• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49592
+
-

سامانه ثبت گوشی تلفن همراه مسافری بازگشایی شد

رشد 3 تا 5 میلیون تومانی قیمت برخی گوشی‌های گران‌قیمت تثبیت شد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
سامانه رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری در حالی از دیروز تا اطلاع ثانوی برای همه افراد بازگشایی شد که قیمت گوشی‌ در بازار همچنان بالا مانده‌است.

به‌گزارش همشهری، مسدود شدن سامانه همتا برای رجیستری گوشی موبایل مسافری از چهارشنبه هفته گذشته موجب اعتراض برخی فروشندگان و تعطیلی بازارهای عرضه این کالا در برخی استان‌های کشور شد. با این روند سامانه ثبت گوشی مسافری فقط برای مسافران حقیقی که ورود و خروج برای آنها ثبت شده، باز بود و این امکان ثبت سایر گوشی‌های موبایل که به اسم مسافری وارد کشور شده‌اند، وجود نداشت. اما دیروز برخی مسئولان صنفی از بازگشایی مجدد این سامانه تا اطلاع ثانوی مطابق با شرایط قبلی خبر دادند؛ روندی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تقاضای فروشندگان برای جلوگیری از تشدید رکود و رشد بی‌رویه قیمت گوشی تلفن همراه در بازار شب عید بوده ‌است.

قیمت گوشی‌ها بالا ماند
بررسی همشهری از قیمت عرضه انواع گوشی‌های موبایل در واحدهای صنفی، حاکی از بالاماندن قیمت گوشی‌هایی است که طی 4 روز گذشته افزایش قیمت‌های 3 تا 5 میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت گوشی‌های قیمت متوسط نیز رشد 300 تا 800 هزار تومانی را شاهد بوده است. دیروز قیمت گوشی آیفون 8 خاکستری با حافظه 256 گیگ به 12میلیون و 600 هزار، آیفون 8 با همین رنگ و حافظه 64 گیگ 10 میلیون و 600 هزار، آیفون 8 پلاس با حافظه 64 گیگ به 12میلیون و 700 هزار، آیفون X خاکستری با حافظه 64 گیگ به 14میلیون و 500 هزار، آیفون X نقره‌ای با حافظه 256 گیگ به 16میلیون و 600 هزار، آیفون XS MAX طلایی با حافظه 64 گیگ به 18میلیون و 200 هزار، آیفون XS خاکستری با حافظه 64 گیگ به 15میلیون و 600 هزار و آیفون XS طلایی با حافظه 256 گیگ به 18میلیون تومان افزایش یافت.

بازگشایی سامانه ثبت گوشی مسافری
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی که قبلا در گفت‌وگو با همشهری از نشست مشترک با مسئولان کارگروه رجیستری برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت رجیستری گوشی موبایل در سامانه همتا خبر داده بود، دیروز با اشاره به آخرین تصمیم‌گیری درباره این سامانه، گفت: مقرر شد تا اطلاع‌ثانوی بار دیگر وضعیت سامانه سایت ثبت گوشی مسافری به حالت ۳‌روز قبل بازگردد. مهدی محبی، با اشاره به پایان جلسه فعالان بازار با مسئولان مربوطه در توضیح حالت 3‌روز قبل به فارس گفت: با این تصمیم تا اطلاع ثانوی همه افراد چه مسافر و چه غیرمسافر می‌توانند یک عدد گوشی تلفن همراه را طی یک سال رجیستر کنند. به گفته او، شاید این تصمیم متناسب با خواست فعالان بازار برای بازار شب عید و تنها تا پایان سال باشد، اما در این‌باره چیزی اعلام نشد و گفتند تا اطلاع ثانونی باز است.

   مشکل رجیستری گوشی‌های دپوشده
رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه نیز در واکنش به بسته‌شدن سامانه رجیستری گوشی‌ موبایل مسافری روی گوشی‌های فاقد شرایط سفر، گفت: اهالی بازار از قانون تبعیت می‌کنند؛ تنها صحبت روی کالاهایی است که در برخی نقاط کشور در مغازه‌ها مانده‌اند که بعد از جلسات اگر نتیجه‌ای حاصل شد اعلام می‌کنم. ابراهیم درستی در مورد جلسه نمایندگان صنف با اتاق ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: سایت ثبت گوشی مسافری همچنان باز است و افرادی که مسافر بوده‌اند، می‌توانند گوشی وارد و رجیستر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید