• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49798
+
-

نمایشگاه‌بهاره به کمک تنظیم بازار می‌آید

نمایشگاه‌های بهاره با هدف حمایت از اصناف کوچک فقط در مرکز استان برپا می‌شودسیدمرتضی احمدپور| تبریز – خبرنگار: خرید نوروزی امسال برای شهروندان حال و هوای غریبانه‌ای دارد. افزایش سرسام آور قیمت‌ها از یکسو و کاهش درآمدهای شهروندان و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا شهروندان با وسواس بیشتری گزینه‌های خرید نوروزی را انتخاب کنند. اغلب شهروندان به‌ویژه در تبریز به دنبال فروشگاه‌هایی هستند که اجناس ارزان‌تری عرضه می‌کنند. یکی از محل‌هایی که می‌توان برای خرید ارزان‌ شب عید به آنجا سر زد، نمایشگاه‌ه

گزارش
نمایشگاه‌بهاره به کمک تنظیم بازار می‌آید

سیدمرتضی احمدپور|   تبریز – خبرنگار:


خرید نوروزی امسال برای شهروندان حال و هوای غریبانه‌ای دارد. افزایش سرسام آور قیمت‌ها از یکسو و کاهش درآمدهای شهروندان و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا شهروندان با وسواس بیشتری گزینه‌های خرید نوروزی را انتخاب کنند. اغلب شهروندان به‌ویژه در تبریز به دنبال فروشگاه‌هایی هستند که اجناس ارزان‌تری عرضه می‌کنند. یکی از محل‌هایی که می‌توان برای خرید ارزان‌ شب عید به آنجا سر زد، نمایشگاه‌های نوروزی است که با نظارت سازمان بازرسی و تاکید مسئولان اجناس ارزان‌تری عرضه می‌کنند. در سال‌های اخیر این نمایشگاه‌ها و برگزاری یا عدم برگزاری آنها در تبریز و شهرهای دیگر محل بحث و گفت‌و‌گو بوده است، آن هم در حالی که به تاکید بسیاری از شهروندان برخی اجناس ارزان قیمت این نمایشگاه‌ها کیفیت خوبی هم نداشته و خرید مناسبی به شمار نمی‌روند. 


خوب و بد خرید از نمایشگاه‌های نوروزی 

یکی از شهروندان تبریزی که خاطره ناخوشایندی از خرید در نمایشگاه‌های نوروزی تبریز دارد، می‌گوید: سال گذشته مقداری پسته از نمایشگاه نوروزی در تبریز به قیمت 35 هزار تومان خریداری کردم که قیمت همین پسته در بازار تبریز 55 هزار تومان بود. اما بعد از مراجعه به منزل متوجه کیفیت بد این پسته و حتی فاسد بودن آن شدیم. اما با توجه به اتمام زمان نمایشگاه نتوانستیم کالا را مرجوع کنیم و بخش زیادی از آن را دور ریختیم. 

«حسام زرگری» ادامه می‌دهد: خرید از نمایشگاه‌های فروش نوروزی البته همیشه هم بد نیست و می‌توان برخی کالاها را با تخفیف مناسب خریداری کرد. مثلا ماکارونی را با 20 درصد تخفیف عرضه می‌کنند یا معمولا گوشت و مرغ منجمد هم با قیمت دولتی در نمایشگاه عرضه می‌شود که برای اقشار متوسط مناسب است.

وی عرضه مستقیم برخی محصولات استان‌های دیگر در نمایشگاه نوروزی را فرصت مناسبی برای خرید عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی اقلام از جمله آجیل خام از شهرهای دیگر، همچنین البسه و کیف با قیمت مناسب‌تری در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند که در صورت خرید از بازار باید بهای بیشتری برای آنها بپردازیم. البته مشکلات زیادی برای تردد در مسیر نمایشگاه وجود دارد که عموما هم ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، سرویس مناسبی به این نمایشگاه‌ها ندارند. شهروندانی که فاقد خودرو هستند با مشکلاتی برای رسیدن به نمایشگاه مواجهند و مجبورند همان میزان تخفیفی را که برای خرید می‌گیرند برای کرایه ماشین پرداخت کنند. 

«اکرم جمیلی» دیگر شهروند تبریزی می‌گوید: هر چند که برخی البسه عرضه‌شده در این نمایشگاه کیفیت خوبی ندارند، اما در عوض قیمت مناسبی دارند که مثلا برای خرید کودکان به‌صرفه است. مجبورم برای فرزند کوچکم هر 2 ماه یکبار کفش تهیه کنم و خرید کفش ارزان صرفه اقتصادی بیشتری برای ما دارد. بهتر بود مسئولان نسبت به برگزاری هر چه بیشتر چنین نمایشگاه‌هایی در طول سال اقدام می‌کردند تا بتوانیم کالاهایی را که عمر مصرف کوتاهی دارند از غرفه‌های ارزان این نمایشگاه‌ها، خریداری کنیم. 


مردم جنس بی‌کیفیت ارزان را ترجیح می‌دهند

تولیدکننده پوشاک بچگانه که به گفته خودش امسال دیگر در نمایشگاه‌های بهاره شرکت نمی‌کند، هم می‌گوید: بازار پوشاک تقریباً راکد است و هر سال تولید و تقاضا در این بخش کمتر می‌شود. هر سال نسبت به سال قبل مشتری‌های خود را بیشتر از دست می‌دهیم. حضور در این نمایشگاه هم تاثیر چندانی بر فروش ما ندارد، چون باید زیر قیمت تولید، لباس‌هایمان را عرضه کنیم که سودی ندارد.  «مجتبی اسدی» ادامه می‌دهد: تا سال‌های گذشته استقبال مردم از پوشاک ایرانی کم بود و آنها پوشاک خارجی یا حتی لباس‌های بی‌کیفیت اما ارزان چینی را به تولیدات داخلی خودمان ترجیح می‌دادند. امسال با توجه به گرانی ارز، احتمالا دیگر از آن ارزان‌فروشی‌ کالاهای بی‌کیفیت هم خبری نباشد، ولی امیدی به رونق فروش برای تولیدات خودمان هم نداریم. 


برگزاری محدود نمایشگاه‌های نوروزی

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم اظهار می‌کند: یکی از مطالبات شهروندان در روزهای پایانی سال برگزاری نمایشگاه‌های نوروزی است که بتوانند اجناس را به قیمت پایین‌تری خریداری کنند. بر این اساس 15 اسفند نمایشگاه فروش نوروزی استان، تنها در تبریز و در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود و اجناس عرضه‌شده حداقل 10 تا 20 درصد تخفیف خواهند داشت. البته ارائه تخفیف بیشتر برای رقابت هم  امکان‌پذیر است.
«غلامرضا راستی» ادامه می‌دهد: با توجه به درخواست‌های اصناف شهرستان‌ها، همچنین عدم استقبال شهروندان در شهرهای کوچک از نمایشگاه‌های نوروزی، امسال مجوزی برای برپایی این نمایشگاه‌های نوروزی در شهرهای دیگر استان داده نشده است. امیدواریم این کار موجب رونق خرید و فروش در شب عید برای اصناف شهرستانی شود. اما در تبریز با توجه به جمعیت بالا و تقاضای زیاد این نمایشگاه بر پا خواهد شد.
وی با اشاره به انتقاد شهروندان از مشکلات بهداشتی و کیفیت بسیار پایین برخی اقلام خوراکی در نمایشگاه سال گذشته تبریز بیان می‌کند: در یک مورد عرضه پسته آلوده در نمایشگاه گزارش شده بود که سریعا جمع‌آوری و از ادامه فروش آن جلوگیری شد.


ایاب و ذهاب ارزان به نمایشگاه بین‌المللی تبریز

مدیر‌عامل اتوبوسرانی تبریز هم با بیان این‌که امکان تردد شهروندان به نمایشگاه بین‌المللی تبریز و خرید از نمایشگاه در آخر سال تسهیل شده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر تا درِ نمایشگاه بین‌المللی تبریز اتوبوس‌های بی‌آرتی در نظر گرفته شده که هر 2 دقیقه یکبار در این ایستگاه تردد می‌کنند. 

«فرخ جلالی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی، ایستگاه پایانی است، اتوبوس‌ها همواره در محل وجود دارند و با توجه به خالی بودن اتوبوس شهروندان به‌راحتی می‌توانند در اولین ایستگاه سوار آنها شوند و با آرامش خاطر طی مسیر کنند.  وی از تمهیدات ویژه برای آخر سال هم خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به افزایش استفاده شهروندان از خدمات اتوبوسرانی در روزهای پایانی سال تلاش شده تا تمام اتوبوس‌ها در خط فعال باشند.


ضرورت نظارت بر نمایشگاه‌های عرضه کالای نوروزی 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از روند برگزاری نمایشگاه‌های فروش نوروزی در سال‌های گذشته اظهار می‌کند: این‌که به صرف ارزان بودن، این نمایشگاه‌ها برپا شود، اما نظارت کافی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند به نتایج موثر اقتصادی برای اقشار محروم منجر شود.  

«صمد حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: برخی شرکت‌های کوچک که برند معتبری ندارند، در این نمایشگاه‌ها کالاهایی عرضه می‌کنند که ظاهرا ارزان‌تر از برندهای معتبر هستند، اما کیفیت بسیار پایین‌تری دارند و خریداران متضرر می‌شوند. شهروندان با خرید از نمایشگاه امکان ارجاع کالا در روزهای بعد از نمایشگاه را ندارند و چنانچه در خرید خود با مشکلی مواجه شوند، کسی پاسخگوی آنها نیست و نمی‌دانند چگونه باید زیان خود را جبران کنند. وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر نمایشگاه‌های عرضه کالای نوروزی بیان می‌کند: برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌ویژه در شهرهای کوچک برای اصنافی که امید به رونق خرید و فروش در شب عید دارند و معمولا کالای با کیفیت‌تری می‌فروشند زیان‌بار است و باید نظارت جدی‌تر و حساسیت بیشتری در مورد برگزاری این نمایشگاه وجود داشته باشد.


برپایی نمایشگاه بهاره در اردبیل و ارومیه 

نمایشگاه بهاره علاوه بر تبریز، در شهرهای اردبیل و ارومیه هم برگزار خواهد شد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل درباره برگزاری این نمایشگاه به همشهری گفت: برنامه‌ریزی شده تا نمایشگاه بهاره امسال اردبیل از 16 اسفند در محل نمایشگاه بین‌المللی اردبیل دایر شود.

«رامین صادقی» با بیان این‌که این نمایشگاه تا 25 اسفند برپا خواهد بود، اظهار کرد: در نمایشگاه بهاره امسال کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با قیمت‌های مصوب عرضه خواهد شد و تاکید بر کنترل قیمت و کیفیت کالاهای عرضه‌شده است. اجناس ارائه‌شده در این نمایشگاه شامل مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش و اقلام مورد نیاز عید است که اغلب کالاها با تخفیف‌های معین عرضه می‌شود. وی با ذکر این‌که نمایشگاه در ساعات عصر فعالیت خواهد کرد، ادامه داد: کالاهای ارائه‌شده در این نمایشگاه از نظر کیفی و قیمت تحت نظر بازرسان خواهد بود و مردم از این نظر اطمینان خاطر داشته باشند. در ارومیه هم نمایشگاه بهاره از 19 الی 25 اسفند در نمایشگاه بین‌المللی ارومیه، پارک جنگلی برگزار خواهد شد که بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم به مناسبت سال نو در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید