• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 4982
+
-

ارز، ریزگرد و فیلترینگ؛ روحانی پاسخ داد

دولت
ارز، ریزگرد و فیلترینگ؛ روحانی پاسخ داد

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان تقریبا 2‌ماه بعد از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی زنده خود که در صدمین روز دولتش انجام شده بود، این بار دوباره در شرایطی در تلویزیون ظاهر شد که چالش‌های شفافیت بودجه دولت؛ ناآرامی‌های اخیر کشور، حادثه سانچی، ترمز بریدن دلار و ارزهای دیگر، تلاش آمریکا برای زخمی کردن برجام همگی اتفاقاتی بودند که ابهام و اضطراب و نگرانی را برای ملت به ارمغان آورده بودند و نیاز به بازخوانی و توضیح داشتند. اینچنین هم بود که روحانی دیروز در توضیح دلایل گفت‌وگوی تلویزیونی‌‍‌‍‌اش در یک جمله اعلام کرد باید ابهامات مردم نسبت به برخی مسائل و نیازهای اطلاعاتی‌شان رفع بشود. هدایت گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با رضا رشید پور مجری برنامه حالا خورشید بود که نخستین سؤال خودش را از حادثه سانچی پرسید.  رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا وزیر کار برای پیگیری موضوع به چین رفت، گفت: متأسفانه در دولت نهم و دهم به‌خاطر بدهکاری که دولت به برخی سازمان‌های عمومی ازجمله تأمین اجتماعی داشته برخی اموال را به آنها واگذار کرده است، یکی از این اموال‌ها نفتکش‌ها بوده و مالکیت نفکتش‌ها در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است. روحانی ادامه داد: من از اواخر دولت یازدهم دستور اکید به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه‌ها دادم که بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهام داشته باشند، در بورس داشته باشند و این کار را من هفتگی دنبال می‌کنم که انجام شود. امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند. روحانی همچنین توضیحاتی درباره سفرش به مناطق زلزله زده و بازدیدش از آن مناطق داد و در پاسخ به سؤال مجری که چرا عکس و فیلمی از بازدید و حضور شما در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و بین مردم منتشر نشده است، گفت: اگر منتشر نشده باید منتشر می‌شد. قاعدتا آنجا هم خبرنگار و هم عکاس بود و بخش خبری ریاست‌جمهوری باید آن را منتشر کند.

روحانی همچنین درباره بحث رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان هم گفت: طرحی در گذشته درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشت که هرجا این طرح به دقت پیاده و بر آن نظارت شده است، ساختمان‌ها مقاومت کرده‌اند، ولی جایی که این طرح رعایت نشده و نظارتی هم وجود نداشته، با چالش روبه‌رو شده‌ایم. یکی از طرح‌هایی که در بودجه‌97 درنظر گرفته‌ایم درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست. البته نخستین تصمیم‌گیری از سال 93شروع و مقرراتی وضع شد. وی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید کرد: در ماه‌های آینده مردم شاهد تلاش مضاعفی در این زمینه خواهند بود. مردم بدون پرداخت هزینه به ساختمان‌های جدید می‌آیند و ساختمان‌های قدیم آنها نیز تخریب می‌شود و به پارک یا فضایی برای زندگی مردم تبدیل می‌شود. سازنده هم که ساختمان‌ها را می‌سازد معادل آن ساختمان دیگری که در اختیارش قرار داده می‌شود می‌سازد تا در سایه ساخت آن ساختمان دیگر خرج خودش را در بیاورد و به سود برسد. در ساختمان معادل تسهیلاتی درنظر می‌گیریم و تضمین می‌کنیم ساختمان سریع فروش برود. تسهیلات ارزان قیمت هم درنظر می‌گیریم. از بانک‌ها، صندوق توسعه و بودجه هم استفاده می‌کنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: نخستین کلنگ این طرح در دهه فجر امسال در برخی شهرستان‌ها زده می‌شود. این اقدام مبارکی است برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که البته برای رفاه و اشتغال مردم هم مزایایی دارد. روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره افزایش نرخ ارز هم با بیان اینکه کمبود منابع ارزی نداریم، اظهار کرد: وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در اذهان عمومی شایعاتی مبنی بر اقدامات دولت برای افزایش نرخ دلار و تأمین کسری بودجه‌اش از این طریق مطرح شده است، اظهار کرد: حتما اینگونه نیست. دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد، برای اینکه مخارج خودش را بالا می‌برد. دولت هیچ‌گاه به‌دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین بودجه نیست. به این دلیل که این نوسانات ارزی اثرات ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد. وی افزود: قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای آن ایستاده‌ایم و نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد. اعتراض و انتقاد اشکالی ندارد حتی اینکه مردم به خیابان‌ها بیایند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند، اشکالی ندارد اما آنچه مردم را ناراحت می‌کند، ناامنی است. رئیس‌جمهور ادامه داد: البته نوساناتی در مقطعی پیش می‌آید و تمام می‌شود. ممکن است آنفلوآنزایی بیاید و مسئله‌ای برای دام ایجاد کند اما هدف ما آرامش، امنیت، و آزادی بیشتر مردم است. بنابراین می‌گوییم روزبه‌روز آرامش بیشتر باشد تا مردم به خلاقیت و شکوفایی بیشتری برسند. شکوفایی در یک فضای آرام، آزاد و امن فراهم می‌شود. من به مردم می‌گویم که دولت نمی‌خواهد ارز را برای تأمین بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره ریزگردها هم با بیان اینکه از امسال برای مهار منشأ ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: البته این مسئله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند‌ماه نهال‌کاری کرده و یا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانیم اما کار را شروع کرده‌ایم. البته برای حل مشکل گردوغبار که منشأ آن در خارج از کشور مثل عراق، کویت و یا عربستان است، به همکاری با آن دولت‌ها و سیاست‌خارجی نیاز داریم. وی ادامه داد: اقداماتی در دولت‌های گذشته انجام شده است، که در این دولت هم ادامه یافته است. وقتی برای حل این مشکل به پول، آب، مالچ‌پاشی، سیاست خارجی و همکاری با سایر دولت‌ها نیازمندیم. تا پایان سال مالچ‌پاشی 5000هکتار زمین به پایان می‌رسد. رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال آینده، بودجه محیط‌زیست حذف شده است؟ گفت: من نمی‌توانم این را بگویم، بودجه در کمیسیون تلفیق است و باید به صحن علنی برود. من خبری از حذف بودجه ندارم ولی اگر این خبر هم درست باشد من به مردم قول می‌دهم به هر قیمتی این طرح را ادامه دهم. البته مجلس هم به اهمیت موضوع توجه دارد و با دولت همکاری می‌کند.

روحانی در واکنش به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه شما گفته بودید دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود اما رفت، گفت: اگر این فضا برای چند روزی محدود شد برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم اما اینگونه نیست. هرچیزی ممکن است در یک مقطعی به‌دلیل اضطرار انجام شود اما مهم این است که دائمی نشود. البته که باید از اخلاق و ایمان مردم هم در این زمینه حفاظت شود. وی در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال شده در فضای مجازی از سویی و استفاده اکثر مسئولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت اظهار کرد: اشکال شما به‌نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد البته برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شده و کلید دولت یازدهم که نتوانست آن را باز کند اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند. البته شما می‌دانید که این دولت چه رنج‌هایی برای این فضا و حفظ آن برای مردم کشیده است.

 

نوسازی 70هزار کامیون 

 

روحانی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ما باید وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مردم را بیشتر کنیم تا در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند که در این زمینه باید به شرکت اتوبوسرانی و مترو کمک کنیم. ضمن اینکه باید وسایل نقلیه‌ای که آلودگی هوا ایجاد می‌کنند را حذف کنیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم در سال آینده خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده از قبیل کامیون‌ها، کامیونت‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها کنیم هرچند که همیشه آن بخش نویی که ما به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌کنیم، از تعداد خودروهای فرسوده کمتر است و در این نسبت ما همیشه عقب‌تر از خودروهای فرسوده هستیم. روحانی ادامه داد: ما سال آینده و 3سال آینده امیدمان این است که کل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌های فرسوده را از جاده‌های کشور حذف کنیم و ناوگان جدیدی را جایگزین کنیم که در این زمینه هم ازکارخانه‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی خواسته‌ایم تا تلاش‌هایشان را انجام دهند و بتوانیم در سال 70هزار کامیون را جایگزین کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید