• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49806
+
-

کسب و کار تازه برای روستاییان گیلانی

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان: اعتبار ویژه‌ای برای افزایش مشارکت‌های اجتماعی روستاییان اختصاص یافته است

روستا
کسب و کار تازه برای روستاییان گیلانی

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:


بارها گفته شده سازمان‌های مردم‌نهاد بازوی توانمند دولت برای توسعه و مشارکت 3گروه دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی هستند. سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و توسعه و بالندگی کشور نقش مهمی دارند. 

همگان می‌دانند که طرح‌های توسعه‌ای بدون مشارکت مردم میسر نیست. به همین منظور فعالیت‌های مختلفی در سازمان‌های مردم‌نهاد پیرامون محیط‌زیست، حقوق شهروندی، سلامت و سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی و... انجام می‌شود و برخی دیگر هم در حوزه کسب و کارهای محلی فعالیت می‌کنند.نیاز به اشتغال، اصل اول و اساسی است. در حال حاضر تعداد زیادی از تحصیلکردگان استان از معضل بیکاری رنج می‌برند. تلاش برای دستیابی به این مهم و ایجاد راهکارهایی برای رسیدن به کسب و کار پایدار دغدغه سازمان‌های مردم‌نهاد است. گیلان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود مستعد ایجاد کسب و کار در حوزه روستایی و محلی است. 


 نقش پررنگ سازمان‌های مردم‌نهاد گیلان

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان به همشهری گفت: نقش پررنگ سازمان‌های مردم‌نهاد گیلان در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی قابل تامل است.
«منا ابرو فراخ» بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان بازوی کمکی دستگاه‌های اجرایی، متولیان مناسبی برای اجرای طرح‌هایی همچون آماده‌سازی شغلی، حرفه‌آموزی، کارآفرینی، بازاریابی و ایجاد فضای کسب و کار هستند.وی افزود: ظرفیت‌سازی و فراهم کردن بستر مناسب برای بهره‌مندی از توانمندی‌های موجود در استان با دستور استاندار گیلان در اولویت‌ برنامه‌هاست.ابرو فراخ با اشاره به این‌که مشارکت جوانان در قالب سمن‌ها تعامل و همدلی را افزایش خواهد داد، بیان کرد: سمن‌ها با نوآوری و ایجاد انگیزه زمینه نشاط و افزایش رتبه سرمایه اجتماعی استان را فراهم می‌کنند.


رفع مشکلات اقشار مختلف جامعه

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: این‌که همه افراد جامعه بتوانند متناسب با مهارت و علاقه و توانایی‌ در یک سمن فعالیت کنند و بدون هیچ انتظاری درصدد رفع مشکلات اقشار مختلف جامعه باشند، اقدام بسیار ارزشمندی است.
 وی افزود: در حال حاضر زمینه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط‌زیست، عمران، آبادانی و موضوع‌هایی از این دست امکان‌پذیر است.


تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد 

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان با تاکید بر ضرورت تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد از ارائه آموزش‌های ویژه برای فعالان این بخش خبر داد و گفت: دفتر امور اجتماعی استانداری گیلان اعتبار ویژه‌ای برای افزایش مشارکت‌های اجتماعی اختصاص داده است.
ابرو فراخ بالابردن سطح دانش تخصصی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد را یک ضرورت دانست و افزود: با هدف تحقق این امر مهم اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کرده است.
این مسئول مقابله با بحران‌های اجتماعی را رسالت تشکل‌های مردم‌نهاد در دوره کنونی عنوان و اظهار کرد: امروز توسعه پایدار از رهگذر سازمان‌های مردم‌نهاد می‌گذرد. اگر به نقش مشارکت مردمی در امور مختلف توجه شود قدم‌های مثبتی در جهت بهبود وضعیت اجتماعی برداشته خواهد شد.


آموزش ۴۰۰ مروج اشتغال 

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای گیلان، به نقش اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به عنوان دبیر شورای مهارت استان و استانداری به عنوان رئیس شورای مذکور اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل این شورا هماهنگی و هدایت آموزش‌های مرتبط با حوزه کسب و کار در سطح استان است.
 «سیدمازیار سیدنژاد» با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی در حوزه کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت، گردشگری، صنایع‌دستی و آموزش موسسات کاریابی در سال آینده ادامه داد: این دوره‌ها برای توسعه کسب و کار در استان و ایفای نقش پشتیبان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در اجرای جزء ۷ بند «الف» ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر آموزش ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر به عنوان تسهیلگر برای برنامه‌‌ریزی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و جذب مشارکت مقرر شده دوره آموزشی تخصصی و کاربردی برای ۴۰۰ مروج جهاد کشاورزی استان در دهستان‌ها نیز برگزار شود.

 سیدنژاد تقویت اقتصاد کشاورزان و کمک به جلوگیری از فروش اراضی زراعی و باغی ارزشمند و حفظ اراضی زراعی توسط روستاییان را از دیگر مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
این مسئول با اشاره به این‌که در حال حاضر ۱۸۰۰ دهیار در استان مشغول فعالیت هستند، گفت: برای دهیاران منتخب استان نیز دوره آموزشی کاربردی ویژه‌ای برای ظرفیت‌سازی و تبدیل آنها به تسهیلگر روستایی در حوزه کارآفرینی روستایی و راهبری توسعه پایدار روستا‌های استان در سال آتی برگزار می‌شود.


آموزش هزار  تسهیلگر روستایی

«سیدمازیار سیدنژاد» مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای گیلان از آموزش کارکنان کمیته امداد استان در زمینه تسهیلگری طی سال آتی خبر داد و گفت: با احتساب مروجان جهاد و دهیاران نزدیک به هزار تسهیلگر روستایی طی سال آتی در استان آموزش می‌بینند که از وظایف آنها پیگیری برای اجرای خروجی‌های برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید