• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49807
+
-

طلسم ‌ ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار شکست

20 میلیارد ریال برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار تخصیص یافت

گزارش
طلسم ‌ ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار شکست

 سحر وحدت|   خراسان رضوی-خبرنگار:


پس از 13 سال پیگیری برای اختصاص اعتبار، امسال 20 میلیارد ریال برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار تخصیص یافت. هرچند مسئولان شهرستان هنوز در انتظار تایید زمین پیشنهادی برای ساخت کتابخانه‌اند، مدیر کل کتابخانه‌های استان خبر خوش تایید زمین و آغاز ساخت کتابخانه را تا پایان سال به همشهری اعلام می‌کند. 
سبزوار 17 کتابخانه عمومی و مشارکتی با 25 هزار عضو دارد. بیشتر اعضای کتابخانه‌های سبزوار در رده سنی کودک، نوجوان و دانشجو هستند. همچنین 276 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های سبزوار موجود است. با توجه به حضور 35 هزار دانشجو در شهرستان سبزوار و مراکز متعدد دانشگاهی در این شهرستان نیاز به داشتن کتابخانه مرکزی در شهرستان به شدت احساس می‌شود و شهروندان خواستار تسریع اجرای پروژه کتابخانه مرکزی و تجهیز آن هستند. 


محل نامشخص کتابخانه 

پس از 13 سال پیگیری، امسال 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی برای ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار اختصاص یافت. سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار می‌گوید: با وجود تخصیص بودجه متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم زمینی مشخص کنیم که مورد قبول کارشناسان نهاد کتابخانه‌ها باشد.

«معصومه فلاحی» بیان می‌کند: اداره راه و شهرسازی شهرستان همکاری خوبی با ما داشته و از زمین‌های موجود 2 زمین را معرفی کرده است، اما چون از بافت جمعیتی دور بود تاکنون تایید نشده است. وی ادامه می‌دهد: از سال 1384 که کتابخانه‌ها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شد، مسئولان مختلفی که آمدند پیگیر ساخت یک کتابخانه بودند که دارای فضاهای استاندارد و امکانات بیشتری باشد. امسال بودجه‌ای برای طرح اولیه این پروژه در شهرستان مصوب شده است که این موضوع ایجاب می‌کند زمینی مشخص شود زیرا در غیر این صورت این فرصت از دست می‌رود و بودجه تخصیص‌یافته برگشت می‌خورد. سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار با بیان این‌که در صورت واگذاری یک زمین مورد تایید کارشناسان عملیات اجرایی پروژه آغاز می‌شود، می‌افزاید: کتابخانه مرکزی به عنوان پردیس فرهنگی محسوب می‌شود. در حال حاضر برای بیشتر جلسات و شب شعرهایی که برگزار می‌کنیم فضای کافی نداریم و ظرفیت نهایتا 30 نفر است و اگر جمعیت بیشتر شود، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.


ضرورت ساخت کتابخانه 

فلاحی با اشاره به ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی در شهرستان تصریح می‌کند: حدود 35 هزار دانشجو در دانشگاه‌های سبزوار مشغول به تحصیل هستند و این موضوع یکی از ضرورت‌های ساخت کتابخانه مرکزی است، زیرا اکنون سرانه و فضای کتابخانه‌ها در سبزوار بسیار پایین است. همچنین کتابخانه‌های موجود در شهرستان از لحاظ پراکندگی استاندارد نیستند و مناطق حاشیه و پایین‌شهر با این‌که جمعیت زیادی دارند اما از داشتن کتابخانه محرومند. 

وی با تاکید بر این‌که سبزوار شهری فرهنگی است، می‌گوید: آخرین کتابخانه‌ای که در سبزوار ساخته شد کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری با 500 متر زیربنا در سال 1372 بود. سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی سبزوار معتقد است زمانی که کتابخانه‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی معرفی می‌شوند باید استانداردهای لازم را هم داشته باشند تا به کارکردهای واقعی برسند. فلاحی با بیان این‌که بعد از سال 1372 هیچ کتابخانه‌ای که دولت بسازد در شهرستان نداشته‌ایم، می‌افزاید: اگر خیران نبودند شاید فضای مطالعاتی و کتابخانه‌ای در شهرستان به هزار متر نمی‌رسید. وی با بیان این‌که در حال حاضر 4700 متر فضای کتابخانه‌ای در سبزوار وجود دارد، توضیح می‌دهد: هم‌اکنون برای نابینایان، ناشنوایان و کودکان فضاهای مشخص، خاص و استاندارد نداریم که همه این موارد در کتابخانه مرکزی لحاظ می‌شود. 


مخالفت غیرمنطقی مسئولان با زمین 

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار می‌گوید: 3 قطعه زمین به نهاد کتابخانه‌ها برای ساخت کتابخانه مرکزی معرفی کرده‌ایم که کارشناسان شهرستان تایید کرده‌اند و پس از ارسال به استان و تایید آن به تهران پیشنهاد شده است و آنها با زمین معرفی‌شده مخالفت کرده‌اند. «اسماعیل نصرآبادی» با اشاره به سختی‌های تغییر کاربری یک زمین می‌افزاید: 3 ماه پیگیری کردیم تا زمین مورد نظر را در کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری بدهیم و کاربری آن را فرهنگی کنیم ولی با وجود پیگیری‌ها اعلام کرده‌اند که زمین را نمی‌خواهیم.

به گفته وی، نهاد کتابخانه‌ها یک زمین دولتی در مرکز شهر می‌خواهد در حالی که زمین دولتی در مرکز شهر وجود ندارد و زمین‌ها خصوصی است و باید خریداری شود. معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار خاطرنشان می‌کند: زمینی که ما معرفی کردیم در شهرک توحید است که آقایان مسئول در تهران بدون حضور در شهرستان و دیدن زمین و مکان آن اعلام کرده‌اند زمین معرفی‌شده در بیابان است در حالی که زمین در کنار کلانتری است. نصرآبادی ادامه می‌دهد: در حالی که همه کارها انجام شده است و راه و شهرسازی استان مشاور گرفته و نقشه‌های اجرایی طراحی شده است و چک‌لیست‌هایی دارد که همه تکمیل شده است اما درنهایت مخالفت شد. وی می‌گوید: زمین دوم معرفی و تایید شده است، تاییدیه به استان ارسال شده و استان برای تایید نهایی به تهران ارسال کرده است و باید منتظر باشیم نتیجه چه می‌شود. 


پروژه ساخت کتابخانه امسال کلنگ‌زنی می‌شود

اما مدیر کل کتاخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار می‌کند: زمین کتابخانه مرکزی سبزوار تایید و بودجه‌ای از محل اعتبارات شهرستان‌ها برای پروژه در نظر گرفته شده است. حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» با بیان این‌که ساخت این کتابخانه در نهایت به جمع‌بندی می‌رسد، می‌افزاید: کمی ناهماهنگی میان دستگاه‌ها بوده است اما در نهایت این پروژه به جمع‌بندی می‌رسد و امسال کلنگ کتابخانه مرکزی سبزوار به زمین می‌خورد. وی ادامه می‌دهد: قرار است با فرمانداری سبزوار به یک جمع‌بندی نهایی برسیم، اما کتابخانه مرکزی قطعا در این شهرستان ساخته خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید