• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49809
+
-

توسعه کرمانشاه بر محور گردشگری‌

مدیرکل ‌میراث فرهنگی: تأمین اعتبار برای تقویت زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری از برنامه‌های سال آینده است

گردشگری
توسعه کرمانشاه بر محور گردشگری‌

فرحناز چراغی |  ‌کرمانشاه- خبرنگار:


چندین سال است که کرمانشاه رکورددار بیکاری در کشور است. یکی از راهکارهای کم‌هزینه و زودبازده کاهش بیکاری در استان که این روزها مسئولان نیز به آن رسیده‌اند، گردشگری است. گردشگری می‌تواند التیامی بر وضعیت بیکاری استان باشد. این روزها مسئولان استان نیز به این هم‌افزایی رسیده‌اند که کم‌هزینه‌ترین راهکار برای حل معضل بیکاری توسعه گردشگری است.

صنعت گردشگری جزو فعالیت‌های اقتصادی است که با هزینه کم می‌توان به سود رسید. این صنعت در کشور و به‌ویژه استان ما هنوز به جایی نرسیده است. استان کرمانشاه از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ویژه‌ای برخوردار است اما مهیا نبودن زیرساخت‌ها نتوانسته کرمانشاه را در این صنعت پیش ببرد. بدون شک کرمانشاه با داشتن بیش از 2هزار جاذبه تاریخی ثبت شده و هزاران جاذبه طبیعی یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین نقاط گردشگری کشور است؛ اما با وجود این ظرفیت‌های ویژه در استان زیرساخت‌های گردشگری آن‌چنان در شهر و استان ما ناچیز است که می‌توان گفت کرمانشاه در جذب توریست جایگاه نازلی دارد. 


برنامه‌های‌ سال آینده

مدیرکل‌ میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان این‌که قرار است سال آینده گردشگری محور توسعه استان شود، می‌گوید: سال 98 نیز در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. تاکنون 70 درصد بازار کرمانشاه که حدود 32 هزار مترمربع است ترمیم شده. خانه‌های بسیاری تملک و ترمیم شده‌اند. تملک اینها در راستای توسعه گردشگری در استان است. 

«امید قادری» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که یکی از سیاست‌های میراث فرهنگی این است که همه‌چیز را در فاز گردشگری قرار داده شود، می‌افزاید: آثار باستانی، صنایع‌دستی و... همه باید در کانال و مسیر گردشگری و گردشگر پسندی قرار گیرند. خروجی رویدادها باید در راستای گردشگری باشد تا در مسیر توسعه قرار گیریم. 

وی با بیان این که در حال‌تدوین تقویم گردشگری استان نیز هستند، اضافه می‌کند: با همفکری همه دستگاه‌ها به‌زودی این تقویم طراحی و تدوین می‌شود. به گفته مدیرکل‌ میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در این طرح قرار است هر ماه حداقل یک رویداد فرهنگی، گردشگری، تاریخی و اجتماعی در استان برگزار شود.

 همچنین جشنواره‌های مختلف غذایی مانند جشن انار، جشن ترخینه و... در این تقویم جا دارد.  قادری می‌گوید: طرح تدوین تقویم گردشگری کاری است که در هیچ استانی تاکنون اجرا نشده. این طرح با حضور دستگاه‌های مختلف در کارگروه فرهنگی‌اجتماعی استانداری مطرح می‌شود و قرار است تقویم را با حضور و همفکری همه نهادها ببندیم و دستگاه‌ها بر اساس این تقویم برنامه‌های خود را پیش ببرند. 

وی درباره برگزاری جشنواره‌ها از جمله انار نیز اضافه می‌کند: مراجع دینی از جمله آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه از مشوقان گردشگری استان هستند، اما باید بدانیم که ما در یک کشور اسلامی با قوانین دینی روبه‌رو هستیم که بدون شک در اجرای جشنواره‌ها این حدود را بی‌کم و کاست باید رعایت کنیم‌. ما می‌توانیم با رعایت همه‌جوانب، مشورت و تعامل با دیگر نهادها این مساله را حل کنیم. در مورد جشن انار نیز در حال بررسی و آسیب‌شناسی موضوع هستیم. جمع‌بندی ما این است که چنین جشنواره‌هایی را تقویت و از طرفی آسیب‌های آن را کم کنیم. 


احیای گردشگری روستایی 

مدیرکل میراث فرهنگی‌ استان در ادامه با اشاره به موضوع گردشگری می‌افزاید: در گردشگری ما زیرساخت‌های کمی داریم که باید آن را به سرعت مهیا کنیم. در مرحله اول به دنبال احیای گردشگری روستایی و فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری روستایی هستیم.قادری ادامه می‌دهد: 14 روستای هدف گردشگری در استان داریم. از طرفی سال 2020 سال گردشگری روستایی از سوی یونسکو اعلام شده است و ما در این زمینه تلاش خواهیم کرد که زیرساخت‌های گردشگری در این روستاها را فراهم کنیم.

به گفته این مسئول، استاندار نیز می‌خواهد در کارگروه توسعه و برنامه‌‌ریزی استان در سال 98 زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری را احصا و به استاندار اعلام کنیم تا اعتبارات لازم را برای فراهم کردن زیرساخت در آن روستاها بگیرد.  وی سرمایه‌گذاری گردشگری را یکی دیگر از برنامه‌های میراث فرهنگی در استان می‌داند و می‌افزاید: اعتبارات خوبی فراهم است و تسهیلات متناسب با طرح‌هاست. ما هیچ منعی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در روستاهای هدف گردشگری و مناطق زلزله‌زده در زمینه طرح‌های گردشگری نداریم. 


7مصوبه با سرمایه‌گذاری مناسب 

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه می‌افزاید: سرمایه‌گذاران زیادی پای کار هستند و در حال حاضر در زمینه بومگردی‌ تقاضای بسیاری داریم. اماکن پذیرایی بین‌راهی که در گذشته مجوز گرفتن آن به یک معضل تبدیل شده بود، بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران هر سرمایه‌گذار می‌تواند برای مجتمع‌های بین‌راهی و رستوران تنها از طریق مراجعه به میراث مجوزهای لازم را بگیرد. همچنین از زمان اجرایی شدن این طرح 7 مصوبه با سرمایه‌گذاری خوب در استان تصویب شده است. 
قادری اضافه می‌کند: کرمانشاه در کشور جایگاه خوبی در زمینه گردشگری ندارد اما از لحاظ ظرفیت‌ گردشگری کم‌نظیر است و زمینه همه نوع گردشگری در استان وجود دارد؛ از اکوتوریست گرفته تا گردشگری آثار باستانی، سلامت و...


ضرورت گفتمان‌سازی اجتماعی 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه می‌گوید: گردشگری یک صنعت است که در مرحله اول به گفتمان‌سازی اجتماعی در بین مردم نیاز دارد؛ یعنی مسئولان، رسانه‌ها و مردم در کنار هم قرار بگیرند و چهره زیبای کرمانشاه را به کشور معرفی کنند.  «امید قادری» ادامه می‌دهد: همه شهرهای کشور معضلات اجتماعی بسیاری دارند که شاید کرمانشاه در داشتن این معضلات کمترین رتبه را داشته باشد، اما در استان ما تنها معضلات بزرگ و معرفی شده‌اند. در صورتی که در یک مقایسه آماری شاید کرمانشاه در معضلات اجتماعی خیلی کمتر از دیگر استان‌هاست.  وی می‌افزاید: ما باید در گفتمان‌سازی مردمی خوبی‌ها و قابلیت‌های استان را معرفی کنیم، چراکه هیچ تمدن و ملتی بی‌مشکل نبوده و نیست اما نحوه معرفی بسیار مهم است و نباید تنها معضلات را به عنوان چهره یک شهر و استان معرفی کرد. گفتن معضلات دردی را دوا نمی‌توان کرد. بنابراین باید همگی برای توسعه گردشگری در استان در کنار هم از استان کرمانشاه یک چهره زیبا بسازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید