• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49600
+
-

شکاف 17درصدی احساس تورم در استان‌های ایران


تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ تورم در 31‌استان ایران، نشان از شکاف 17درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه بین استان قم با نرخ تورم نقطه به نقطه 35.3درصد با استان کردستان با نرخ تورم نقطه به نقطه 52.5درصد دارد. گزارشی که حکایت از آن دارد که مردم 17استان در بهمن‌ماه امسال شاهد نرخ تورم بالاتر از میانگین کشوری نسبت به بهمن سال گذشته بوده‌اند.

به گزارش همشهری، درحالی‌که میانگین شاخص احساس تورم (نرخ تورم نقطه به نقطه) در بهمن امسال 42.3درصد بوده، مردم استان‌های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و کردستان نرخ تورم نقطه به نقطه بالای 50درصد را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که استان‌های قم، هرمزگان و کرمان شاهد شاخص احساس تورم کمتر از 37درصد بوده‌اند. مرکز آمار ایران می‌گوید: سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی طی بهمن امسال در استان یزد 3.5درصد بوده که بالاترین آهنگ رشد تورم را نشان می‌دهد درحالی‌که استان هرمزگان سرعت رشد تورم 1.6درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر خانوارهای ساکن استان کردستان به‌طور متوسط 10.2درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به‌طور میانگین 7درصد کمتر از متوسط نرخ تورم نقطه به نقطه برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد بیشترین نرخ تورم 12ماهه منتهی به بهمن امسال در استان لرستان به میزان 27.9درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 18.8درصد بوده است.

نبض تورم شهری در استان‌ها
تنها نهاد آماری که نرخ تورم را اعلام می‌کند، در گزارش خود تأیید کرده سرعت رشد نرخ تورم ماهانه در خانوارهای شهری در استان بوشهر به میزان 3.5درصد ثبت شده درحالی‌که شهرنشینان استان کرمان تنها شاهد افزایش یک درصدی سبد کالاها و خدمات خود در بهمن نسبت به دی‌ماه امسال بوده‌اند. تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی شهری در بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال در استان کردستان 51.1درصد (بیشترین) و در استان هرمزگان 34.7درصد (کمترین) برآورد شده است. به این ترتیب خانوارهای شهری ساکن استان کردستان 9.6درصد بیشتر و خانوارهای شهری ساکن استان هرمزگان 6.8درصد کمتر از میانگین نرخ تورم ماهانه کشور برای خرید سبد کالاها و خدمات مصرفی خود هزینه کرده و مرکز آمار می‌گوید: شکاف نرخ تورم در خانوارهای شهری بین استان‌های مختلف ایران طی بهمن ‌امسال با یک درصد افزایش به 8.9درصد رسیده است.

روستا‌های گران را بشناسید
محاسبات مرکز آمار از شاخص نرخ تورم در مناطق روستایی استان‌های ایران هم نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت در بهمن نسبت به دی امسال در استان کرمان به میزان 6.1درصد و کمترین آن در استان زنجان به میزان 1.5درصد ثبت شده است. افزون بر اینکه نرخ تورم ماهانه در خانوارهای روستایی ساکن استان کردستان 57.4درصد (بیشترین) و در استان هرمزگان 38.3درصد (کمترین) گزارش شده، به این ترتیب روستاییان ساکن استان کردستان 10.7درصد بیشتر و ساکنان روستاهای هرمزگان 8.4درصد کمتر از نرخ تورم ماهانه مناطق روستایی کشور برای خرید سبد کالاها و خدمات هزینه پرداخت کرده‌اند. همچنین نرخ تورم سالانه بهمن‌ماه در استان چهارمحال و بختیاری 29.5درصد و در استان کرمان 17.3درصد بوده که نشان از شکاف 12.2درصدی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید