• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 26 دی 1403
کد مطلب : 246230
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wn58Q
+
-

شکایت مردم از خسارت بیمه شخص ثالث

همشهری مسیر شکایت از شرکت‌های بیمه را روشن کرده است

گزارش
شکایت مردم از خسارت بیمه شخص ثالث

رضا کربلایی- روزنامه‌نگار

مردم در 9ماه نخست امسال 5هزار و804 شکایت علیه شرکت‌های بیمه نزد بیمه مرکزی ثبت کرده‌اند که 43درصد از این شکایت‌ها ناشی از عدم‌پرداخت خسارت در رشته شخص ثالث بوده و پس از آن بیشترین شکایت ثبت شده مربوط به رشته‌های درمان و بدنه خودرو اعلام شده است. به‌ گزارش همشهری، براساس قانون مردم می‌توانند علیه شرکت‌های بیمه شکایت کنند و بیمه مرکزی هم مکلف است به این شکایت‌ها رسیدگی کند و درصورت وارد بودن شکایت ثبت شده، شرکت‌های بیمه‌گر را ملزم سازد تا خسارت را دقیق محاسبه و پرداخت کنند. وقتی مردم از شرکت‌های بیمه ناراضی باشند، احساس بی‌عدالتی در پرداخت خسارت پیدا می‌کنند و اعتماد‌شان را از دست می‌دهند و به همین دلیل ایجاب می‌کند تا بیمه مرکزی راهی در پیش بگیرد که حقی از بیمه‌گذاران ضایع نشود و شرکت‌های بیمه از زیر بار پرداخت کافی و قانونی خسارت‌ شانه خالی نکنند. بیمه مرکزی می‌گوید: از 5هزار و804شکایت ثبت شده در 9ماه نخست امسال، تاکنون به 5هزار و259شکایت رسیدگی شده که 3هزار و331شکایت وارد بوده و 1928شکایت هم رد شده و البته 545شکایت هم در دست بررسی است.

راهنمای شکایت از بیمه‌گران
برای طرح شکایت علیه شرکت‌های بیمه، لازم است که به سایت sanhabcomplaintsi.centinsur.ir مراجعه کنید و پس از قبول شرایط اولیه، نسبت به طرح شکایت اقدام کنید. در گام نخست، ابتدا کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل را وارد کنید تا هویت شما تأیید شود. کد ارسالی به موبایل‌تان را وارد و پس از آن اطلاعات مربوط به شاکی را ثبت و نوع شکایت، مشخصات بیمه‌نامه، موضوع شکایت را وارد و مدارک و مستندات را هم بارگزاری کنید و یک کد تأیید مبنی بر ثبت شکایت برای رسیدگی را نزد خود نگه دارید.

اطلاعات شاکی محرمانه است
بیمه مرکزی می‌گوید: حریم خصوصی همه کاربران محفوظ خواهد بود و از کاربران و شکایت‌کنندگان اطلاعات لازم برای رسیدگی به پرونده دریافت می‌شود؛ اما این اطلاعات در اختیار دیگران قرار نمی‌گیرد. البته حواستان باشد که بدون سند و مدرک شکایت ثبت نکنید؛ چرا که براساس قانون، ارتقای سلامت نظام اداری، هرگونه اظهار خلاف واقع و نیز ارائه‌ اسناد و مدارک غیرواقعی که موجب تضییع حقوق قانونی دولت یا شخص ثالث و یا فرار از پرداخت عوارض یا کسب امتیاز ناروا شود، جرم محسوب می‌شود. نکته مهم این است که چه زمانی می‌شود از شرکت‌های بیمه شکایت کرد. براساس آیین‌نامه شماره71 شورای‌عالی بیمه، درصورت عدم‌رسیدگی به شکایات بیمه‌ای در شرکت‌های بیمه حداکثر ظرف مدت 20روز، بیمه ‌شدگان، بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها می‌توانند با طرح موضوع مورد اختلاف در سامانه رسیدگی به شکایت بیمه مرکزی و ارسال مدارک و دلایل لازم درخواست رسیدگی کنند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید