیون تومان و در ماه‌های حرام 308میلیون تومان مقرر شد که چنانچه فردی به پرداخت دیه محکوم شود، باید این میزان را پرداخت کند.

رحیمی با توجه به تورم موجود در جامعه، احتمال افزایش دیه در سال آینده را داد و بیان کرد: محکومان به دیه که باید آن را به نرخ روز پرداخت کنند، تا پایان اسفند فرصت پرداخت دیه براساس نرخ امسال را دارند زیرا در سال آینده مشمول افزایش قیمت می‌شوند.

معمای قیمت شتر
در روزهای اخیر و قبل از اعلام رسمی نرخ دیه سال آینده، برخی شبکه‌های خبری از احتمال افزایش نرخ دیه تا مرز یک میلیارد تومان خبر داده بودند؛ چراکه نرخ دیه مصوب امسال براساس قیمت یک‌ میلیون و 200هزار تومانی هر نفر شتر تعیین شده بود و حالا که قیمت شتر به 7میلیون تومان رسیده و نسبت به سال گذشته افزایشی6برابری را تجربه کرده، احتمال دارد نرخ دیه تا یک میلیارد تومان افزایش یابد. آذرماه 2سال پیش بود که با افزایش قیمت شتر در بازار ایران، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه گفته بود: «با توجه به اینکه جمعیت شتر در کشور در سال‌های گذشته کاهش یافته و طبق آماری که وجود دارد، این جمعیت از سال ۵۳ تا ۹۳ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، طبیعی است که براساس قانون عرضه و تقاضا که بر بازار حاکم است، قیمت شتر نیز افزایش یابد و در پی آن نرخ دیه نیز با توجه به قیمت شتر هر سال در حال افزایش باشد. این پیشنهاد هرچند آن موقع با موافقت مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری مواجه نشد، اما به‌نظر می‌رسد در 2سال اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت شتر افزایش یافته و شرکت‌های بیمه‌ هم از این اقدام حمایت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید